2012-10-07, 00:25
Medlem
Pangon90s avatar
Min lite drygt 11 veckor unga mopsvalp är världens finaste och gulligaste. Jättesnäll som bara leker och pussas mest hela dagarna. Varvar dock pussandet med att bitas i fötterna och diverse fladdrande saker vilket jag antar är normalt och försvinner så småningom. Fast den gillar verkligen just fötter. Kan bli väldigt jobbigt när man försöker röra sig, både inomhus och utomhus, när den springer runt fötterna ständigt och hänger sig fast. Antar att hon vill ha uppmärksamhet, vilket hon också får i överflöd. Men det går ju inte att gosa hela tiden.

Jag brukar lyfta upp henne och titta på henne medan jag säger nej bestämt när hon gör något som är "fel" typ biter i mattan eller, som ovannämnt, fötter. Är det en dålig metod? Hon brukar bli lugn då och oftast gå och nosa på något annat.

Ett av de större problemen är dock när man går på promenader. Till en början verkar hon generellt inte gilla att gå ut alls. Det beror inte på att hon är rädd eller något för hon är jättesocial och vill hälsa på allt (mer intresserad av människorna än hundarna som mest ignoreras). Hon har presenterats för tåg, bussar, bilar, cyklar, mopeder och egentligen det mesta man kan tänka sig. Detta tycks inte skrämma henne utan snarare tvärt om. Hon vill följa efter allt som rör sig. Mitt mål har varit att visa henne tidigt så mycket saker som möjligt så att hon inte blir en jobbig rädd hund (lyckats!).

Kortfattade "problem":
1. Stretar emot som fan(!) när hon inte är sugen på att vara ute. Kan sätta sig ner och vägra fortsätta. Eftersom hon är så liten har jag inte hunnit lära henne några kommandon än. Detta leder till att jag antingen drar (inte rycker) i kopplet så hon börjar gå eller så lyfter jag upp henne och går 5 meter så brukar hon gå igen själv sedan när man släpper ner henne.

2. Springer efter allt som rör sig. Vill hälsa på allt. Står människor på andra sidan av gatan eller i vissa fall ännu längre bort kan hon ställa sig och bara stirra, vägrar då fortsätta.

3. Springer slalom när man är ute och går, gärna bakom/runt mig.

Hon är som sagt väldigt ung ännu så jag känner mig ändå säker på att det kommer lösa sig bra. Det är väl egentligen kanske bara så enkelt att hon är valp och att det är så de beter sig?

I veckan tänkte jag gå och köpa mig en klicker och påbörja träning smått. Kom och sitt. Eventuellt "fot" så hon går bredvid mig istället för att springa kors och tvärs.
Citera
2012-10-07, 00:29
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Ett av de större problemen är dock när man går på promenader

Man går inte på promenader med en 11 veckors valp.
Citera
2012-10-07, 00:35
Medlem
triasperiods avatar
Vad du behöver är en seriös och bra valpkurs. Det är inga problem du beskriver... Bara en valp.
Snart kommer du nog få en mängd förslag på hur du ska dominera och visa vem som bestämmer gissar jag, det brukar bli så i den här typen av frågor.. Själv tänkte jag återkomma imorgon eventuellt. God natt.
Citera
2012-10-07, 00:36
Medlem
Man går inte promenader med en 11veckors valp som cammo sa. Inte längre än ett par 100m iaf.
Har du haft hund förr? Lyft inte upp hunden. Säg nej bestämt direkt istället. Tror inte direkt hunden fattar vad den gör för fel om du lyfter upp den kollar på den och sen säger nej.
Citera
2012-10-07, 00:36
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Man går inte på promenader med en 11 veckors valp.

Jag antar att våra definitioner av "promenad" skiljer sig åt. Du får gärna utveckla ditt svar för det där är ju bara dumt och förbannat fånigt uttryckt. Kör du fritzel style i flera månader innan du låter dina valpar se solen eller?

Promenad i det här fallet = längs gatan och tillbaka, typ.
Senast redigerad av Pangon90 2012-10-07 kl. 00:41.
Citera
2012-10-07, 00:39
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triasperiod
Vad du behöver är en seriös och bra valpkurs. Det är inga problem du beskriver... Bara en valp.
Snart kommer du nog få en mängd förslag på hur du ska dominera och visa vem som bestämmer gissar jag, det brukar bli så i den här typen av frågor.. Själv tänkte jag återkomma imorgon eventuellt. God natt.

Ja valpkurs är på G men det har känts väldigt dumt att gå på sådana när den är så pass liten. Den fattar väl inte så mycket? Nu börjar den ju förstå dock, det märks. Väldigt smart hund jag har.

Nej jag tänkte inte köra på den stilen iallafall. Vill inte att den ska vara rädd för mig!

Och vad är så farligt om man nu skulle gå längre sträckor säg runt kvarteret istället för längs gatan?
Citera
2012-10-07, 00:54
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiomTop
Har du haft hund förr? Lyft inte upp hunden. Säg nej bestämt direkt istället. Tror inte direkt hunden fattar vad den gör för fel om du lyfter upp den kollar på den och sen säger nej.

Nej det är första.
Okej, ska tänka på det! Jag gör så ibland redan (säger nej utan att lyfta alltså).
Citera
2012-10-07, 01:54
Medlem
Din valp är helt normal. Tycker du genast, för din och valpens skull läsa flera böcker om hur man tar hand om och uppfostrar en valp. Ju mer du kan dessdå mer saker kan du lära den snabbt och lätt. Tajmingen är viktig, nu är det på tok för tidigt. Möjligtvis sitt och ligg genom lek utan krav.
Läs!Gå på kurs! Då kommer du få ett härligt liv i sådär 15 år framåt
Citera
2012-10-07, 07:56
Medlem
triasperiods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Ja valpkurs är på G men det har känts väldigt dumt att gå på sådana när den är så pass liten. Den fattar väl inte så mycket? Nu börjar den ju förstå dock, det märks. Väldigt smart hund jag har.

Nej jag tänkte inte köra på den stilen iallafall. Vill inte att den ska vara rädd för mig!

Och vad är så farligt om man nu skulle gå längre sträckor säg runt kvarteret istället för längs gatan?
Nej, jag menade framöver, inte nu på en gång.. Den behöver ju fått sin 12 veckors vaccination först om inte annat. Men från 14-15 veckor brukar funka.
Citera
2012-10-07, 08:37
Medlem
triasperiods avatar
Att valpen stretar emot i kopplet, är ett slags flyktbeteende. När kopplet blir sträckt känns det obehagligt tycker valpen och försöker då fly genom att backa/streta emot. Det är instinktivt, den förstår inte att det bara gör saken ännu värre. Det är därför man ibland kan se hundar som drar som tokar i kopplet, fast dom har strypkedja och ser ut att kvävas vilken sekund som helst t ex. Dom fattar liksom inte...
Det här får man bukt med genom att göra olika följsamhetsövningar. Det bästa är att börja med det när hunden kan vara lös, t ex i skogen eller så. Man tränar då genom lek och uppmuntran valpen på att det lönar sig och är kul att följa dig helt enkelt. Sen fortsätter man träningen med kopplet på. Så småningom följer då hunden med naturligt utan att du behöver dra i kopplet.
Det finns många bra böcker att läsa som beskriver hur detta går till och jag råder dig till att läsa några. Finns även dvd/filmklipp av olika slag om man föredrar det.
Leta runt lite så hittar du.
Citera
2012-10-07, 10:41
Medlem
T-Paxs avatar
Ditt "problem" är: 1. Det är en valp 2. Det är en mops.
Alltså inga problem mer än att du borde ha läst på innan du skaffade mopsen. Mopsar är rätt vilda och busiga det första året och bör också så få vara. Man får ha lite humor och tålamod när man uppfostrar en mops...och vara konsekvent.
Tycker du ska gå på valpkurs så fort som möjligt. Valpkurser är anpassade för just valpar!
Citera
2012-10-07, 11:25
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triasperiod
Att valpen stretar emot i kopplet, är ett slags flyktbeteende. När kopplet blir sträckt känns det obehagligt tycker valpen och försöker då fly genom att backa/streta emot. Det är instinktivt, den förstår inte att det bara gör saken ännu värre. Det är därför man ibland kan se hundar som drar som tokar i kopplet, fast dom har strypkedja och ser ut att kvävas vilken sekund som helst t ex. Dom fattar liksom inte...
Det här får man bukt med genom att göra olika följsamhetsövningar. Det bästa är att börja med det när hunden kan vara lös, t ex i skogen eller så. Man tränar då genom lek och uppmuntran valpen på att det lönar sig och är kul att följa dig helt enkelt. Sen fortsätter man träningen med kopplet på. Så småningom följer då hunden med naturligt utan att du behöver dra i kopplet.
Det finns många bra böcker att läsa som beskriver hur detta går till och jag råder dig till att läsa några. Finns även dvd/filmklipp av olika slag om man föredrar det.
Leta runt lite så hittar du.

Tack för ett bra och givande svar!
Jag antar att det är därför hon bara springer ännu snabbare när jag inte riktigt hinner med tempot haha.
Senast redigerad av Pangon90 2012-10-07 kl. 11:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in