Citat:
Ursprungligen postat av Zanizaila
Ehm... "dominans" och "visa vem som bestämmer" har ingenting att göra med rädsla. Det är precis motsatsen. Det handlar om respekt, och det har absolut ingenting att göra med rädsla.
Som sagt, givetvis måste hunden lära sig vem som bestämmer. Men detta vill jag inte göra genom att skada den fysiskt eller psykiskt. Jag är övertygad om att tekniken "uppmuntra det positiva och ignorera det negativa" kommer ge ett utmärkt resultat, kanske speciellt eftersom just mopsar är ena riktiga "attention whores". Ser därför inget behov av att liksom visa den här extrema dominansen. Bara tillräckligt för att den ska stanna upp och lyssna när jag säger till!
Kom gärna med generella tips om ämnet! Mottages tacksamt då det är min första hund.
Citat:
Ursprungligen postat av triasperiod
När jag skrev det syftade jag inte på ett sunt ledarskap baserat på ömsesidig respekt, jag syftade på alla de som skriker om att man "måste sätta hunden på plats", trycka ner den i golvet i tid och otid, fysisk och hårdhänt hantering i största allmänhet.. Tror du vet vilken typ av komentarer jag pratar om.. Machostilen du vet. Tror att TS förstod att det var det jag syftade på och därför svarade på det viset.
Precis!
Nu är det dags för 14onde "promenaden" idag. Inte kissat inne på hela dagen och börjar skrika på en när det är dags, känns som polletten börjat trilla ner.
Jag har en fråga angående nattkissningen. Det är ju inte så kul att gå ut mitt i natten, oftast lägger jag en tidning som hon då får göra sitt på. Men det känns som att det jobbar mot potträningen lite? Man är ju inte konsekvent då.