2012-10-06, 21:46
Medlem
Om man köper en bostadsrätt och hyr ut den till en bekant och efter all hyra minus bolån o avgift fortfarande > bankräntan ska man då investera på bostadsrätten förutsatt att bostaden inte tappar o värde? Eller räknar jag fel?
Säg insattsen är 100.000 och efter all avgift går man pluss 500kr i månaden vilket blir ju 6% avkastning?
Citera
2012-10-07, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninja_rush
Om man köper en bostadsrätt och hyr ut den till en bekant och efter all hyra minus bolån o avgift fortfarande > bankräntan ska man då investera på bostadsrätten förutsatt att bostaden inte tappar o värde? Eller räknar jag fel?
Säg insattsen är 100.000 och efter all avgift går man pluss 500kr i månaden vilket blir ju 6% avkastning?

Med tanke på hur du skriver, och hur du räknar, så borde du nog rensa fisk i Norge istället.
Citera
2012-10-07, 10:32
Medlem
klinger75s avatar
Gör du bara 500 kr plus i månaden så är det nog bättre att ha pengarna på bankkonto , dock så kan ju värdeutvecklingen på fastigheten vara värt det .

Du måste kolla hur villig br förening är att låta dig hyra ut i andra hand
Citera
2012-10-09, 16:59
Medlem
Snösparvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninja_rush

Du får inte hyra ut en bostadsrätt i det syftet. Endast om du ska plugga på annan ort eller liknande.
Uthyrningen är alltid tidsbegränsad i sådana fall.
Citera
2012-10-12, 12:24
Medlem
Nu är jag på G att hyra ut min lilla etta utanför stockholm. Pga omfattande renoveringar ligger månadsavgiften inkl el på ca 3200kr/mån och lägenheten är värd ca 500k för 21kvm. Vad är max jag kan ta ut i månaden för denna. Det finns inga andra hyreshus i närheten som jag kan uppskatta på.

Kan jag räkna såhär 3200+ (500 000*0,05/12) * 1,1(slitage)= 5800kr

Det känns mycket för så liten lägenhet men är det lagligt? Eller är det oskäligt högt så hyresgästen kan kräva tillbaka pengar i efterhand? Nån idiot måste ju vara villig att betala det i nuläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in