Citat:
Ursprungligen postat av Zindell
Bada i havet istället för poolen för saltets skull.
Skit i solskyddsfaktorn, men se till att inte bränna dig. Hellre kortare tid i solen utan solskyddsfaktor än längre med den kemiska smörjan på.
För att blondera håret ytterligare kan du skölja det i citronvatten innan du går ut i solen.
För att inte slita på håret alltför mycket bör du göra en inpackning på kvällen.
öh?
TS, du ska självklart använda solskyddsfaktor.
tipset för en hållbar bränna är enkelt:
peela kroppen ordentligt dagen innan du åker så slipper du döda hudceller som fjällar snabbt
HÖG faktor första dagen/dagarna. beror på hudtyp men mellan 15 och 25 är bra. har du områden du vet är problemområden som lätt bränns kör du höger. jag använder tex 30 genom hela solsemestern på axlarna.
sen minskar du successivt. sola aldrig utan solskydd.
håll dig borta från solen mellan 11.30-13.30. passa på att käka, ta en powenap i skuggan eller på rummet.
återfukta givmilt varje kväll. fortsätt även med det när du kommer hem.
om du börjar fjälla betyder det att du bränt dig. bästa sättet att minska fjällningen är att återfukta med riktigt fet kräm flera gånger om dagen på problemområdet. för mig funkar vaselin jättebra, det begränsar skadan.
kör på i solen, men tänk på att du ska skydda din hud. man blir lätt lite ivrig när man kommer till solen, vilket lätt leder till att man bränner sig. har du otur bränner du dig så mkt att du inte kan sola på någon dag (=sjukt tråkigt).
bättre att få lite bränna varje dag = fet bränna när du åker hem än röd bränna första dagen = vit en vecka efter hemkomsten.
skrubba morgon och kväll hade jag inte gjort under själva semestern då huden är lite sliten från solen.
ha det fint i solen, jag är inte alls avis eller så