2012-10-06, 16:11
Medlem
Aktieklipparns avatar
Som rubriken låter, hur investerar man bäst?

Pengarna är ärliga, och det handlar bara om detta kapital (alltså inget kapitaltillskott)
Jag vill inte att pengarna skall synas i systemet pga vissa juridiska skäl som ej är relevant

Tidigare har jag haft ca en tredjedel i reala investeringar och en tredjedel på en "andra bank" nollräntekonto pga juridiska skäl, samt en tredjedel i värdepapper genom en kapitalförsäkring.

Nu har jag tagit ut pengarna och avslutat bankkontot.
Kapitalförsäkringen finns kvar, och mina reala investeringar har minskat.

Trots att jag bara haft ca 10% i värdepapper samt nollränta mm, så har totalen stigit med 8%
Så som ni märker så är jag inte ute efter några högriskalternativ.

Men nu önskar jag tips på hur jag kan få mitt (6-siffriga) kapital att växa som bäst?

Guld innehar jag redan samt söker efter mera, så kom med andra förslag, tack
Senast redigerad av Aktieklipparn 2012-10-06 kl. 16:23.
Citera
2012-10-06, 16:56
Medlem
Med marknaderna som de är så torde det vara mkt svårt att få ett kapital att växa. Handlar mest om att minimera skadan, dvs förlora så litet som möjligt. Liksom du själv är jag mkt intresserad av frågeställningen men finner ingen placering som på ett trovärdigt och förutsägbart sätt växer.
Citera
2012-10-09, 14:57
Medlem
Aktieklipparns avatar
Om man lyckas göra aktieklipp genom en kapitalförsäkring så är ju detta ett av alternativen
då framgår ju inget hos SKV eftersom försäkringsbolaget deklarerar, men KF suger ju avg.
Så jag kör en mindre andel aktier, samt lite smått med derivat.

Men vad finns det mer att tjäna pengar på? köpa, sälja hyra ut, kom med tips tack?
Citera
2012-10-09, 15:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Om man inte måste följa regler och lagar är det kanske inte fel att köpa upp någon bostadsrätt och hyra ut i någon av storstäderna. Det är inte svårt att hitta folk som vill hyra... Ta in hyran kontant så blir det nog bra.
Citera
2012-10-09, 20:56
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om man inte måste följa regler och lagar är det kanske inte fel att köpa upp någon bostadsrätt och hyra ut i någon av storstäderna. Det är inte svårt att hitta folk som vill hyra... Ta in hyran kontant så blir det nog bra.
Inte direkt osynligt för masen, men tanken har ändå slagit mig
Köpa ett hus som man kan hyra ut, hade ett på gång för 20% av taxeringsvärdet
det va 8rok + affärslokal på 90kvm samt källare på 90kvm.

Vi va överens om köpeskillingen, men säljaren ångrade sig och ville ha en visning till
och priset tredubblades

Hade redan en arbetslös snickare som skulle få bo där gratis mot renovering
Citera
2012-10-09, 21:00
Medlem
%s avatar
Antikviteter var rätt poppis när räntan var rekordlåg.
Citera
2012-10-10, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Inte direkt osynligt för masen, men tanken har ändå slagit mig
Köpa ett hus som man kan hyra ut, hade ett på gång för 20% av taxeringsvärdet
det va 8rok + affärslokal på 90kvm samt källare på 90kvm.

Vi va överens om köpeskillingen, men säljaren ångrade sig och ville ha en visning till
och priset tredubblades

Hade redan en arbetslös snickare som skulle få bo där gratis mot renovering

Investera i fastighet lgh./hus här i Norge, det är mycket vanligare att man hyr sitt boende här. Dessutom är vi många "dumma Svenskar" som jobbar här. Tror att Oslo/Tönsberg är två "heta" orter att kolla på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in