2012-10-06, 12:39
Medlem
Hej! Ska snart på en tillställning med klädkod kavaj, och har tänkt att ha på mig en svart kostym med vit skjorta under. Då jag "enbart" har två finare par skor (ett par bruna, ett par svarta lackskor) har jag ett litet dilemma - lackskor känns för "formellt" när klädkod är kavaj, samtidigt som bruna skor till svart kostym känns lite omatchande. Vad tror ni - går det för sig att använda de bruna skorna, eller är det lackskor som gäller?

MVH

P.S. Har även ett par svarta boots som skulle kunna fungera tror jag... D.S.
Senast redigerad av morendo 2012-10-06 kl. 12:42.
Citera
2012-10-06, 13:30
Medlem
Heeths avatar
Dom bruna skorna framför bootsen och lackskorna. Du har ingen blå kavaj? Det är riktigt snyggt att ha bruna skor till.
Citera
2012-10-06, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heeth
Dom bruna skorna framför bootsen och lackskorna. Du har ingen blå kavaj? Det är riktigt snyggt att ha bruna skor till.

Jag har en marinblå kostym - dock sitter den lite sämre än den svarta (som är ny). Lutar nu åt att jag kör på den marinblåa och införskaffar ett par svarta skor till nästa kostymtillfälle
Citera
2012-10-06, 15:09
Medlem
AndrewBernards avatar
Om du ska ha svart kostym när klädkoden är kavaj behöver du inte oroa dig över vilka skor som passar bäst till klädkoden, du har redan sabbat det.
Citera
2012-10-07, 16:39
Medlem
GoteborgsKexs avatar
Har du möjlighet att lämna tillbaka/byta/få store credit eller liknande för den svarta så gör det.

En svart kostym har du endast användning för om du ska på begravning eller jobbar inom kommunen.

Citat:
Ursprungligen postat av AndrewBernard
Om du ska ha svart kostym när klädkoden är kavaj behöver du inte oroa dig över vilka skor som passar bäst till klädkoden, du har redan sabbat det.

Klädkod kavaj = mörk kostym. Svart är per definition mörk kostym. Även om svart kostym är ett otyg så har TS faktiskt rätt i sak.
Citera
2012-10-07, 17:16
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoteborgsKex
Klädkod kavaj = mörk kostym. Svart är per definition mörk kostym. Även om svart kostym är ett otyg så har TS faktiskt rätt i sak.

Jag tolkade kavaj som udda kavaj, således är väl kostym för formell?
I annat fall, I stand corrected
Citera
2012-10-07, 17:23
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:

Really? Klädkod "mörk kostym" är mörk kostym. Men så är det ju skillnad på mörk kostym (plagget) och mörk kostym (klädkoden). Kavaj kan innebära mörk kostym (plagget) men är inte detsamma som mörk kostym (klädkoden).
Citera
2012-10-07, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Really? Klädkod "mörk kostym" är mörk kostym. Men så är det ju skillnad på mörk kostym (plagget) och mörk kostym (klädkoden). Kavaj kan innebära mörk kostym (plagget) men är inte detsamma som mörk kostym (klädkoden).

Mörk kostym är ALDRIG fel, förutom på stranden kanske. Man har svarta skor till mörk kostym, i synnerhet om man bär vit skjorta. Bruna skor till mörk kostym känns väldigt poppigt.

Madeleine Albright sa till Jonas Birgersson när han envisades med att knalla omkring i HH-kofta (glesbyggdskavajen) i de offentliga sammanhangen att "you are either very smart or very stupid"...
Citera
2012-10-07, 18:25
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Mörk kostym är ALDRIG fel, förutom på stranden kanske. Man har svarta skor till mörk kostym, i synnerhet om man bär vit skjorta. Bruna skor till mörk kostym känns väldigt poppigt.

Madeleine Albright sa till Jonas Birgersson när han envisades med att knalla omkring i HH-kofta (glesbyggdskavajen) i de offentliga sammanhangen att "you are either very smart or very stupid"...
Påstod jag motsatsen?

Du får gärna vara lite mer konkret i ditt bruk av begreppet "mörk kostym" i sammanhanget. Menar du att man inte skall bära bruna skor till plagget mörk kostym eller till klädkoden mörk kostym?
Citera
2012-10-08, 14:17
Medlem
GoteborgsKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike

Klädkod och plagg är olika saker. Det stämmer. Det var inte heller det vi diskuterade.

Det som var föremål för diskussion var vad man BÖR bära när det är klädkod kavaj. Eftersom klädkoden kavaj innebär att män har mörk kostym, bör man således bära mörk kostym och inte uddakavaj.

Diskussionen angående klädkoder har varit uppe på tapeten flera gånger i den här forumdelen med samma slutsats: att klädkoderna är föråldrade men anger man en klädkod så bör man följa den.

Du får läsa på dina kunskaper om klädkoder.

Svaret på frågan angående färgen på skorna är det väl mest korrekt att använda svarta plain caps när det är klädkod mörk kostym (inte kavaj, mörk kostym) Medans till mörk kostym (mörkblå eller mörkgrå) anser jag personligen att ett par mörkbruna DMS är helt ok. Men det finns delade åsikter om detta.
Senast redigerad av GoteborgsKex 2012-10-08 kl. 14:19.
Citera
2012-10-08, 15:23
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Klädkod och plagg är olika saker. Det stämmer. Det var inte heller det vi diskuterade.

Det som var föremål för diskussion var vad man BÖR bära när det är klädkod kavaj. Eftersom klädkoden kavaj innebär att män har mörk kostym, bör man således bära mörk kostym och inte uddakavaj.

Diskussionen angående klädkoder har varit uppe på tapeten flera gånger i den här forumdelen med samma slutsats: att klädkoderna är föråldrade men anger man en klädkod så bör man följa den.

Du får läsa på dina kunskaper om klädkoder.

Svaret på frågan angående färgen på skorna är det väl mest korrekt att använda svarta plain caps när det är klädkod mörk kostym (inte kavaj, mörk kostym) Medans till mörk kostym (mörkblå eller mörkgrå) anser jag personligen att ett par mörkbruna DMS är helt ok. Men det finns delade åsikter om detta.
Varför säger du att män skall bära en mörk kostym när klädkoden är kavaj? Är klädkoden kavaj, kan du dyka upp i din finaste PoW-kostym, bruna eller svarta skor, det väljer man själv. Eller den midnattsblå kostymen om man känner för det, även här kan man ta på sig ett par bruna skor, varför inte en quarter-brogue!
Klädkod Kavaj skall läsas som kostym, varken mörk kostym eller kavaj.
Citera
2012-10-08, 15:23
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
.
Äh, Shogun hann före.

Ett par saker bara:
Hur "läser man på sina kunskaper"?
*Medan
Senast redigerad av Fixiebike 2012-10-08 kl. 15:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in