2012-10-08, 16:17
Medlem
Ren-Potatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Varför säger du att män skall bära en mörk kostym när klädkoden är kavaj? Är klädkoden kavaj, kan du dyka upp i din finaste PoW-kostym, bruna eller svarta skor, det väljer man själv. Eller den midnattsblå kostymen om man känner för det, även här kan man ta på sig ett par bruna skor, varför inte en quarter-brogue!
Klädkod Kavaj skall läsas som kostym, varken mörk kostym eller kavaj.
Jag har också uppfattat det som att det är skillnad på mörk kostym och kavaj, där kavaj kan innebära exempelvis en beige kostym, men beige kostym funkar inte på mörk kostym.
Citera
2012-10-08, 18:28
Medlem
GoteborgsKexs avatar
Citat:
Varför säger du att män skall bära en mörk kostym när klädkoden är kavaj? Är klädkoden kavaj, kan du dyka upp i din finaste PoW-kostym, bruna eller svarta skor, det väljer man själv. Eller den midnattsblå kostymen om man känner för det, även här kan man ta på sig ett par bruna skor, varför inte en quarter-brogue!
Klädkod Kavaj skall läsas som kostym, varken mörk kostym eller kavaj.

Gällande skorna: Jag är personligen för bruna skor, har runt 15 par bruna skor och två svarta, vad jag kommer ihåg på rak arm. Har absolut inget mot bruna skor. Men jag står fortfarande vid min uppfattning att det är mer korrekt att använda svarta skor vid klädkod mörk kostym.

Gällande kostym: Du har rätt. Klädkod kavaj ska utläsas som kostym.

Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike

[...]

Ett par saker bara:
Hur "läser man på sina kunskaper"?
*Medan

Märk inte ord, bidra med något till diskussionen istället, om du inte kan tillföra något, var tyst.
Citera
2012-10-08, 19:12
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoteborgsKex
Gällande skorna: Jag är personligen för bruna skor, har runt 15 par bruna skor och två svarta, vad jag kommer ihåg på rak arm. Har absolut inget mot bruna skor. Men jag står fortfarande vid min uppfattning att det är mer korrekt att använda svarta skor vid klädkod mörk kostym.

Gällande kostym: Du har rätt. Klädkod kavaj ska utläsas som kostym.
Mer korrekt? Till klädkoden mörk kostym så tillhör det att man bär just svarta skor, då kan man inte komma med ett par bruna.
Men bara för att man bär en mörk kostym så innebär inte det att man har en klädkod att förhålla sig till, det är här man får göra skillnad på mörk kostym som klädesplagg och klädkod.
Citera
2012-10-08, 21:07
Medlem
GoteborgsKexs avatar
Citat:
Mer korrekt? Till klädkoden mörk kostym så tillhör det att man bär just svarta skor, då kan man inte komma med ett par bruna.
Men bara för att man bär en mörk kostym så innebär inte det att man har en klädkod att förhålla sig till, det är här man får göra skillnad på mörk kostym som klädesplagg och klädkod.

Du försöker ju inte ens förstå vad jag menar.

Självklart kan du ha bruna skor till mörk kostym, men enligt normer kring stil råder uppfattningen att man bör ha svarta skor till mörk kostym. Mer korrekt med svarta skor eftersom mindre korrekt vore att ha sneakers, sandaler eller inga skor alls.
Citera
2012-10-08, 22:30
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoteborgsKex
Du försöker ju inte ens förstå vad jag menar.

Självklart kan du ha bruna skor till mörk kostym, men enligt normer kring stil råder uppfattningen att man bör ha svarta skor till mörk kostym. Mer korrekt med svarta skor eftersom mindre korrekt vore att ha sneakers, sandaler eller inga skor alls.
Det är här vi kommer på kant, du blandar begreppen alldeles för vilt.
Klädkoden Mörk kostym består av en mörk kostym (duh), vit skjorta, svarta skor och slips eller fluga. Byter du ut skorna mot ett par bruna skor, så bryter du mot klädkoden och klär dig alltså inte enligt den klädkod som man kallar Mörk kostym.

Till mörk kostym som plagg (när ingen klädkod är påbjuden), så kan man definitivt bära bruna skor till, samt färgad- eller mönstrad skjorta om man vill. Här menar du att svarta skor är mer korrekt(?), medan jag påstår att så länge skon är av oxfordmodell så den passar in i samma formalitetsgrad, så är den okej att bära. Här finns alltså inget mer eller mindre korrekt gällande färgval.

TS skall på en tillställning där klädkoden är kavaj (läs: kostym), han har en svart och en marinblå kostym, det han undrar är huruvida det är okej att bära bruna skor till den svarta kostymen.
Ja, tekniskt sett är det okej, men praktiskt så ser det fördjävligt ut och kallas så fint för faux pas.

Det enda sättet för TS att kombinera så att han följer klädkoden (kavaj) men inte gör ett stilmässigt snedsteg (faux pas) är att ta på sig den mer illasittande mörkblåa kostymen och hans bruna skor.
Citera
2012-10-09, 10:23
Medlem
GoteborgsKexs avatar
Citat:
[...]

Det enda sättet för TS att kombinera så att han följer klädkoden (kavaj) men inte gör ett stilmässigt snedsteg (faux pas) är att ta på sig den mer illasittande mörkblåa kostymen och hans bruna skor.

Sant!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in