2012-10-05, 23:46
Medlem
Fick hem följande beslut då jag ansökt om jämkning för första gången:

"Vid beräkning av skatteavdrag ska summa kontant ersättning för arbete och värdet av eventuella förmåner minskas enligt följande:
vid måndadslön med 19410 kr........"

Det är endast det ovannämnda som är väsentligt.

Ska lämna in beslutet till HR-avdelning hos min arbetsgivare så jag lär få svar där om ingen här sitter på kunskapen.

/mvh
Citera
2012-10-06, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cash
Fick hem följande beslut då jag ansökt om jämkning för första gången:

"Vid beräkning av skatteavdrag ska summa kontant ersättning för arbete och värdet av eventuella förmåner minskas enligt följande:
vid måndadslön med 19410 kr........"

Det är endast det ovannämnda som är väsentligt.

Ska lämna in beslutet till HR-avdelning hos min arbetsgivare så jag lär få svar där om ingen här sitter på kunskapen.

/mvh

det ska tolkas exakt som det står.

när din arbetsgivare räknar ut hur mycket skatt som ska dras ( enligt skattetabell ) så minskas beloppet som skatten ska beräknas med 19410 kr. ( det är alltså inte skatten som minskas )

exempel:

om du tjänar 25000 kr / månad så ska preliminärskatt beräknas på 25000 - 19410 dvs 5590 kr.

en jämkning på 19410 är ganska mycket, att det blir så är gissningsvis att du har begärt jämkning några månader i slutet av året för kostnader som du haft hela året. om du ansöker om samma jämkning nästa så får du kanske bara runt 5000 kr i månad i jämkning.
Citera
2012-10-06, 13:05
Medlem
Tackar,

Anade att det va något åt det hållet. Tyckte bara att det kändes som lite väl mycket. Det beror precis som du säger på att jag jämnkar de sista månaderna under 2012 (pga lägenhetsköp och att jag vill ha ränteavdraget direkt).

/mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in