2012-10-05, 22:54
Medlem
Bisarros avatar
Om ett barn föds utan sinnen, kan det då tänka? Eller snarare: hur skulle detta barn tänka? Hjärnan fungerar helt normalt, men ingenting annat. Om hjärnan fungerar, men inte kan referera till något och inte får något stimuli, ja, hur skulle då tankarna se ut? Kanske skulle den inte tänka överhuvudtaget, trots att hjärnan fungerar som den ska. Eller? Jag är osäker.

(Min osäkerhet över detta fick mig att ringa en avlägsen släkting som har arbetat som läkare, men han hade inget svar. Jag försökte komma med så många idéer som möjligt och se saken ur olika perspektiv, men nej, han hade ingen aning.)
Citera
2012-10-06, 01:02
Medlem
jordgubbsvins avatar
Det är lite komlicerat, skulle man inte ha känsel skulle ju hjärnan inte ha någon kontakt med större delen av kroppen. Frågan då blir ju om ett medvetande kan existera utan sinnen och då kan man ju ta en dator som exempel den har inga sinnen men kan ändå göra beräkningar långt utöver vad en människa kan. Om alla sinnen skulle vara blockade så skulle man ju vare sig känna av hunger eller smak så man skulle ju dö ganska omgående om inte någon tvingar i en käket
Citera
2012-10-06, 11:07
Medlem
Awokad0s avatar
Jag skulle säga nej. Hjärnan kanske fungerar men den fyller inget syfte. Jag tänker mig att våra sinnen är grunden till tanken. Det är definitivt en filosofisk fråga och jag förstår om din läkar-släkting inte hade ett ordentligt svar.
Citera
2012-10-08, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Om ett barn föds utan sinnen, kan det då tänka? Eller snarare: hur skulle detta barn tänka? Hjärnan fungerar helt normalt, men ingenting annat. Om hjärnan fungerar, men inte kan referera till något och inte får något stimuli, ja, hur skulle då tankarna se ut? Kanske skulle den inte tänka överhuvudtaget, trots att hjärnan fungerar som den ska.

Låt oss säga att din frågeställning är starkt hypotetisk.

Låt oss säga att en materialist skulle svara "Hjärnan ifråga tänker på mat och sex" (nedlagt i generna)
en idealist skulle svara "Hjärnan ifråga tänker på moral och etik"
medan en spiritualist skulle svara "Hjärnan ifråga skådar Gud" (Eller Guds motsvarighet ("Genom hela hjärnan drar Nirvanas våg", skulle Harry Martinsson svara.).).

Jag däremot, som skriver, svarar "Hjärnan ifråga kan, med lite modifieringar, ses som en metafor för den vuxna människans situation i samhället."

"Social kompetens" innebär förmågan att låta beteendet styras till ingen del av sinnena. Och för att det konststycket ska lyckas, måste hjärnan arbeta för högtryck.
Och att arbeta för högtryck ses ofta som synonymt med "att fungera".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in