2013-03-09, 17:30
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Det står ju precis i beviset som du citerade.

Vilket bevis?

Vilket citat?
2013-03-09, 17:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Själen finns inte?

Försök nu inte jongelera med bevisbördan.

Citat:
Var har du hört det nånstans?

Från dig. Din nonsens-argumentation demonstrerar ju tydligt, att det är ett hitta-på koncept. Uppenbarligen finns det ingen vettig evidens FÖR själen, så varför skulle jag börja tro på dina fantasier.

Citat:
På vad baserar du denna din själlösa trosåskådning?

Din brist på evidens och allmäna låga argumentations-nivå.

Citat:
Källa på att själen inte finns, tack!

Pladder .... Russels tekanna.

Citat:
När du så hårt bestrider själens existens, så måste du ju ha nån sorts association till vad som syftas med "själ", vad själva begreppet åsyftar - vad förknippar du ordet "själ" med?

Religiöst hitta-på trams.

Citat:
Ge oss din definition, så vi får se om du har samma definition som det allmänt vedertagna i uppslagsverken:

http://en.wikipedia.org/wiki/Soul
.

Att abstrakta, imaginära koncepter kan definieras betydar inte att dom har epistemisk validitet.
2013-03-10, 11:11
Medlem
qdqdqs avatar
Med eller utan spelar ingen roll, människan är ett djur i vilket fall som helst.
2013-03-10, 11:42
Medlem
BrownEyedBoys avatar
Tycker att TS bör ta en rejäl funderare, då han i den ena trådstarten berömmer Einstein för hans val av vegetarisk kost, och hur vegetarisk kost är någon slags förutsättning för att känna med andra levande varelser.

I nästa trådstart, menar han på att utan religion är vi bara djur. Det är väl fint att bara vara ett djur? varför ska man ha medkänsla för ett liv som inte är gott nog åt en själv?

Dessutom är vi däggdjur vare sig vi är religiösa eller ej, ty om min hund blir religiös, är han ej längre då en hund?

-Jag kan ju inte vara ett däggdjur, jag vill ju vara trollkarl.

Slutligen undrar jag på vilka sätt TS vilja skulle vara mera "fri" än viljan hos en hund? Är inte hundens handlingar konsekvenser av hans miljö och genetiska förutsättningar? Hade TS föräldrar varit tex mera aggressiva (en egenskap som till viss del går i arv) så skulle denna trådstart inte existera, faktum är att jag ser denna trådstart som en direkt, och oundviklig (möjligen svår att förutse) konsekvens av trådstartarens genetiska arv och uppväxt.
2013-03-10, 11:57
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrownEyedBoy
Tycker att TS bör ta en rejäl funderare, då han i den ena trådstarten berömmer Einstein för hans val av vegetarisk kost, och hur vegetarisk kost är någon slags förutsättning för att känna med andra levande varelser.

I nästa trådstart, menar han på att utan religion är vi bara djur. Det är väl fint att bara vara ett djur? varför ska man ha medkänsla för ett liv som inte är gott nog åt en själv?

Dessutom är vi däggdjur vare sig vi är religiösa eller ej, ty om min hund blir religiös, är han ej längre då en hund?

-Jag kan ju inte vara ett däggdjur, jag vill ju vara trollkarl.

Slutligen undrar jag på vilka sätt TS vilja skulle vara mera "fri" än viljan hos en hund? Är inte hundens handlingar konsekvenser av hans miljö och genetiska förutsättningar? Hade TS föräldrar varit tex mera aggressiva (en egenskap som till viss del går i arv) så skulle denna trådstart inte existera, faktum är att jag ser denna trådstart som en direkt, och oundviklig (möjligen svår att förutse) konsekvens av trådstartarens genetiska arv och uppväxt.

Vi är inte däggdjur, vi är däggmänniskor!

Eller klassar du dig själv såsom tillhörande djurriket, i likhet med apdjur, hunddjur, kattdjur etc?
2013-03-10, 12:00
Medlem
tungatorsks avatar
Citat:

Eller klassar du dig själv såsom tillhörande djurriket, i likhet med apdjur, hunddjur, kattdjur etc?

De flesta utbildade människor gör det, ja.
2013-03-10, 12:11
Medlem
BrownEyedBoys avatar
Citat:

Skulle nog säga ap-släkten ligger närmre till hands än katterna

Det enda som skiljer människan från djuren, är människan. Och om du är på riktigt med din troll-andlighet så borde du redan ha funderat över detta. Det finns ingen som helst medkänsla i att anse sig själv vara en gud och de andra djur. Hela ditt resonemang bygger på att du anser dig stå över djuren. Detta är en väldigt bekväm världsbild, därför, tror jag, så många håller krampaktigt fast vid den.

Min definition av däggdjur är ett djur som diar sina ungar (såsom människor gör)
2013-03-10, 12:35
Medlem
Kobolds avatar
Citat:

Är du en automat som spyr ut samma smörja om och om igen? Det där snacket är skit och pseudovetenskap. Uppenbarligen vet du inget om klassificering av organismer och du verkar inte intresserad av att lära dig heller. Ditt egenpåhittade uttryck "däggmänniskor" är totalt nonsens ur taxonomiskt perspektiv när du i samma andetag dessutom antyder att människor skulle tillhöra ett annat rike än djuren. Du måste titta på definitionen av djur och se om människan uppfyller denna definition.
2013-03-10, 12:59
Medlem
Andrewgos avatar
Om DoÅ inte värderar idén om vetenskapliga bevis, vilket han uppenbart inte gör, då är det ingen mening med att argumentera. Det finns ingen logik som biter på de som inte använder logik till att bygga sin verklighet.
Om DoÅ personligen har bevis som motsäger all den otroliga forskning om människan, hennes gener, evolution, ursprung, samhörighet med andra primater som gjorts av tiotusentals olika, icke-beroende forskare i alla världsdelar under århundraden av trial, error och debatt...
Om han har bevis som kan vända ett helt forskningssamhälle på huvudet, ja då måste det vara fantastiska bevis indeed.
Min poäng här är att visa att människan inte är speciell på något sätt, vi existerar med samma villkor som resten av biosfären, oavsett hur mycket vi gillar litteratur, musik, konst och matematik.

Det krävs ett riktigt oförskämt ego att tro att vi människor är "högre" i universum jämfört med annat liv, men vi behöver inte heller förolämpa oss själva. Vi är ytterst komplexa, vi har en fantastisk intelligens och vi har vandrat en lång väg för att komma där vi är.

Jag tror inte att människan har en själ.
Detta för att det finns ingenting hos människan som behöver idén av en själ för att kunna förklaras.
Detta vill jag argumentera med.
Senast redigerad av Andrewgo 2013-03-10 kl. 13:01.
2013-03-10, 13:04
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Ja naturligtvis. Vad är skillnaden på dig och en apa? Möjligtvis att apan är smartare men i grunden finns ingen skillnad.
Det som skiljer är bara komplexitet, en hund är komplexare än en mus som är mer komplex än en mygga. Men i grunden är det samma beståndsdelar.
2013-03-10, 15:06
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrownEyedBoy
Skulle nog säga ap-släkten ligger närmre till hands än katterna

Det enda som skiljer människan från djuren, är människan. Och om du är på riktigt med din troll-andlighet så borde du redan ha funderat över detta. Det finns ingen som helst medkänsla i att anse sig själv vara en gud och de andra djur. Hela ditt resonemang bygger på att du anser dig stå över djuren. Detta är en väldigt bekväm världsbild, därför, tror jag, så många håller krampaktigt fast vid den.

Min definition av däggdjur är ett djur som diar sina ungar (såsom människor gör)

Människan en gud?

Va?

Själen finns i ALLA levande varelser, varför allt liv är heligt!

Därför som jag är vegetarian, att jag inte anser mig stå över djuren...

Är du vegan/vegetarian?
2013-03-10, 15:08
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Är du en automat som spyr ut samma smörja om och om igen? Det där snacket är skit och pseudovetenskap. Uppenbarligen vet du inget om klassificering av organismer och du verkar inte intresserad av att lära dig heller. Ditt egenpåhittade uttryck "däggmänniskor" är totalt nonsens ur taxonomiskt perspektiv när du i samma andetag dessutom antyder att människor skulle tillhöra ett annat rike än djuren. Du måste titta på definitionen av djur och se om människan uppfyller denna definition.

Varför ska jag ta fasta på evolutionstroendes klassifikationer?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in