2012-10-07, 00:59
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Jag tar mig friheten att applicera det du förklarar på att vi har, vad är det, 100 miljarder neuroner i pallet? Och 100 biljoner synapser emellan dem?

Finns varierande siffror och givetvis varierar det exakta antalet från person till person. Men om man tittar på en källa (får bli wikipedia för enkelhetens skull) så:

http://en.wikipedia.org/wiki/Neuron#...s_in_the_brain

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
The number of neurons in the brain varies dramatically from species to species. One estimate puts the human brain at about 100 billion (10^11) neurons and 100 trillion (10^14) synapses. Another estimate is 86 billion neurons, of which 16.3 billion are in the cerebral cortex, and 69 billion in the cerebellum. By contrast, the nematode worm Caenorhabditis elegans has just 302 neurons making it an ideal experimental subject as scientists have been able to map all of the organism's neurons. The fruit fly Drosophila melanogaster, a common subject in biological experiments, has around 100,000 neurons and exhibits many complex behaviors. Many properties of neurons, from the type of neurotransmitters used to ion channel composition, are maintained across species, allowing scientists to study processes occurring in more complex organisms in much simpler experimental systems.

Så ja, dina verkar stämma överens med källan.

Alla neuron och synapser styr ju dock inte beteendet på ett direkt sätt utan ingår i att regulera kroppens funktioner, men en väldigt stor del av dem är knutna till beteendet och man vet med säkerhet att människor har betydligt fler neuroner och synapser knutna till just beteendet och kognitiva funktioner än vad andra djurarter uppvisat.
2012-10-07, 01:01
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findusam
Jag tror nog att vi kan, med tillräckligt mycket fri vilja, motstå även hunger. Om vi riktar all våra vilja mot att se och känna Gud, så kommer dessa lägre difter inte kännas tilltalande att tillfredställa. Det är inte konstigt att man fastar inom religion.

Dock så är det såklart en nödvändighet att äta för överlevnad och självförverkligande, men man ska inte känna sig bunden till det.

Konstigt resonemang, med tanke på att om Gud nu är den allsmäktige skapare som religiösa stollar påstår så måste det ju ha varit Gud som planterade känslor som hunger och driften att äta i människor från första början.
2012-10-07, 01:39
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Jag tror nog att vi kan, med tillräckligt mycket fri vilja, motstå även hunger. Om vi riktar all våra vilja mot att se och känna Gud, så kommer dessa lägre difter inte kännas tilltalande att tillfredställa. Det är inte konstigt att man fastar inom religion.

Dock så är det såklart en nödvändighet att äta för överlevnad och självförverkligande, men man ska inte känna sig bunden till det.

Så ända sättet för oss att få fri vilja är att lämna över vår vilja till gud? Lite motsägelsefullt?
2012-10-07, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarlasse
Jag förstår att du inte är en skeptiker i alla fall. Vad är motsatsen till skeptiker?
Hur som helst, en kunskapsutsaga som att att gud finns bör demonstreras först innan den blir trovärdig. Du som nu vet att gud finns bör väl kunna erbjuda en sådan demonstration? Och nej, att ta ett högst teoretiskt påstående om att universum är oändligt (vilket kanske faktiskt inte stämmer) och sedan försöka använda det för att beskriva en praktiskt verklighet demonstrerar ingenting.
Åter igen: Vad vill du ha som bevis för Gud? Vattentäta teorier räcker uppenbarligen inte. Jag förmodar att film och bilder också går bort?
2012-10-07, 01:55
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Åter igen: Vad vill du ha som bevis för Gud? Vattentäta teorier räcker uppenbarligen inte. Jag förmodar att film och bilder också går bort?

Bara i en mycket förvirrad sinnesvärld har du presenterat något som ens liknade en "vattentät teori", för vad du erbjuder är en variant på "god-of-the-gaps".
Men för att svara på frågan; har faktiskt inte en aning om vad som skulle tillfredsställa min skepticism angående guds existens. Är ganska säker på att om denne existerar, och denne är allsmäktig, så vet denne exakt vad som skulle duga. Men personligen, inte en aning.
Senast redigerad av Luffarlasse 2012-10-07 kl. 01:58.
2012-10-07, 02:04
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Det är väl själva poängen. Vi har möjlighet att stå över driften för att vi kan det. Men vad fan, tror du verkligen att vi är ett "däggdjur" likt alla andra som finns på planeten?

Självklart är människan ett däggdjur.
Fast det ondaste/värsta däggdjuret av dem alla tack vare sin förmåga till abstrakt tänkande och själsliga utvecklande.
2012-10-07, 02:11
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Självklart är människan ett däggdjur.
Fast det ondaste/värsta däggdjuret av dem alla tack vare sin förmåga till abstrakt tänkande och själsliga utvecklande.

Yep. Rulers in Hell rather than Servants in Heaven.
2012-10-07, 03:47
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Yep. Rulers in Hell rather than Servants in Heaven.
Hoppas du är ironisk.

Vi har ju en vacker hoppfull möjlighet till förståelse där.
2012-10-07, 03:55
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarlasse
Bara i en mycket förvirrad sinnesvärld har du presenterat något som ens liknade en "vattentät teori", för vad du erbjuder är en variant på "god-of-the-gaps".
Men för att svara på frågan; har faktiskt inte en aning om vad som skulle tillfredsställa min skepticism angående guds existens. Är ganska säker på att om denne existerar, och denne är allsmäktig, så vet denne exakt vad som skulle duga. Men personligen, inte en aning.
Fegis!
Släpp lite på din övertygelse.
Vad kan hända? Att någon kallar dig dum? Vad gör det om tusen år?
Du har väl verkligen försökt andligt ändå.
2012-10-07, 05:05
Medlem
UTAN RELIGION ÄR MÄNNISKAN BARA ETT DJUR!

Tack, död och återfödd!

Efter stundtals komplicerade funderingar över varför jag själv aldrig lyckats finna den ro och harmoni
i min arma stackars själ som de "religiösa" per automatik verkar uppnå kan jag äntligen lägga mina
funderingar åt sidan och ta tag i de delar av mitt liv som existerar på riktigt.
2012-10-07, 08:06
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Finns varierande siffror och givetvis varierar det exakta antalet från person till person. Men om man tittar på en källa (får bli wikipedia för enkelhetens skull) så:

http://en.wikipedia.org/wiki/Neuron#...s_in_the_brain

Så ja, dina verkar stämma överens med källan.

Alla neuron och synapser styr ju dock inte beteendet på ett direkt sätt utan ingår i att regulera kroppens funktioner, men en väldigt stor del av dem är knutna till beteendet och man vet med säkerhet att människor har betydligt fler neuroner och synapser knutna till just beteendet och kognitiva funktioner än vad andra djurarter uppvisat.

Jag hoppas du tog det som en utveckling av din"meny" diskussion och komplexiteten som en förklaring till illusionen om den fria viljan. Jag är övertygad av samma förklaring. Evolutionär psykologi har en hel del intressant att säga om de psykologiska moduler som utvecklats genom evolutionen för att hantera problem i tillvaron. Det sammanfaller väl med den menymetafor du använder.
2012-10-07, 08:23
Medlem
Hammarens avatar
Citat:

Det låter för mig som argumenterar att det är svårt att tugga tuggummi och gå på en gång.

Att avstå från att knulla vet jag att vissa ser som en förutsättning att komma närmare Gud. Kommer man ännu närmre genom att låter bli att skita också?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in