Ja du... det är inte ofta man läser något så sprängfullt av tokerier.
Citat:
Mänskligt liv börjar faktiskt där religionen börjar.
Din huvudtes. Ett påstående och åsikt. För att religion ska kunna skapas behövs troligen både förmåga att
föreställa sig abstrakta saker och möjlighet att
förmedla dem via ett språk. Det första har med intellekt att göra, det andra med språklig förmåga. Båda delarna fick människan innan hon fick religionen vilket borde göra uttalandet "
Mänskligt liv börjar där språket börjar" både mer intressant och sant.
Citat:
Äta, sova, para sig och försvara sig är de fyra principerna kring djurliv.
Nja,
föröka sig verkar vara centralt. Sova och para sig är saker som långt ifrån alla djur sysslar med.
Citat:
Dessa förekommer hos både djur och människor.
Människor
är djur. Vi är en, ganska intelligent och särdeles social, apa. Att vi på något vis skulle vara speciella bara därför att vi kan uttrycka "jag tänker därför är jag" är en tankevurpa. Det finns absolut inget i vår biologi som tyder på att vi
inte skulle evolverat fram på precis samma vis som alla andra organismer på planeten.
Citat:
Men religionen (intellektets, det högre medvetandets mål) och den fria viljan att välja leva ett andligt liv, är den extra funktionen hos människan.
Sätt nu inte likhetstecken mellan religion och intellekt. Har vi en fri vilja att leva ett andligt liv?
Har vi någon fri vilja alls? På vilket vis skulle mina val vara annorlunda än en annan tänkande varelses? Bara för att jag råkar vara lite mer självmedveten än de andra arterna?
Citat:
Utan religion är det mänskliga livet nämligen inte bättre än djurliv.
Nu värdesätter och rangordnar du "olika djurliv" enligt din egna skala baserat på hur duktig organismen råkar vara på komplexa, abstrakta tankar och hur självmedvetna individerna är. Hur skulle den rankingen se ut om du valde en annan måttstock för hur "nyttig" eller "lyckad" en viss organism är? Säg hur länge den har funnits på jorden och ingått i ett fungerande ekosystem. Det torde finnas åtskilliga arter av dinosaurier som slår Homo Sapiens med åtminstone 160 miljoner år. Hajar ligger väl ganska bra till också, de har ju funnits i flera hundra miljoner år utan att för den skull ödelägga vare sig sitt egna habitat eller planeten globalt.
Jag skulle nog vilja hävda att
från alla andra synvinklar än vår egna, så
ÄR redan övrigt djurliv överlägset Homo Sapiens. Det är ju vi som verkar vara det dysfunktionella undantaget. Om du nu inte ser allt som ett krig där det gäller att snabbast konkurrera ut och utrota övriga organismer... isf ligger vi nog ganska bra till
Citat:
Därför finns det i alla mänskliga samhällen någon form av religion som syftar till självförverkligande och som hänvisar till människans eviga relation med Gud, och hur vi tar oss tillbaka till Honom.
Så
anledningen till varför religion uppkommit i så många olika former och varianter i vår historia fram tills nu är att religion skulle vara en unik egenskap hos människan? Cirkelresonemang. Det är troligare att religion är en funktion av vår strävan efter att kunna förstå och förklara vår omvärld.
Det var de sex första meningarna. Noll rätt av sex möjliga så långt

Sedan upprepar du bara tramset ett antal gånger...
- Människan är ett djur
- Det finns inget som tyder på att religion skulle vara ett särskiljande attribut hos Homo Sapiens
- Religion är snarare en funktion av intellekt och språk.
- Det finns inga belägg för att religion på något vis är vare sig nödvändig eller fördelaktig för vår överlevnad och utveckling