Flashback bygger pepparkakshus!
2012-10-05, 18:41
Medlem
När jag läser om Platon och Aristoteles dyker dessa benämningar upp ganska ofta. Jag har dock inte lyckats bilda mig en medveten bild av vad de egentligen står för. Det allmänna är ju något som gäller "alla", dvs inte något individuellt, men hur skulle man kunna definiera det i övrigt? Vad är det allmänna i Aristoteles filosofi, tex?
Citera
2012-10-05, 20:43
Medlem
Lifelovers avatar
En egenskap som genomsyrar den sfär av ting eller krafter man har i åtanke. Har inte den blekaste, det är väl säkert olika vid olika situationer.
Citera
2012-10-05, 21:12
Medlem
Ett exempel är naturliga rätter/lagar. Med en "naturlag" menar inte Aristoteles inte ett system av regler, urskiljbara genom intellektuell uppfattning, utan vad han menar är återkommande likheter eller olikheter i sakens natur, som han anser, tjänar till att motivera allmänna försäkringsfall för distribution av saker och handlingar. Bland annat ansåg Aristoteles att "naturlag" lämpligt kan åberopas som skäl för lyda en mänsklig lag som strider det, eftersom "naturens lag" har högre auktoritet, då han ansåg att mänsklig knep bör bistå eller komplettera naturen snarare än undergräva den.

Man ska inte förvanska detta, som att universella i den meningen indikerar att alla människor följer denna naturliga lagen. I Nicomachean, definierar naturen som något som har samma "kraft" eller "påverkan" i alla tider och platser. Det kan hända, i vissa kulturer eller omständigheter, att vår känslighet undertrycks eller deformeras, och i dessa ovanliga förhållanden kan dessa ställen gå emot lagar lik "Mörda icke''. I sådana fall menar Aristotle att det inte är naturen som har förändrats, eller naturens lag (det universella), naturen förblir densamma, men vi har inte fått tillräcklig effekt av det, pga ett fel i känslighet.

Om detta inte var tydlig nog för att besvara din fråga, kan du söka bland mina trådar, finns en särskild tråd som behandlar ämnet.
Senast redigerad av Rebax 2012-10-05 kl. 21:15.
Citera
2012-10-07, 00:37
Medlem
Tackar! Ska spana in dina trådar, också.
Citera
2012-10-07, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
Tackar! Ska spana in dina trådar, också.
Om du har några problem med att hitta rätt, kan du få snabblänk:
https://www.flashback.org/t1872255

Jag berörde frågan lite, däremot tror jag att det är tillräckligt för att du ska greppa tag om definitionen av begreppet, i följande, nämnda, kontexter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in