2012-10-05, 11:35
Medlem
Hej,

Jag har bott i min lägenhet i cirka 10 månader. När vi flyttade in så köpte vi en tvättmaskin eftersom det var förberett för att ha en, och vi slipper tvättstugan ( ) . Allt har funkat jättebra fram tills för två veckor sedan.
Då märkte jag efter en tvätt att det var vatten på golvet. Efter en enkelfelsökning märkte jag att det kom ifrån avloppsröret där sköljslangen ligger i. Det har alltså fyllts så pass mycket att det kom ut igen, ur avloppsröret.

I samband med detta har det börjat bubbla en massa i handfatet vid "urpumpningen" av tvättmaskinen. Handfatet har nu börjat fyllas med vatten (avloppsvatten) och svämmar över om jag inte hinner stoppa tvättmaskinen. Det börjat ganska lite men nu är det nästan katastrof.

På kvällarna så blir det nästan stopp vid användning av bara handfatet, det bubblar till lite i rören och sen fylls handfatet och det rinner undan extremt långsamt.

Jag har rensat vattenlåset utan att det blivit bättre.
Vad är nästa steg? Kemisk propplösare?
Värt att notera är att rören som tvättmaskinen är inkopplad i sitter ju såklart bakom kakelväggen, vilket gör att det enda jag har att gå på är en del av röret som sticker ut ur väggen.

De innan oss hade ingen tvättmaskin, alltså är det bara vi som har använt det.

tacksam för all hjälp jag kan få!
Senast redigerad av monkejj 2012-10-05 kl. 11:38.
Citera
2012-10-05, 11:47
Medlem
Bongomans avatar
Rensa luddfiltret i maskinen och ring felanmälan hos hyresvärden. Deras rör, deras ansvar. Att du ska rensa luddfiltret är för att se till att där är ett fungerande filter. Är det defekt blåser maskinen ut en massa skit som kan proppa upp i rören.
Citera
2012-10-05, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Rensa luddfiltret i maskinen och ring felanmälan hos hyresvärden. Deras rör, deras ansvar. Att du ska rensa luddfiltret är för att se till att där är ett fungerande filter. Är det defekt blåser maskinen ut en massa skit som kan proppa upp i rören.

Gjorde det för cirka en vecka sedan.
Det är en bostadsrätt, så det är väl mitt ansvar med rören eller?
Citera
2012-10-05, 12:05
Medlem
Du ska kontakta föreningen och ringa en rör. mok. så att ni får det där fixat.
Citera
2012-10-05, 12:12
Medlem
Ok tack för hjälpen!

Har inte så bra koll med vad man ska göra själv och inte göra själv!
Citera
2012-10-05, 12:23
Medlem
Ibland är det ÖVERDJÄVLIGT svårt att göra rent rören, att ta bort en propp! Systemen är väl felkonstruerade kanske.

I mitt badrum har jag ett rör från duschen som nästan lutar åt fel hår, alltså i riktning tillbaka mot avloppsbrunnen... Samma sak med avloppet från diskmaskinen. Det är felbyggt alltihop, och är en modern satans lägenhet. Standarderna och kvalitetskontrollerna kanske är undermåliga.

Om du ringer en rör. mok. har du i alla fall ryggen fri.
Citera
2012-10-05, 12:35
Medlem
Robinson-Merals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Ibland är det ÖVERDJÄVLIGT svårt att göra rent rören, att ta bort en propp! Systemen är väl felkonstruerade kanske.

I mitt badrum har jag ett rör från duschen som nästan lutar åt fel hår, alltså i riktning tillbaka mot avloppsbrunnen... Samma sak med avloppet från diskmaskinen. Det är felbyggt alltihop, och är en modern satans lägenhet. Standarderna och kvalitetskontrollerna kanske är undermåliga.

Om du ringer en rör. mok. har du i alla fall ryggen fri.
Om det inte finns något uttalat förbud mot kaustiksoda är det är nästan gratis lösning. Det brukar inte vara jättepopulärt eftersom det tär på rören, men det är effektivt mot stopp.
Citera
2012-10-05, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
Om det inte finns något uttalat förbud mot kaustiksoda är det är nästan gratis lösning. Det brukar inte vara jättepopulärt eftersom det tär på rören, men det är effektivt mot stopp.

Ok, tack för tipset.
Ska slå fastighetsskötaren en pling och se vad dem säger!
Citera
2012-10-05, 13:58
Medlem
Använd inte kaustiksoda. Kör med en mekanisk rensning istället, även om det är äckligt kanske och luktar illa... Förmodligen har det fastnat hudavlagringar och hår i avloppet. Äckligt, ja, men det går enkelt att fixa.
Citera
2012-10-05, 23:44
Medlem
Har varit och köpt en rörrensare från clas ohlson för 99kr.

http://www.clasohlson.com/se/Avlopps...re/Pr308666000

Tänkte prova. Jag körde en stund och det hände inget speciellt. Vevade lite, spolade lite, veva lite, spola lite osv..
Nu är ju inte tvättmaskinen igång alltid men jag antar att rören går ihop under badrumsgolvet och där någonstans är det stopp..
Har provat massor med metoder och lösningar, men det rinner inte undan, rören är rena (så långt jag kan nå med rörrensare och annat).

Fastighetsservice kommer på måndag, men det tråkiga är ju att jag får betala för det om problemet ligger i min lägenhet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in