Citat:
Ursprungligen postat av
DEPRESSIV
Exakt, det beror på vad det är för sömnstörningar och varför man har dessa. Jag har haft svåra sömnstörningar i 20 år och måste medicineras för detta. Dock inte med Melatonin eftersom det är inte min hjärna som inte fattar att jag är trött och behöver sova, utan det beror på väldigt många anledningar.
Men Melatonin är i min mening en fakemedicin som säljs oerhört dyrt på recept. Dessutom är det väldigt passande att det inte går att få på högkostnadsskydd, vilket innebär att man betalar typ 20 spänn styck för ett pseudo-läkemedel.
Melatonin är fake.
Det är svenska sjukvårdens idioti att inte kunna skilja sömnstörningar åt. De flesta läkare som inte fattat har jag gett solida faktautdrag till. Ändrar de sig? Nepp. Äntligen efter alla dessa år hittat en läkare som fattar att alla sömnproblem inte är insomni. Just när en läkare läst om förskjutet dygn, så föreslår han KBT för insomni. Man vill skrika rakt ut.
Så jag har klarat min med mina problem på mediciner menade för insomni. För det fanns inga andra. Det var rätt OK så länge de funkade, eftersom jag sov efter att jag somnat i vettig tid behövde jag inga jävla Remeron och Seroquel och Nozinan som fick mig att sova i flera dygn. Jag behövde alltså inte hållas sovande.
Stilnoct och Imovane funkade rätt bra tills jag slutade tåla dem. Den bensosömnis jag hade funkade med. (Finns inte mer.)
Jag kan ju sitta och säga att insomnitabletter är dåliga. Men det beror ju på att jag inte har insomni.
De som har insomni eller någon annan störning som inte är av dygnsrytmen, borde inte ges melatonin.
I min värld håller man isär sjukdomsbilderna och medicinerar därefter. Men inte i Sverige...
Bara för att melatonin kan hjälpa sådana som mig, betyder det inte att de hjälper alla sömnstörningar. Fejkmedicin är det inte, men att köpa den på apoteket är ju bisarrt. Fattar inte hur de hittade på det sjukt höga priset. Enklare att köpa den billigt på annat vis.
Melatonin borde ha inte ha indikation primär insomni. Det skulle ju till och med göra att jag som till sist blev diagnostiserad med en dygnsrytmstörning alltså inte kvalar in för medicinen! När det är för sådan diagnos som min som borde vara indikationen.
Klart medicinen inte funkar om fel patientgrupp tar den.
Vårdpersonal måste gått en kurs i dumhet. Det är som att ge antibiotika för influensa och Tamiflu för steptokockhalsfluss.
Den sömnstörning jag har är också ansedd som svår och har haft den sedan jag var 11. Det är det problemet nästan som är mest besvärligt för mig av alla problem. Det är en grym sjukdom.
Med det menar jag inte att andra sömnstörningar är ett dugg lättare att leva med.