2019-05-27, 19:42
Medlem
Någon som upplever att melatonin förvärrar rls/krypningar? Ytligare sömn mm.
Citera
2019-05-28, 13:54
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Ska beställa lite nu i veckan. Det jag undrar är hur ni upplevt skillnaden mellan "fast dessolve" och den som bryts ner under flera timmar.
Jag har kört med min flickväns melatonin som hon köper i Holland då hon är holländska, funkar hur bra som helst sover som en stock. Men jag vet inte vilken variant det är och vilken jag ska beställa.

Tänkte beställa här ifrån, har hört att det ska vara bra. Någon här som beställt från sidan :
https://vitasunn.com/melatonin-sleep...rreview&page=2

Hur gick det? Iom att de inte får sälja till Sverige.
Citera
2019-05-28, 14:04
Bannlyst
Ja alltså, Melatonin fungerar ju inte för oss med riktiga sömnproblem.
Citera
2019-05-28, 19:46
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Ja alltså, Melatonin fungerar ju inte för oss med riktiga sömnproblem.

Beror lite på vad man menar med riktiga. Har man en helvetes insomni så är det klart melatonin inte funkar. Har man någon annan riktig sömnstörning som en dygnsrytmstörning kan faktiskt melatonin vara rena dundret.

Jag är inte hjälpt av de flesta sk sömnmediciner men melatonin hjälper om jag bara tar då och då. Men har en djävulsk toleranskurva så man kan inte räkna att den hjälper dag fem för att den hjälpte dag ett.

Sedan är den inte så biverkningsfri för alla. Blir riktigt hängig dagen efter och tar bara 1-2 mg.
Citera
2019-05-28, 19:52
Medlem
Hjälpte de första 10 gångerna jag använde det, dyrt är det också. Somnar bra utan så det besvärar mig inte, men hade en period problem och toleransen sköt som sagt rätt upp i taket på under en vecka, annars fungerade det bra som korttidslösning.
Citera
2019-05-28, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Beror lite på vad man menar med riktiga. Har man en helvetes insomni så är det klart melatonin inte funkar. Har man någon annan riktig sömnstörning som en dygnsrytmstörning kan faktiskt melatonin vara rena dundret.

Jag är inte hjälpt av de flesta sk sömnmediciner men melatonin hjälper om jag bara tar då och då. Men har en djävulsk toleranskurva så man kan inte räkna att den hjälper dag fem för att den hjälpte dag ett.

Sedan är den inte så biverkningsfri för alla. Blir riktigt hängig dagen efter och tar bara 1-2 mg.
Exakt, det beror på vad det är för sömnstörningar och varför man har dessa. Jag har haft svåra sömnstörningar i 20 år och måste medicineras för detta. Dock inte med Melatonin eftersom det är inte min hjärna som inte fattar att jag är trött och behöver sova, utan det beror på väldigt många anledningar.

Men Melatonin är i min mening en fakemedicin som säljs oerhört dyrt på recept. Dessutom är det väldigt passande att det inte går att få på högkostnadsskydd, vilket innebär att man betalar typ 20 spänn styck för ett pseudo-läkemedel.

Melatonin är fake.
Citera
2019-05-28, 23:52
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Exakt, det beror på vad det är för sömnstörningar och varför man har dessa. Jag har haft svåra sömnstörningar i 20 år och måste medicineras för detta. Dock inte med Melatonin eftersom det är inte min hjärna som inte fattar att jag är trött och behöver sova, utan det beror på väldigt många anledningar.

Men Melatonin är i min mening en fakemedicin som säljs oerhört dyrt på recept. Dessutom är det väldigt passande att det inte går att få på högkostnadsskydd, vilket innebär att man betalar typ 20 spänn styck för ett pseudo-läkemedel.

Melatonin är fake.

Det är svenska sjukvårdens idioti att inte kunna skilja sömnstörningar åt. De flesta läkare som inte fattat har jag gett solida faktautdrag till. Ändrar de sig? Nepp. Äntligen efter alla dessa år hittat en läkare som fattar att alla sömnproblem inte är insomni. Just när en läkare läst om förskjutet dygn, så föreslår han KBT för insomni. Man vill skrika rakt ut.

Så jag har klarat min med mina problem på mediciner menade för insomni. För det fanns inga andra. Det var rätt OK så länge de funkade, eftersom jag sov efter att jag somnat i vettig tid behövde jag inga jävla Remeron och Seroquel och Nozinan som fick mig att sova i flera dygn. Jag behövde alltså inte hållas sovande.

Stilnoct och Imovane funkade rätt bra tills jag slutade tåla dem. Den bensosömnis jag hade funkade med. (Finns inte mer.)

Jag kan ju sitta och säga att insomnitabletter är dåliga. Men det beror ju på att jag inte har insomni.

De som har insomni eller någon annan störning som inte är av dygnsrytmen, borde inte ges melatonin.

I min värld håller man isär sjukdomsbilderna och medicinerar därefter. Men inte i Sverige...

Bara för att melatonin kan hjälpa sådana som mig, betyder det inte att de hjälper alla sömnstörningar. Fejkmedicin är det inte, men att köpa den på apoteket är ju bisarrt. Fattar inte hur de hittade på det sjukt höga priset. Enklare att köpa den billigt på annat vis.

Melatonin borde ha inte ha indikation primär insomni. Det skulle ju till och med göra att jag som till sist blev diagnostiserad med en dygnsrytmstörning alltså inte kvalar in för medicinen! När det är för sådan diagnos som min som borde vara indikationen.

Klart medicinen inte funkar om fel patientgrupp tar den.

Vårdpersonal måste gått en kurs i dumhet. Det är som att ge antibiotika för influensa och Tamiflu för steptokockhalsfluss.

Den sömnstörning jag har är också ansedd som svår och har haft den sedan jag var 11. Det är det problemet nästan som är mest besvärligt för mig av alla problem. Det är en grym sjukdom.

Med det menar jag inte att andra sömnstörningar är ett dugg lättare att leva med.
Senast redigerad av neuron-drone 2019-05-28 kl. 23:55.
Citera
2019-05-30, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Hur gick det? Iom att de inte får sälja till Sverige.

Det kom utan problem! Hämtade ut paketet på min lokala ica. Vart ser du att de inte får sälja till Sverige?
Senast redigerad av nilsson24 2019-05-30 kl. 23:42.
Citera
2019-05-30, 23:45
Bannlyst
Citat:
Det kom utan problem. Hämtade ut paketet på min lokala ica. Vart ser du att de inte får sälja till Sverige?

Det handlar om att man inte får importera läkemedelsklassade varor till Sverige utan ett recept, specifikt inom EU. Däremot finns det ingen straffsats för det, och därför ingen rättslig påföljd om nu varorna skulle konfiskeras i Tullen. Melatonin är alltså klassat som ett läkemedel nuförtiden.

Självklart slinker majoriteten av läkemedelsklassade varor förbi om man beställer ifrån ett EU-land. Majoriteten försändelser kontrolleras dock av Tullen från exempelvis USA.

https://www.tullverket.se/sv/privat/...e9e7108b1.html

Vitasunn som du tog upp skickar från EU:
https://vitasunn.com/dispatch-info/

Försändelser inom EU kontrolleras mer sällan av Tullen, handlar det om s.k. lågvärdesförsändelser så rör det sig i princip bara om stickprov. Ur ett ekonomiskt perspektiv är det således vettigare att beställa melatonin från länder inom EU än att köpa det i Sverige med recept. Kanske stoppas 1/10 försändelser i Tullen.
Senast redigerad av clipowl 2019-05-30 kl. 23:50.
Citera
2019-05-30, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clipowl
Det handlar om att man inte får importera läkemedelsklassade varor till Sverige utan ett recept, specifikt inom EU. Däremot finns det ingen straffsats för det, och därför ingen rättslig påföljd om nu varorna skulle konfiskeras i Tullen. Melatonin är alltså klassat som ett läkemedel nuförtiden.

Självklart slinker majoriteten av läkemedelsklassade varor förbi om man beställer ifrån ett EU-land. Majoriteten försändelser kontrolleras dock av Tullen från exempelvis USA.

https://www.tullverket.se/sv/privat/...e9e7108b1.html

Tack för info, det hade jag ingen aning om.
Som sagt, det kom utan problem och jag har beställt melatonin massor av gånger förut utan problem (från eu-land). Jag har väl haft tur helt enkelt..
Citera
2019-05-30, 23:58
Bannlyst
Citat:
Tack för info, det hade jag ingen aning om.
Som sagt, det kom utan problem och jag har beställt melatonin massor av gånger förut utan problem (från eu-land). Jag har väl haft tur helt enkelt..

Du ska såklart fortsätta att beställa från annat EU-land med tanke på de hutlösa priserna för melatonin i Sverige. APL har säkert patent i sin utveckling och sätter medvetet ett högt pris, tillverkningskostnaden är knappast hög.

Det man ska tänka på är däremot att försöka beställa melatonin utvecklat av ett gediget kosttillskottsföretag som applicerar GMP (good manufacturing practice) i sin tillverkningsprocess. Som exempel är tillverkaren Natrol GMP-certifierad. Varför är för att det råder ett annat reglemente kring tillverkningen för kosttillskott (jämfört med om ämnet skulle vara läkemedelsklassat), vilket melatonin räknas som i många andra länder. Tillverkare som inte följer GMP-standard kan därför sälja kontaminerade tillskott, eller tillskott där inte tillräcklig/eller större mängd av det aktiva ämnet påvisas. Detta behöver såklart inte ske medvetet å deras vägnar, men produktionshygienen i deras tillverkningslokaler kan vara bristfälliga...
Senast redigerad av clipowl 2019-05-31 kl. 00:00.
Citera
2019-05-31, 00:05
Medlem
Känner ni någon i Finland eller åker över till Åbo finns melatonin av märket Orion på apoteken receptfritt. Inte så dyrt heller.
Bara ett tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in