2012-10-05, 01:57
Bannlyst
TV4Nyheterna Stockholm 22:36
http://www.tv4.se/nyheter/klipp/tv4nyheterna-stockholm-22-36-2226207

KI har kommit fram till att folk kan dö av dålig luft och "EU hotar med höga böter varje dag om vi inte bättrar oss. Orsaken är dels dubbdäck, dels annat och dels bilavgaser då det kör 100.000 bilar i Sthlm en dag". Som vanligt gäller bara innerstaden, för bara på Essingeleden kör över 100.000 och den går i kanten av innerstaden.
Det politiska svaret blev bara dubbdäcksavgifter. Alltså ska trafikmiljön bli sämre utanför innerstaden, där dubbdäck verkligen behövs för att undvika skador och andra dödsfall?

I EU sätts normerna av majoriteten, som är länder utan behov av dubbdäck. Ska de bestämma över oss eller kan vi begära undantag?

Om folk vill ha frisk luft, ska dom då verkligen bo i en innerstad, när normalt folk flyttar ut för att få friskare luft?
Senast redigerad av Nydanare 2012-10-05 kl. 02:00.
Citera
2012-10-05, 02:16
Medlem
stilltons avatar
nu pratar vi alltså om dubbdäck. med dubbar. i stockholm.. dubbar eller inte är ju mer eller mindre en ickefråga från sundsvall och nedåt. vad är problemet? kan ni inte byta så vi slipper få skit när vi kommer tid och hälsar på med dubbdäck? är det verkligen så farligt att anpassa sig en aning?
Citera
2012-10-05, 02:45
Medlem
dubbdäck räddar liv ja
Citera
2012-10-05, 02:52
Medlem
Det är bara ytterligare ett sätt att håva in pengar till statskassan, jag hade hellre levt ett par år mindre och gjort något roligt för alla pengar jag måste lägga på dubbdäcksavgift, trängselskatt, miljöskatt, energiskatt osv... varför är alla så jävla kåta på att leva länge?
Dubbdäck har ju dessutom funnits ett bra tag och vi lever längre än någonsin, jag ser inte problemet?
Citera
2012-10-05, 03:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
nu pratar vi alltså om dubbdäck. med dubbar. i stockholm.. dubbar eller inte är ju mer eller mindre en ickefråga från sundsvall och nedåt. vad är problemet? kan ni inte byta så vi slipper få skit när vi kommer tid och hälsar på med dubbdäck? är det verkligen så farligt att anpassa sig en aning?

Från Skåne och neråt kan det fungera utan dubbar men i 08 kan det vara glashalt och måste vara dubbat.

Citat:
Ursprungligen postat av JUSTer88
dubbdäck räddar liv ja

Tar de fler än räddar?

Citat:
Ursprungligen postat av Klockenstein
Det är bara ytterligare ett sätt att håva in pengar till statskassan, jag hade hellre levt ett par år mindre och gjort något roligt för alla pengar jag måste lägga på dubbdäcksavgift, trängselskatt, miljöskatt, energiskatt osv... varför är alla så jävla kåta på att leva länge?
Dubbdäck har ju dessutom funnits ett bra tag och vi lever längre än någonsin, jag ser inte problemet?

EU tänker inte på vår kassa, skatter är styrmedel då Moderaterna hellre vill sänka skatter och vänstern klagar. Problemet är att EU har satt en norm som inte passar oss och håller vi inte normen kan vi få böta 250.000-500.000 per dygn. Ändra normen för oss anser jag.
Senast redigerad av Nydanare 2012-10-05 kl. 03:44.
Citera
2012-10-05, 07:36
Medlem
Megaforces avatar
Problemet är att det inte är dubbdäcken som står för dessa partiklar utan avgaser från dieselmotorer. Problemen är större i länder med hög andel dieselbilar, särskilt i länder med dubbdäcksförbud..

Sen sliter dubbdäcken mindre än man tror vilket faktiskt beror på att de flesta kör med dubbdäck som har ganska nedslitna dubbar.
Citera
2012-10-05, 08:22
Medlem
sucuks avatar
Dubbdäck behövs i södra sverige snarare än norra

I norr har man snö och på snö fungerar friktionsdäck utmärkt, söderut har man oftare is än snö och på is funkar enbart dubb.

Betänker man dessutom att en viss del av bilarna i trafik *måste* ha dubb om vägbanan skall bli uppruggad så är dubbdäcksförbud något av det mest korkade stolpskott till teoretiker och politiker någonsin har föreslagit!

Kör alla med friktionsdäck så kommer det att bli iskana vid precis varenda rödljus inom några minuter och dessutom kommer minsta uppförsbacke bli ett rent helvete.

Sådana här frågor borde faktiskt inte handläggas av politiker utan ett råd av yrkesförare som begåvas med vetorätt, idioti måste man kunna stoppa...
Citera
2012-10-06, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Problemet är att det inte är dubbdäcken som står för dessa partiklar utan avgaser från dieselmotorer. Problemen är större i länder med hög andel dieselbilar, särskilt i länder med dubbdäcksförbud..

Sen sliter dubbdäcken mindre än man tror vilket faktiskt beror på att de flesta kör med dubbdäck som har ganska nedslitna dubbar.

Då kanske andra storstäder i EU klarar sig för de har rundfarter för tung trafik, är vi värst?

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Dubbdäck behövs i södra sverige snarare än norra

I norr har man snö och på snö fungerar friktionsdäck utmärkt, söderut har man oftare is än snö och på is funkar enbart dubb.

Betänker man dessutom att en viss del av bilarna i trafik *måste* ha dubb om vägbanan skall bli uppruggad så är dubbdäcksförbud något av det mest korkade stolpskott till teoretiker och politiker någonsin har föreslagit!

Kör alla med friktionsdäck så kommer det att bli iskana vid precis varenda rödljus inom några minuter och dessutom kommer minsta uppförsbacke bli ett rent helvete.

Sådana här frågor borde faktiskt inte handläggas av politiker utan ett råd av yrkesförare som begåvas med vetorätt, idioti måste man kunna stoppa...

Det senaste de vill ha här är avgifter istället som i Oslo och där kör färre på dubb nu.

Sakkunniga myndigheter har visat att odubbat är galet.
Citera
2012-10-06, 00:58
Medlem
klinger75s avatar
Hela resonmanget är helt fel , de som dör av luftpartiklar är i regel KOL patienter som ändå ska dö inom 5 år och inte är produktiva .

dock så anser ja att att om man är till huvudparten stadstraffikant/motorvägsåkare så kan man nöja sig med odubbat .

själv kör jag fast även med dubbat
Citera
2012-10-06, 01:06
Medlem
JasonVs avatar
Sand ger partiklar,största boven är väl farthinder/gupp med ständiga inbromsningar som ger bromsdamm,över guppet ruskas dammet av,efterföljt av en acceleration som ger än mer partiklar och oförbrända kolväten.
Smarta politiker ger smarta lösningar ,men det har ju inte svenskarna.
Citera
2012-10-06, 03:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
Hela resonmanget är helt fel , de som dör av luftpartiklar är i regel KOL patienter som ändå ska dö inom 5 år och inte är produktiva .

dock så anser ja att att om man är till huvudparten stadstraffikant/motorvägsåkare så kan man nöja sig med odubbat .

själv kör jag fast även med dubbat
Ska man vara handikappad odubbat måste man ha snökedjor med sig som det är utomlands och var här förut.

Vem kör inte fast med dubbat också, men lättare att komma loss om det är is under.

Citat:
Ursprungligen postat av JasonV
Sand ger partiklar,största boven är väl farthinder/gupp med ständiga inbromsningar som ger bromsdamm,över guppet ruskas dammet av,efterföljt av en acceleration som ger än mer partiklar och oförbrända kolväten.
Smarta politiker ger smarta lösningar ,men det har ju inte svenskarna.

Det är ett annat problem att titta på då det är säkerhet med miljöskador. Vi har ex. en väg här där man på en kort sträcka har 50 men flera gupp och avsmalningar, istället för att ha 30 på hela.
Citera
2012-10-06, 04:06
Medlem
ellefanning1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nydanare
Ska man vara handikappad odubbat måste man ha snökedjor med sig som det är utomlands och var här förut.

Vem kör inte fast med dubbat också, men lättare att komma loss om det är is under.

Det är ett annat problem att titta på då det är säkerhet med miljöskador. Vi har ex. en väg här där man på en kort sträcka har 50 men flera gupp och avsmalningar, istället för att ha 30 på hela.

förstår vad du menar men sen när kan politiker tänka? sen ett annat stort problem jag bor i göteborg där det ofta är is och as halt men eftersom jag har en flickvän i östeuropa så kan jag inte ha dubbdäck eftersom jag måste passera tyskland inte så kul. men en sak e klar den som säger att friktionsdäck funkar lika bra han vet inte vad han talar om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in