2012-10-06, 04:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ellefanning1
förstår vad du menar men sen när kan politiker tänka? sen ett annat stort problem jag bor i göteborg där det ofta är is och as halt men eftersom jag har en flickvän i östeuropa så kan jag inte ha dubbdäck eftersom jag måste passera tyskland inte så kul. men en sak e klar den som säger att friktionsdäck funkar lika bra han vet inte vad han talar om.
Jag har sjäv åkt ner på friska sommardäck på vintern, på stora vägar är det ok. Men nu får man inte köra ner på sommardäck längre och jag vill inte ha odubbat hemma, så det skulle bli 12 däck att ha hemma om man skulle köra ner odubbat.

Får man ha dubb i öst?
Ta Polen då istället för Tyskland.
Citera
2012-10-06, 04:41
Medlem
ellefanning1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nydanare
Jag har sjäv åkt ner på friska sommardäck på vintern, på stora vägar är det ok. Men nu får man inte köra ner på sommardäck längre och jag vill inte ha odubbat hemma, så det skulle bli 12 däck att ha hemma om man skulle köra ner odubbat.

Får man ha dubb i öst?
Ta Polen då istället för Tyskland.

jo den tanken har slagit mig men skillnaden i pris på färjorna är extrem du tjänar på att ta helsingborg helsingör + gedser rostock med flera tusen och om du är med i motormännen så får du rabatt också och tjejen bor i moldavien så det blir att bila genom polen och ukraina endå
Citera
2012-10-06, 04:56
Bannlyst
Citat:
jo den tanken har slagit mig men skillnaden i pris på färjorna är extrem du tjänar på att ta helsingborg helsingör + gedser rostock med flera tusen och om du är med i motormännen så får du rabatt också och tjejen bor i moldavien så det blir att bila genom polen och ukraina endå
Verkar opraktiskt långt. Ta hit henne eller byt tjej istället för däck
Citera
2012-10-06, 09:29
Medlem
ellefanning1s avatar
Citat:
Verkar opraktiskt långt. Ta hit henne eller byt tjej istället för däck

det är väl tanken men lite för tidigt än får se hur det går (med tjejen alltså)
Senast redigerad av ellefanning1 2012-10-06 kl. 09:39.
Citera
2012-10-06, 19:18
Bannlyst
Men nu är det alltså så galet att man måste åka ner på odubbade vinterdäck till sol och värme. Eller ta med sig och byta på vägen, mera tokerier dom hittat på och är ett annat ämne.

Dubbdäcksavgifter är bättre än förbud, risken är att det läggs ut på hela städer.
De orter som behöver ha dubbdäck, bör istället lägga avgifter på odubbat.
Citera
2012-10-06, 19:35
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Men nu är det alltså så galet att man måste åka ner på odubbade vinterdäck till sol och värme. Eller ta med sig och byta på vägen, mera tokerier dom hittat på och är ett annat ämne.

Dubbdäcksavgifter är bättre än förbud, risken är att det läggs ut på hela städer.
De orter som behöver ha dubbdäck, bör istället lägga avgifter på odubbat.

Eller så ger man fan i att detaljstyra folks vardag och låter vuxna människor själva fatta beslut om vilka däck just de behöver. Enkelt och precis så det fungerat hittills innan klåfingriga inkompetenta politiker började röra om i grytan.

Det enda de *egentligen* är ute efter är givetvis ytterligare en inkomstkälla i form av avgifter på dubbdäck
Citera
2012-10-07, 06:36
Medlem
ellefanning1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Eller så ger man fan i att detaljstyra folks vardag och låter vuxna människor själva fatta beslut om vilka däck just de behöver. Enkelt och precis så det fungerat hittills innan klåfingriga inkompetenta politiker började röra om i grytan.

Det enda de *egentligen* är ute efter är givetvis ytterligare en inkomstkälla i form av avgifter på dubbdäck

så sant frågan är bara hur vi får bort dessa bilhatare? sossarna med mp lär inte göra det lättare för oss bilister
Citera
2012-10-08, 02:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk

Lagen om dubbdäck/vinterdäck var bra för säkerheten när den kom, vem vill möta eller ligga efter någon på dåliga sommardäck när man har friska dubb själv?

Nu är det så dumt att vi får bilar som kan köra olika fort, med eller utan dubb.
Direktiven om bättre luft kommer från EU, kommunerna kanske utnyttjar det för kassan. Men finns det miljöavgift på dubb nu?

Citat:
så sant frågan är bara hur vi får bort dessa bilhatare? sossarna med mp lär inte göra det lättare för oss bilister

Stockholm stad styrs varken av sossar eller MP, det är bara borgare och Eva Hamilton är moderat som drivit på detta för EU.
Frågan är mer vad vi ska göra med EU, eller hur får vi bättre luft med dubbdäck?
Citera
2012-10-08, 08:10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Lagen om dubbdäck/vinterdäck var bra för säkerheten när den kom, vem vill möta eller ligga efter någon på dåliga sommardäck när man har friska dubb själv?

Nu är det så dumt att vi får bilar som kan köra olika fort, med eller utan dubb.
Direktiven om bättre luft kommer från EU, kommunerna kanske utnyttjar det för kassan. Men finns det miljöavgift på dubb nu?

Visst var lagen om vinterdäck bra, ingen politiker vet dock bättre än mig vad *jag* behöver då behoven är olika!

Personligen börjar jag tidigt på morgonen ofta, med tidigt menar jag att jag kör före plogbil och saltbil - är det iskana så hjälper inga friktionsdäck i världen utan det är dubb som gäller, den som påstår något annat har helt enkelt inte provat...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in