2012-10-04, 22:59
Medlem
Fick idag ett brev att Handelsbanken skickat in till UC angående registrering av missbrukad kontokredit.
Har varit långtidssjukskriven och har haft svårt att få ekonomin att gå ihop, klarade inte av att betala en skuld på ett kreditkort. Skulden gick till inkasso där jag fick en avbetalningsplan.
Är detta försent att göra någonting åt, eller kan man prata med Handelsbanken och förklara situationen.
Tror ni att det kan gå att lösa på något sätt?
Jobbar idag igen och kan betala av resterande skuld på direkten.
Citera
2012-10-04, 23:02
Medlem
idiamindadas avatar
Inte får man anmärkning om det inte gått till kronofogden? Ring inkassobolaget och hör med dem!
Citera
2012-10-04, 23:09
Medlem
Tror att man kan få registrering i UC för misskött kredit utan att det har gått till Kronofogden.
Vet inte riktigt, detta är min första kredit. Orolig att få en anmärkning i två år. Ekonomin är det som mest oroar mig just nu, tufft att komma tillbaka efter en långtidssjukskrivning på 2 år.
Citera
2012-10-04, 23:09
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Inte får man anmärkning om det inte gått till kronofogden? Ring inkassobolaget och hör med dem!

UC ägs av bl a Handelsbanken, så självklart är det inte bara Kronofogdens anmärkningar som ligger till last om man skall söka lån, kredit etc.

//Brute
Citera
2012-10-05, 11:07
Medlem
antagonistens avatar
Vad fan är det för fel på dig? Hur resonerar man om man sitter i en sits som dig? Det självklara är ju att man hör av sig till kreditgivaren samma dag som förutsättningarna ändras för att förhindra att just sådant här händer. Betalar du in beloppet nu får du ingen betalningsanmärkning, däremot registreras det ju att du har misskött din kredit i UC vilket avgör din kreditvärdighet inför framtida lån, avbetalningar m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in