• 1
  • 2
2012-10-04, 22:35
Medlem
Hej!

Jag har märkt på sistone att när jag pratar med folk så börjar synen plötsligt zoomas ut, det känns som hela rummet krymper och allt är mycket längre ifrån mig. Känner ingen skillnad i skallen för övrigt men det är en väldigt obehaglig känsla.

Vet någon vad detta kan bero på?
Citera
2012-10-04, 22:38
Medlem
cpskadans avatar
Läs lite om micropsia: http://en.wikipedia.org/wiki/Micropsia
Citera
2012-10-04, 22:57
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backflash2011
Hej!

Jag har märkt på sistone att när jag pratar med folk så börjar synen plötsligt zoomas ut, det känns som hela rummet krymper och allt är mycket längre ifrån mig. Känner ingen skillnad i skallen för övrigt men det är en väldigt obehaglig känsla.

Vet någon vad detta kan bero på?

Svårt att veta. Hur känner du dig efteråt?
När började denna obehagliga känsla? Har du ångest? Hur många gånger per dag kan du få denna känslan?
Citera
2012-10-04, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cpskadan
Läs lite om micropsia: http://en.wikipedia.org/wiki/Micropsia
Beror troligtvis på epilepsi, tack för länken
Citera
2012-10-04, 23:03
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Beror troligtvis på epilepsi, tack för länken

Varför är du så säker på det?

Boka en tid på VC.
Citera
2012-10-04, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Svårt att veta. Hur känner du dig efteråt?
När började denna obehagliga känsla? Har du ångest? Hur många gånger per dag kan du få denna känslan?
Känslan bara försvinner, jag känner ingen ångest men lite obehagskänslor blir det ju i samband med att synen zoomas ut. Känslan kan komma flera gånger per dag beroende på vad jag gör.
Jag hade epilepsianfalldebut i början av sommaren, dem gjorde då en magnetröntgen och hittade en tumör. Hade inte dessa utzoomningar innan jag opererade bort tumören men nu efter operationen så har dem uppenbarat sig. Har inte haft några stora anfall sen operationen dock.
Börjar tappa hoppet nu på att det kan ha varit tumören som orsakat anfallen..
Citera
2012-10-04, 23:05
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Känslan bara försvinner, jag känner ingen ångest men lite obehagskänslor blir det ju i samband med att synen zoomas ut. Känslan kan komma flera gånger per dag beroende på vad jag gör.
Jag hade epilepsianfalldebut i början av sommaren, dem gjorde då en magnetröntgen och hittade en tumör. Hade inte dessa utzoomningar innan jag opererade bort tumören men nu efter operationen så har dem uppenbarat sig. Har inte haft några stora anfall sen operationen dock.
Börjar tappa hoppet nu på att det kan ha varit tumören som orsakat anfallen..

Okej.
Vilken typ av hjärntumör handlade det om? Vilken del av hjärnan satt den på?
Citera
2012-10-04, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Okej.
Vilken typ av hjärntumör handlade det om? Vilken del av hjärnan satt den på?
En godartad epidermoid-tumör/cysta, lite större än medelstor enligt neurokirurgen. Den satt vid lillhjärnan och sträckte sig nästan enda upp till temporal loben.
Citera
2012-10-04, 23:13
Medlem
Har för övrigt temporärt dubbelseende efter operationen, vet inte om det kan ha något samband, att synnerven är påverkad.
Konstigt nog kommer bara utzoomningarna när jag sitter och pratar med några personer och får hoppa med blicken från person till person.
Citera
2012-10-04, 23:19
Medlem
Hirvis avatar
Jag får det här en gång i månaden ungefär, att jag mitt i något känner hur jag zoomar ut det hela.
Citera
2012-10-04, 23:23
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Har för övrigt temporärt dubbelseende efter operationen, vet inte om det kan ha något samband, att synnerven är påverkad.
Konstigt nog kommer bara utzoomningarna när jag sitter och pratar med några personer och får hoppa med blicken från person till person.

Om tumören var så stor att den även satt på temporalloben kan symtom som att synen zoomas ut uppstå. Att du får utzoomningen när du hoppar med blicken kan bero på att du har dubbelseende.

Har du testat någon gång att hoppa med blicken från en sak till en annan sak? Alltså om du år det efter du rör ögonen.
Citera
2012-10-04, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Jag får det här en gång i månaden ungefär, att jag mitt i något känner hur jag zoomar ut det hela.
Har du epilepsi eller några andra neurologiska skador?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in