2023-09-01, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
Trist. Som fotokonstnär är hon en pionjär och jag tycker den där mosaiska hippien äntligen porträtterades i sin rätta miljö, men jag kan samtidigt tycka att hon hade ett extremt dåligt omdöme i val av utställningshallar. Dödscancern kanske också är ett PR-trick. https://www.expressen.se/nyheter/joh...i-svar-cancer/
Johan Ehrenberg, som din expressenlänk hänvisar till, har haft KLL i tretton år, det är en sjukdom man kan ha tills man trillar av pinn av något annat, såvida den inte övergår i en akut fas. Med hans perspektiv är vi alla döende.
Har inte uppfattat vilken typ av cancer denna människa har?
(OT: Att i detta land kränka traditionella och kristna värden är gott. Att i detta land .kränka traditionella och muslimska värden är ont…)
Citera
2023-09-01, 21:49
Medlem
Kämpendahls avatar
Elisabeth Ohlson var modig. Den som är för att införa förbud mot att bränna koraner borde inse att det i förlängningen också skulle kunna förbjuda Elisabeth Ohlsons utställning Ecce Homo som skulle kunna betraktas som hädelse mot kristendomen. Jäklar vad en del blev upprörda över henne på den tiden det begav
Citera
2023-09-02, 02:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Elisabeth Ohlson var modig. Den som är för att införa förbud mot att bränna koraner borde inse att det i förlängningen också skulle kunna förbjuda Elisabeth Ohlsons utställning Ecce Homo som skulle kunna betraktas som hädelse mot kristendomen. Jäklar vad en del blev upprörda över henne på den tiden det begav

Jag tycker inte att det ska vara förbjudet i lag att håna kristendomen så som EO gjorde (även om det visade på extremt dålig smak, bristande pietetskänsla, bristande anständighetskänsla o.s.v.). Men jag anser att det var helt galet, att Uppsala domkyrka lät henne ställa ut skiten DÄR i den svenska protestantismens högborg, samt att så många präster inom SvK på olika nivåer försvarade helgerånet. Det visar hur djupt SvK hade sjunkit redan då. Jag är så glad att jag har gått ur, det borde jag ha gjort för länge sedan och inte betalt oceaner av skatt dit.
Citera
2023-09-02, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tycker inte att det ska vara förbjudet i lag att håna kristendomen så som EO gjorde (även om det visade på extremt dålig smak, bristande pietetskänsla, bristande anständighetskänsla o.s.v.). Men jag anser att det var helt galet, att Uppsala domkyrka lät henne ställa ut skiten DÄR i den svenska protestantismens högborg, samt att så många präster inom SvK på olika nivåer försvarade helgerånet. Det visar hur djupt SvK hade sjunkit redan då. Jag är så glad att jag har gått ur, det borde jag ha gjort för länge sedan och inte betalt oceaner av skatt dit.

Bara att hålla med 100%. Hade EO tillverkat och ställt ut sitt HBTQ-hån mot kristendomen i konstateljéer eller museum så hade de kristna bara haft att acceptera det. Vi har yttrandefrihet i Sverige och EO har rätt att håna och skända kristendomen hur mycket hon vill.

Det var när svenska kyrkans ledning bjöd in henne i kyrkorummet som det blev perverst. Men det är mer svenska kyrkans fel än Ohlssons eget.

Har också svårt att se hur någon kan tycka att det var "modigt" att håna den kristna kyrkan i Sverige på 90-talet. 200 år efter franska revolutionen. När kristendomens motståndare i Sverige i årtionden spelat mot öppet mål.

Nej, hon var en talanglös fjant som ur sin synvinkel råkade ligga helt rätt i tiden och producerade för överheten användbar "konst", eller snarare propaganda.
Citera
2023-09-02, 22:28
Medlem
Hon har fortfarande tid att ge sin förlåtelse till Jesus. Men det måste vara genuint. Fixar du det, kärring?
Citera
2023-09-02, 22:58
Medlem
Kackotopis avatar
Hon är tydligen inte bara "konstnär" utan även fotograf och teaterregissör. Räcker med att ta en titt på urvalet av hennes bibliografi för att förstå vad det handlar om för en person.

Citat:
H.O.M.O. - en helgonkalender, Ordfront, Stockholm 2004, ISBN 91-7037-032-X (tillsammans med Lars Gårdfeldt)
1998 - Ecce homo
South Africa Via Dolorosa, Elisabeth Ohlson Wallin, Stockholm 2004, ISBN 91-975424-6-6
Kvinnor, Normal, Stockholm 2005, ISBN 91-975424-6-6
Livet - med tiden, Elisabeth Ohlson Wallin, Nyköping 2006, ISBN 91-631-9307-8
Läderbögar 2007
In hate we trust - based on true stories, Norrköpings stadsmuseum, Norrköping 2007, ISBN 91-976713-0-4 (med text av Lars Gårdfeldt)
Vänskap, Ica, Västerås 2008, ISBN 978-91-534-3117-6 (med text av Maria Leijonhielm)
Ack Sverige, du sköna, Karneval, Stockholm 2014, ISBN 9789187207341

HBTQP(edofili)-aktivist, vänsterfeminist och kulturmarxist. Allt det där du måste vara för att få jobba inom dessa områden.
Senast redigerad av Kackotopi 2023-09-02 kl. 23:02.
Citera
2023-09-03, 00:38
Medlem
peterpanps avatar
Mer on-topic; ingen som har länkar till hennes hemsida för foto/konst?
Citera
2023-09-03, 01:15
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thisistheend
Syftar du på de obegåvade som aldrig fick uppmärksamhet eller är du rent av dum i huvudet?

Vad försöker du säga?
Citera
2023-09-04, 02:01
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Mer on-topic; ingen som har länkar till hennes hemsida för foto/konst?

https://ohlson.se/ tror det är mest foton där, annars här har du ett exempel på ett av hennes vidriga konstverk "Paradiset tas ner": https://sverigesradio.se/artikel/7365785 från 2019.

Citat:
Förra veckan pratade vi här i P1-morgon om en HBTQ-altartavla som satts upp i St:Paulikyrkan i Malmö, på den finns två Adam och två Evor.

Men efter bara en dryg vecka plockas nu altartavlan ner.

Samtal med Per Svensson, kyrkoherde i Svenska Kyrkan som varit med och tagit det här beslutet Elisabeth Ohlson, konstnären som gjort tavlan.
Citera
2023-09-04, 12:39
Medlem
P g a min bottenlåga respekt för människan ifråga så tror jag inte på denna via massmedia kommunicerade "dödsdom" förrän döden verkligen tagit kraft..
Citera
2023-10-10, 21:06
Medlem
Är hon ihop med Cecilia Uddén?
Citera
2023-10-11, 09:56
Medlem
ValackObamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
P g a min bottenlåga respekt för människan ifråga så tror jag inte på denna via massmedia kommunicerade "dödsdom" förrän döden verkligen tagit kraft..

Känner inte människan med den som trumpetar ut att man har kort tid kvar på jorden gör det ju av en anledning: bekräfta mig - se mig - passa på!

Så jobbar en narcissist!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in