2012-10-04, 18:21
Medlem
Imemis avatar
Nu är det såhär att min situation är rätt så speciell...

När min mamma dog så fick jag en del försäkrings pengar + att jag hade sparade pengar sen innan. Min pappa (som tidigare aldrig varit närvarande) och mamman i min nuvarande fosterfamilj (jag är 19 och vill flytta ut...) bestämde sig för att spärra pengarna på två olika konton (de från försäkringarna på ett, de tidigare sparade på ett annat) men lät mig ha kvar de som jag hade på mitt person konto.
Jag har alltså en överförmyndare på de kontona, som jag aldrig ens pratat med, och pengarna är spärrade tills nästa sommar då jag blir 20 år.

Ok, eftersom jag inte har bra kontakt med familjen jag lever med nu, eller snarare ingen kontakt alls, så vänder jag mig till er.
Jag fick alltid mina studiemedel till de spärrade kontona så jag förde helt enkelt över dem till mitt personkonto enkelt genom internetbank. Sen har jag även gjort det då jag verkligen behövt pengarna till något. Detta har jag gjort nu i 2-3 år.

Jag undrar om det är "lagligt" att göra så? Jag har inte direkt sagt något till familjen jag bor med och de brukar inte kolla min ekonomi ändå. Jag undrar om man sen när jag blir 20 kommer "kontrolleras" av det här eller om jag ska behöva betala tillbaka eller liknande? Jag kanske låter dum men har ingen koll...
Citera
2012-10-04, 18:36
Medlem
Fraisers avatar
Kolla upp det med en jurist.
Senast redigerad av Fraiser 2012-10-04 kl. 18:38.
Citera
2012-10-04, 21:59
Medlem
Jag förstår inte på vilket sätt kontot är spärrat, om du kan göra transaktioner ut ur kontot via internet. En teknisk bugg? Är det dödsboets konto? Eller är det ditt konto som en förvaltare förvaltar i ditt intresse (förvaltarskap)?
Citera
2012-10-05, 15:07
Medlem
Imemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag förstår inte på vilket sätt kontot är spärrat, om du kan göra transaktioner ut ur kontot via internet. En teknisk bugg? Är det dödsboets konto? Eller är det ditt konto som en förvaltare förvaltar i ditt intresse (förvaltarskap)?

Det är lite det jag undrar över också, men hört som sagt att jag kan bli tvungen att "betala tillbaka" pengarna på grund av det, fast de är mina. låter i alla fall skumt...
Det är mitt konto som jag har överförmyndare på alltså.
Citera
2012-10-05, 15:12
Medlem
Strossels avatar
Kan du föra över pengar är det inte spärrat, det är dina konton, svårare än så är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in