Idag blev jag och min arbetskamrat stoppad av polisen på en 50-väg. Polisen hävdade att jag inte hade bilbältet på. Jag undrade hur de kunde veta att jag inte hade bälte när jag ju hade det när jag blev invinkad till deras bögiga lilla kontrollplats vid sidan av vägen, då sa de att en kollega till dem hade sett mig. De pekade neråt vägen på en nisse som stod bakom ett plank och kollade så att de förbiåkande hade på bilbältet. Efter lite tjafs fram o tillbaka så sa han att de inte var hundra på om min arbetskamrat hade sitt bältet, men mig var de säkra på eftersom jag hade en ljus jacka på mig och det skulle isåfall synas att jag hade det på. De ville absolut inte tro på mig, de var väl nöjda med att de tog en av oss. Grisen som stod längs vägen och kollade bilisterna hade dessutom solen i ögonen, det hade iallafall jag när jag gick ner o ställde mig där vid honom och tittade ner längs vägen.
Jag erkände inte och då blev han rasande och skrev en förenklad delgivning och sa att detta blir isåfall ett fall för rätten. Då frågade jag honom vem det är som får pengarna som folk betalar för sina trafikbrott, och han svarade kommunen eller nått sånt skit. Jag tycker att det är så jävla onödigt att det skall behöva gå till rättsalen för en sån liten sak, speciellt nu när jag har ett vittne som satt 50cm ifrån mig och att vi båda är yrkeschaufförer och mycket väl medvetna om hur viktigt det är att använda bilbälte.
Nu till min fråga till er som orkat läsa ända hit
Hur kommer det att gå för mig i rätten? Ifall jag blir fälld, behöver jag isåfall betala åklagarens och domarens lön för de timmar de har lagt ner på detta "fallet"? Eller är det värsta jag kan dömas till 600 sketna kronor?
Hur står sig min och mitt vittnes version mot polisen som-hade-solen-i-ögonen-men-ändå-kunde-se-100-meter-bort-in-i-folks-bilar?
Jag kan tillägga att vi åkte i en lätt lastbil.
Jag erkände inte och då blev han rasande och skrev en förenklad delgivning och sa att detta blir isåfall ett fall för rätten. Då frågade jag honom vem det är som får pengarna som folk betalar för sina trafikbrott, och han svarade kommunen eller nått sånt skit. Jag tycker att det är så jävla onödigt att det skall behöva gå till rättsalen för en sån liten sak, speciellt nu när jag har ett vittne som satt 50cm ifrån mig och att vi båda är yrkeschaufförer och mycket väl medvetna om hur viktigt det är att använda bilbälte.
Nu till min fråga till er som orkat läsa ända hit

Hur kommer det att gå för mig i rätten? Ifall jag blir fälld, behöver jag isåfall betala åklagarens och domarens lön för de timmar de har lagt ner på detta "fallet"? Eller är det värsta jag kan dömas till 600 sketna kronor?
Hur står sig min och mitt vittnes version mot polisen som-hade-solen-i-ögonen-men-ändå-kunde-se-100-meter-bort-in-i-folks-bilar?
Jag kan tillägga att vi åkte i en lätt lastbil.