2005-04-04, 13:27
Medlem
kuracs avatar
Idag blev jag och min arbetskamrat stoppad av polisen på en 50-väg. Polisen hävdade att jag inte hade bilbältet på. Jag undrade hur de kunde veta att jag inte hade bälte när jag ju hade det när jag blev invinkad till deras bögiga lilla kontrollplats vid sidan av vägen, då sa de att en kollega till dem hade sett mig. De pekade neråt vägen på en nisse som stod bakom ett plank och kollade så att de förbiåkande hade på bilbältet. Efter lite tjafs fram o tillbaka så sa han att de inte var hundra på om min arbetskamrat hade sitt bältet, men mig var de säkra på eftersom jag hade en ljus jacka på mig och det skulle isåfall synas att jag hade det på. De ville absolut inte tro på mig, de var väl nöjda med att de tog en av oss. Grisen som stod längs vägen och kollade bilisterna hade dessutom solen i ögonen, det hade iallafall jag när jag gick ner o ställde mig där vid honom och tittade ner längs vägen.
Jag erkände inte och då blev han rasande och skrev en förenklad delgivning och sa att detta blir isåfall ett fall för rätten. Då frågade jag honom vem det är som får pengarna som folk betalar för sina trafikbrott, och han svarade kommunen eller nått sånt skit. Jag tycker att det är så jävla onödigt att det skall behöva gå till rättsalen för en sån liten sak, speciellt nu när jag har ett vittne som satt 50cm ifrån mig och att vi båda är yrkeschaufförer och mycket väl medvetna om hur viktigt det är att använda bilbälte.
Nu till min fråga till er som orkat läsa ända hit

Hur kommer det att gå för mig i rätten? Ifall jag blir fälld, behöver jag isåfall betala åklagarens och domarens lön för de timmar de har lagt ner på detta "fallet"? Eller är det värsta jag kan dömas till 600 sketna kronor?
Hur står sig min och mitt vittnes version mot polisen som-hade-solen-i-ögonen-men-ändå-kunde-se-100-meter-bort-in-i-folks-bilar?

Jag kan tillägga att vi åkte i en lätt lastbil.
Citera
2005-04-04, 13:36
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurac
Idag blev jag och min arbetskamrat stoppad av polisen på en vägsom hävdade att jag inte hade bilbältet på. Jag undrade hur de kunde veta att jag inte hade bälte när jag ju hade det när jag blev invinkad till deras bögiga lilla kontrollplats vid sidan av vägen, då sa de att en kollega till dem hade sett mig. De pekade neråt vägen på en nisse som stod bakom ett plank och kollade så att de förbiåkande hade på bilbältet. Efter lite tjafs fram o tillbaka så sa han att de inte var hundra på om min arbetskamrat hade sitt bältet, men mig var de säkra på eftersom jag hade en ljus jacka på mig och det skulle isåfall synas att jag hade det på. De ville absolut inte tro på mig, de var väl nöjda med att de tog en av oss. Grisen som stod längs vägen och kollade bilisterna hade dessutom solen i ögonen, det hade iallafall jag när jag gick ner o ställde mig där vid honom och tittade ner längs vägen.
Jag erkände inte och då blev han rasande och skrev en förenklad delgivning och sa att detta blir isåfall ett fall för rätten. Då frågade jag honom vem det är som får pengarna som folk betalar för sina trafikbrott, och han svarade kommunen eller nått sånt skit. Jag tycker att det är så jävla onödigt att det skall behöva gå till rättsalen för en sån liten sak, speciellt nu när jag har ett vittne som satt 50cm ifrån mig och att vi båda är yrkeschaufförer och mycket väl medvetna om hur viktigt det är att använda bilbälte.
Nu till min fråga till er som orkat läsa ända hit

Hur kommer det att gå för mig i rätten? Ifall jag blir fälld, behöver jag isåfall betala åklagarens och domarens lön för de timmar de har lagt ner på detta "fallet"? Eller är det värsta jag kan dömas till 600 sketna kronor?
Hur står sig min och mitt vittnes version mot polisen som-hade-solen-i-ögonen-men-ändå-kunde-se-100-meter-bort-in-i-folks-bilar?

Jag kan tilläga att vi åkte i en lätt lastbil.
Du får inte högre böter för att du låter saken prövas i rätten. Blir du fälld så hamnar beloppet på samma nivå som han stod i begrepp att skriva ut.

Intressant skrivning inledningsvis: ..."på en väg som hävdade att jag inte hade bilbältet på". Första gången jag noterat att en väg kan hävda något? *joking*
Citera
2005-04-04, 13:42
Medlem
kuracs avatar
ja, det var ju lite lustigt skrivet måste jag erkänna..
Citera
2005-04-04, 14:18
Medlem
Hade du bilbältet på eller inte?
Citera
2005-04-04, 17:12
Medlem
du kan nog slingra dig på rätterången så frågar du om polisen såg var du hade armen,,om man har armen på rätt ställe så kanju inte snuten se om du har bälte för armen är ju i vägen
Citera
2005-04-04, 17:41
Medlem
Råkade ut för ungefär samma sak för ca ett år sen. Jag hade inte bältet på och jag betalade böterna direkt med mina surt förvärvade och (för) hårt skattade slantar. Detta gjorde jag för jag hade varken tid eller lust att hålla på med rättegång, har faktiskt viktigare saker för mig här i livet ( som att sitta och tramsa på Flashback t. ex. )

Nä, allvarligt talat, tycker att polisen borde syssla med att jaga alla våldtäktare, rånare och mördare som springer lösa i stället för att jaga bilister utan bälte. Det är lite Kuba över det hela
Citera
2005-04-04, 17:42
Medlem
Ta skiten så jävla långt du kan. Inte för din egen skull, men för andra som kommer att bli drabbade i framtiden. Om de (poliserna) sitter och vittnar i en dyr tvist, kommer de kanske fram till att det de håller på med är helt jävla sjukt, och de kan kanske så ett frö i deras chefers huvuden att besluten de tar är helt jävla sjuka. Först då kanske det händer något. Du måste tyvärr iklä dig rollen som rättshaverist för att kunna ge samhället något tillbaka.

Folklobbying is the new revolution.
Citera
2005-04-04, 18:14
Medlem
kuracs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foggy_notion
Hade du bilbältet på eller inte?
Jag hade bältet på.

Även ifall jag inte hade haft bältet på så tror jag faktist att jag hade nekat till brott för den polisen var så otrevlig och arrogant att höll på att smälla av, även hans kollegor. Jag har för fan gjort mig skyldig till värre trafikbrott än att inte använda bälte, vilket jag nu hade. Det var så irriterande att han inte kunde säga nåt i stil med:
-Vi är inte säkra på ifall du hade bältet eller inte så du slipper böter, eller glöm inte bältet nästa gång. Man är ju ändå "yrkeschaufför" (kör bud), men å andra sidan ska det inte finnas några undantag.

Jag frågade vilka som får pengarna som folk betalar in.
-Staten svarade han.
Då sa jag att de kommer att gå minus denna gången för jag tänker inte erkänna ett skit.
-Ja en rättegång av denna typen kostar samhället ungefär 30 000Kr, sa han.
-Det är jag glad för att den gör, sa jag med ett smile på läpparna.
-Det kommer jag att skriva i min rapport, sa grisen helt upprörd.
-Jaja, skriv vad du vill i din rapport, skriv boken om dig själv oxå ifall du vill. Mig spelar det ingen roll, sa jag.

Hur tragiska är poliserna egentligen?
Citera
2005-04-04, 18:26
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Jag är rätt övertygad om att det kommer att läggas ner.
Citera
2005-04-04, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Centauro

Nä, allvarligt talat, tycker att polisen borde syssla med att jaga alla våldtäktare, rånare och mördare som springer lösa i stället för att jaga bilister utan bälte. Det är lite Kuba över det hela

Var själv ute idag och bötfällde folk som körde utan bälte och stötte då på den kommentaren som du skriver. Måste säga att det är det mest korkade jag hört. Det kan väl inte ha undgått någon att det finns olika enheter inom polisen. Krim sköter utredningar av tex våldtäkter, mord mm. Dem löser inte ordningspoliser ute i tjänst.
Vår uppgift är att synas (och självklart förhindra mord om vi råkar se något pågående) och försöka hålla ordning ute på bygden.
Ett bra sätt att synas är att ställa sig och ha kontroller. Förutom att bötfälla svensson för bilbältet så hittar man mycket annat. Drogade bilförare, körkortslösa och även efterlysta personer. Man träffar på en massa busar och kan kartlägga vilka de umgås med.

Den personen som drygade sig mot mig idag kom dock på bättre tankar efter en stund och valde att skriva under ordningsboten. SKulle fler göra det så kanske man kunde satsa på fler poliser för stålarna som går till rättegångskostnader och därmed sätta dit fler grova brottslingar som ni så fint förespråkar.
Citera
2005-04-04, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurac
Jag hade bältet på.

Jag frågade vilka som får pengarna som folk betalar in.
-Staten svarade han.
Då sa jag att de kommer att gå minus denna gången för jag tänker inte erkänna ett skit.
-Ja en rättegång av denna typen kostar samhället ungefär 30 000Kr, sa han.
-Det är jag glad för att den gör, sa jag med ett smile på läpparna.
-Det kommer jag att skriva i min rapport, sa grisen helt upprörd.
-Jaja, skriv vad du vill i din rapport, skriv boken om dig själv oxå ifall du vill. Mig spelar det ingen roll, sa jag.

Hur tragiska är poliserna egentligen?

Hur tragisk är du? Om det är så att du inte hade bältet på dig så är du otroligt tragisk. Självklart kan man inte bara lägga ner fallet för att folk inte erkänner. Det skulle knappast bli många erkännanden då.

Om du faktiskt hade bältet på dig hela tiden (vilket jag tvivlar på) så gör du naturligtvis rätt.
Citera
2005-04-04, 19:01
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkie
Man träffar på en massa busar och kan kartlägga vilka de umgås med.
Är inte det jävligt olagligt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in