• 1
  • 2
2012-10-03, 21:00
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Varför ska man ha fönster? Helt onödigt!

Nackdelar:
Dyrare och svårare att bygga.
Läcker värme.
Folk kan se in.

Lösning:
Använd högupplösta 3D-paneler på inneväggarna, antingen i fönsterstorlek, eller hela väggen.

Fördelar:
Kan få valfri utsikt.
Kan få helt mörkt när man vill.
Mindre risk för inbrott.
Slippa folk som tittar in.

Skulle du vilja bo där. Varför (inte)?
Citera
2012-10-03, 21:03
Medlem
Nej. Blotta tanken får mig att känna mig instängd.
Citera
2012-10-03, 21:08
Medlem
D3ans avatar
skulle absolut kunna tänka mig de.
Citera
2012-10-03, 21:28
Bannlyst
Klart jag skulle, vi har alltid persiennerna stängda och där det finns små glipor har vi satt tape.
Citera
2012-10-03, 21:32
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av savour
Nej. Blotta tanken får mig att känna mig instängd.
Du kanske vänjer dig. Tänk att kunna titta "ut" och se http://2.bp.blogspot.com/_D15vJni2t7...%C3%A4llen.jpg. Och nästa dag har du http://www.starstrider.com/img/scr/TellusOrion.jpg. Då kanske du inte skulle känna dig instängd.
Citera
2012-10-03, 21:35
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onkelkonkelkonkel
Klart jag skulle, vi har alltid persiennerna stängda och där det finns små glipor har vi satt tape.
Är det så du vill ha det så kan man säkert visa en bild på det också.
Citera
2012-10-04, 23:05
Medlem
Weahups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Varför ska man ha fönster? Helt onödigt!

Nackdelar:
Dyrare och svårare att bygga.
Läcker värme.
Folk kan se in.

Lösning:
Använd högupplösta 3D-paneler på inneväggarna, antingen i fönsterstorlek, eller hela väggen.

Fördelar:
Kan få valfri utsikt.
Kan få helt mörkt när man vill.
Mindre risk för inbrott.
Slippa folk som tittar in.

Skulle du vilja bo där. Varför (inte)?
Jag tror inte att det är speciellt billigt att ha 3D-paneler på väggarna heller.

Men det är absolut en intressant tanke, men det jag skulle sakna är nog möjligheten att öppna fönstret. Detta skulle givetvis också kräva betydligt bättre ventilation en vad vi har idag i många fastigheter, hos mig exempelvis så får vi nästan bara luft genom otäckheter i byggnaden och genom att öppna fönstren. Men som sagt, kul tanke..
Citera
2012-10-05, 00:02
Medlem
Jag skulle inte vilja bo i hus utan fönster! För det första tycker jag att fönstret fyller en mycket estetisk funktion, jag skulle inte vilja bo i något som liknar ett stort elskåp! För det andra av ventilationsaspekter, det är jävligt skönt att kunna vädra ur ett rum där ditt husdjur nyss gjort en olycka i/maten som har blivit bränd/allmän tillfriskning av luftet kan ske. Men jag förstår ditt resonemang, som tonåring brukade jag ha på solfilm egentligen ämnad för bilar, plus ett par persienner på mina fönster just för minimal insyn

Det finns förmodligen ingen konkret lag som hindrar dig, men får man inte avslag om man ansöker om bygglov och inte har med fönster i underlaget? Har för mig att det inte är så i Holland (Belgien?), där kan man även finna hus utan fönster som ska vara ett helvete att bo. Förekomsten av hotell där rummen inte har fönster ska tydligen också vara rätt vanlig.
Citera
2012-10-05, 07:50
Medlem
Weahups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TentaclesOfDoom
Jag skulle inte vilja bo i hus utan fönster! För det första tycker jag att fönstret fyller en mycket estetisk funktion, jag skulle inte vilja bo i något som liknar ett stort elskåp! För det andra av ventilationsaspekter, det är jävligt skönt att kunna vädra ur ett rum där ditt husdjur nyss gjort en olycka i/maten som har blivit bränd/allmän tillfriskning av luftet kan ske. Men jag förstår ditt resonemang, som tonåring brukade jag ha på solfilm egentligen ämnad för bilar, plus ett par persienner på mina fönster just för minimal insyn

Det finns förmodligen ingen konkret lag som hindrar dig, men får man inte avslag om man ansöker om bygglov och inte har med fönster i underlaget? Har för mig att det inte är så i Holland (Belgien?), där kan man även finna hus utan fönster som ska vara ett helvete att bo. Förekomsten av hotell där rummen inte har fönster ska tydligen också vara rätt vanlig.

Boverket har faktiskt regler på att fönsterytan måste vara minst lika stor som 10% av boytan, vilket ändå ofta anses som för lite.
Citera
2012-10-07, 00:48
Medlem
brianmolkos avatar
Jaha vad ska man ha på utsidan, fönster lampor mm ger lite trygghet för de utanför med
Citera
2012-10-08, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weahup
Boverket har faktiskt regler på att fönsterytan måste vara minst lika stor som 10% av boytan, vilket ändå ofta anses som för lite.

En källa på det vore underbart, mycket av rent intresse och lite för debattens skull!

Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Jaha vad ska man ha på utsidan, fönster lampor mm ger lite trygghet för de utanför med

http://files.coloribus.com/files/ads...mall-78291.jpg

På vilket sätt skulle du inte bli överrumplad av trygghet om du skulle passera det här huset?
Citera
2012-10-08, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TentaclesOfDoom
En källa på det vore underbart, mycket av rent intresse och lite för debattens skull!

http://files.coloribus.com/files/ads...mall-78291.jpg

På vilket sätt skulle du inte bli överrumplad av trygghet om du skulle passera det här huset?

jag tror det syftas på Allmäna rådet i Boverkets byggregler, BBR 19 6:322

" Som ett schablonvärde kan gälla att fönsterglasarean bör ge motsvarande
ljusinsläpp som uppnås då fönsterglasarean är minst 10 % av golvarean
när fönstret har 2 eller 3 klarglas. "
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem