Citat:
Ursprungligen postat av Stanaren
Varfr skulle detta vara en "crackpot"-teori? r det inte logiskt att snabbare rrelse medfr snabbare frflyttning in i framtiden och saktare rrelse medfr snabbare rrelse tillbaka i tiden?
Crackpot-egenskaperna kom frn allt svamlande kring blandningen av mystiska saker som negativa temperaturer, negativa frekvenser och lsryckta ej frstdda(?) egenskaper ur verkliga teorier/effekter.
Skall man vara riktigt korrekt s frflyttar man sig INTE in i framtiden d man frdas snabbare. Tv olika observatrer har olika uppfattning om tid och samtidighet och det r bara nr de trffas igen och kan jmfra klockor som man kan sga att tiden gtt snabbare/saktare fr den ena. (Alla observatrer frdas ALLTID in i framtiden, s i den meningen upplever vi en tidsmaskin just nu, men jag frstr att du r ute efter att frdas snabbare n alla andra)
Du kan kalla det att frdas in i framtiden men det r mer rtt att sga att tiden gr saktare ju fortare du frdas (upp till c). Vid ljushastigheten c str tiden still i det avseendet att egentiden fr partikeln alltid r noll.
Frdas man snabbare n ljuset (tachyon), vilket enligt teorin r omjligt fr en massiv partikel s vet jag att man i ngot avseende tolkar det som om tiden gr bakt pga dessa partiklar relaterar icke-kausalt sammanhngande delar av rummet (jag minns inte logiken i detta resonemang helt just nu).
S det r mjligt att det du talar om helt enkelt r tachyoner. Men de har inet negativ temperatur, hastighet eller frekvens, utan frdas med verljushastighet (i teorin).
Jag skulle vilja pst att frdas nra ljushastigheten (eller vistas nra randen till ett svart hl) r mer som att frysas ner n att frdas in i framtiden. Nr du tervnder eller tinas upp s har mycket tid gtt fr de andra medan du inte har ldrats lika mycket. Du upplever det som om du frdats in i framtiden.
Vill du verkligen tala om tidsresor skall du studera rum-tider med slutna tidslika kurvor (CTCs). I dessa lsningar finns det inga hinder fr tidsresor bkt i tiden. Jag vill minnas att just maskhlslsningar r populra som kandidater fr detta (se tex Kip Thorne: Black Holes and Time Warps).