• 2
  • 3
2005-04-05, 20:10
Medlem
MacAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stanaren
Detta kanske r fr avancerat fr FB forum, men ja testar.
Utan att frska var elak p ngot stt vill jag pst att det r fr avancerat fr dig.
Hela ditt inlgg r svammel utan substans. De blandar friskt mellan speciella rel.teorin, svarta hl, Hawking effekten, negativa temperaturer(?), negativa frekvenser (?) utan att ge sken av att ha frsttt de fundamentala underliggande teorierna.
Det r ett typiskt tecken p en s.k. "crackpot" eller hemmafysiker som ofta str riktiga forskare med sina egenuppfunna teorier (jag har jobbat som forskare och har hela arkiv med dessa crackpot-teorier).

Frsk vara lite sjlvkritisk och underbygg varje tes och pstende med ngon sorts resonemang som grundar sig i ngorlunda vedertagna teorier. Och brja med att studera erknda teorier och lr dig frst dem. Sen r det lttare att bli tagen p allvar.

Jag sger inte att du har fel, du kan mycket vl vara ett geni. Men det gr inte att svamla som du gr och hoppas att andra skall acceptera dina ider.
Vill du bli tagen p allvar mste du lra dig vetenskapens sprk.

Jag har ingen ork att debattera detta med dig eftersom du inte har frstelse nog fr en vettig debatt.
Citera
2005-04-05, 21:59
Bannlyst
Ok, mnga som irriterar sej p min nya id.

1. Vist, jag har lite svrt att uttryck mig.
2. Jag kanske inte r s plst som jag br vara inom mnet.
3. Jag ville bara ha ett svar och de enda ni har gjort r att tracka ner p min id utan att ns fundera ver ifall det kan stmma och inte ge ett vettigt svar p min frsta frga.
4. Jag har ett otroligt logisk hjrna och jag basserar allt jag gr p logik. Oftast s fungerar det, men ibland inte.

Varfr skulle detta vara en "crackpot"-teori? r det inte logiskt att snabbare rrelse medfr snabbare frflyttning in i framtiden och saktare rrelse medfr snabbare rrelse tillbaka i tiden?

Kan ni sluta hoppa runt mnet/frska hitta fel i mina egna frsk till en slutsats och bara svara p frgan. Det r slutsatsen jag frsker hitta ett svar till. Och negativ vibration var en av de slutsatser.

Ja refererar till mitt frsta inlgg.
Citera
2005-04-05, 23:01
Medlem
Citat:
Ok, mnga som irriterar sej p min nya id.

3. Jag ville bara ha ett svar och de enda ni har gjort r att tracka ner p min id utan att ns fundera ver ifall det kan stmma och inte ge ett vettigt svar p min frsta frga.
4. Jag har ett otroligt logisk hjrna och jag basserar allt jag gr p logik. Oftast s fungerar det, men ibland inte.

Varfr skulle detta vara en "crackpot"-teori? r det inte logiskt att snabbare rrelse medfr snabbare frflyttning in i framtiden och saktare rrelse medfr snabbare rrelse tillbaka i tiden?
Men vad du tjatar..
S fort folk har ett kritiskt frhllningsstt till dina ider (vilket man br ha till alla nya rn) s tar du det som personlig kritik och blir irriterad.
Ls igenom vad Evolute har skrivit en gng till, inte r han srskilt elak? Snarare r han pedagogisk och p ett lmpligt stt tillrttavisande.

Felet du gr, som fr folk att skmta om dig, r att du antar och antar och antar och drar slutsatser hur du vill, och vgrar lyssna p folk som bevisligen besitter strre kunskaper i mnet.
Varfr frga om du inte vill f svar?
Personligen anser jag att du har ftt alla de svar du behver tidigare i trden.
Jag r sjlv ingen teoretisk fysiker, och tnker drav inte ge mig in i ngra debatter, men med mina grundlggande kunskaper frn gymnasiet anser jag att du r ute och cyklar.
Citera
2005-04-06, 00:24
Medlem
Varfr kan du inte svara p vad du har fr utbildning? Det r ju ganska relevant fr diskussionen, man kan ju inte diskutera saker p samma stt med en mnniska som inte gtt ut gymnasiet som med ngon som forskar p hgskola/universitet. P dina inlgg s verkar det som att du i varje fall inte studerat fysik p hgskoleniv, men varfr kan du inte sga hur det ligger till? Det handlar inte om att klanka ner p dig eller ngot, bara om att man vet var ribban ska ligga.
Citera
2005-04-06, 02:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gell-Mann
Varfr kan du inte svara p vad du har fr utbildning? Det r ju ganska relevant fr diskussionen, man kan ju inte diskutera saker p samma stt med en mnniska som inte gtt ut gymnasiet som med ngon som forskar p hgskola/universitet. P dina inlgg s verkar det som att du i varje fall inte studerat fysik p hgskoleniv, men varfr kan du inte sga hur det ligger till? Det handlar inte om att klanka ner p dig eller ngot, bara om att man vet var ribban ska ligga.
Har studerat upp till Matematik G och Fysik E p Forsmark Skola (privatskola), bda dessa kurser r specialkurser utvecklade av just Forsmark Skola (vad jag fick vet iaf). Sedan har jag lagt dessa studier p hyllan och endast lst bcker angende mnet.
Citera
2005-04-06, 08:38
Medlem
MacAllans avatar
Citat:
Crackpot-egenskaperna kom frn allt svamlande kring blandningen av mystiska saker som negativa temperaturer, negativa frekvenser och lsryckta ej frstdda(?) egenskaper ur verkliga teorier/effekter.

Skall man vara riktigt korrekt s frflyttar man sig INTE in i framtiden d man frdas snabbare. Tv olika observatrer har olika uppfattning om tid och samtidighet och det r bara nr de trffas igen och kan jmfra klockor som man kan sga att tiden gtt snabbare/saktare fr den ena. (Alla observatrer frdas ALLTID in i framtiden, s i den meningen upplever vi en tidsmaskin just nu, men jag frstr att du r ute efter att frdas snabbare n alla andra)

Du kan kalla det att frdas in i framtiden men det r mer rtt att sga att tiden gr saktare ju fortare du frdas (upp till c). Vid ljushastigheten c str tiden still i det avseendet att egentiden fr partikeln alltid r noll.
Frdas man snabbare n ljuset (tachyon), vilket enligt teorin r omjligt fr en massiv partikel s vet jag att man i ngot avseende tolkar det som om tiden gr bakt pga dessa partiklar relaterar icke-kausalt sammanhngande delar av rummet (jag minns inte logiken i detta resonemang helt just nu).
S det r mjligt att det du talar om helt enkelt r tachyoner. Men de har inet negativ temperatur, hastighet eller frekvens, utan frdas med verljushastighet (i teorin).

Jag skulle vilja pst att frdas nra ljushastigheten (eller vistas nra randen till ett svart hl) r mer som att frysas ner n att frdas in i framtiden. Nr du tervnder eller tinas upp s har mycket tid gtt fr de andra medan du inte har ldrats lika mycket. Du upplever det som om du frdats in i framtiden.

Vill du verkligen tala om tidsresor skall du studera rum-tider med slutna tidslika kurvor (CTCs). I dessa lsningar finns det inga hinder fr tidsresor bkt i tiden. Jag vill minnas att just maskhlslsningar r populra som kandidater fr detta (se tex Kip Thorne: Black Holes and Time Warps).
Citera
2005-04-09, 09:15
Medlem
Se bakt i tiden

Lste fr ngot r sedan en artikel, det var tydligen teoretiskt mjligt, (minns inte om det var ett pbrjat projekt men nu kanske) att bygga en "kikare" fr att se bakt i tiden, "kikaren" skulle allts sitta p en satellit och ha special-linser etc. etc. Kommer inte ihg mycket alls
Citera
2005-04-09, 09:59
Medlem
MacAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defoe
Lste fr ngot r sedan en artikel, det var tydligen teoretiskt mjligt, (minns inte om det var ett pbrjat projekt men nu kanske) att bygga en "kikare" fr att se bakt i tiden, "kikaren" skulle allts sitta p en satellit och ha special-linser etc. etc. Kommer inte ihg mycket alls
Det r inget speciellt med detta. Du ser ALLTID bakt i tiden.
Du ser det ljus som utsndes fr en stund sen, allts en gammal bild. Nr du tittar dig i spegeln s r tidsskillnaden s mikroskopisk s det inte spelar ngon roll, men nr du tittar p andra galaxer s blir tidsskillnaden avsevrd och du ser hur galaxerna sg ut fr mnga mnga r sen.
Citera
2005-04-10, 18:31
Medlem
Nr vi nd r inne p tidsmaskiner och det verkar finnas ngra personer med hyggliga kunskaper inom teoretisk fysik s tnkte jag frga om det dr som stod i illustrerad vetenskap. Jag hrde ven ngon amerikansk fysiker p radio som talade om exakt samma sak.

Den teorin gick ut p att man tog en partikel (tror det var en foton) och accelererade den i en cirkel och d skulle den dra med sig massan runt omkring p samma stt som man rr med en sked i kaffet. Detta skulle medfra att det p ngot stt skulle bli ngot slags hl i tiden som man skulle kunna skicka saker igenom. Man skulle kunna resa fram och tillbaka i tiden genom den men bara frn och med att den skapats aldrig tillbaka tidigare n det.

Tyvrr var det ett tag sedan jag lste det s jag minns inte mer n s, ngon annan kanske har mer ktt p benen angende detta?

MEN om detta skulle vara mjligt, nr man startar denna maskin s inbillar jag mig att tiden blir i stort sett helt satt ur spel i och med att folk kan resa fram och tillbaka hur som helst. Information kan flda fritt, allt som hnder i "framtiden" kommer att kunna skickas tillbaka till tidpunkten d maskinen startades. Allts kommer vi att g frn den kunskapsnivn vi var p d till "ondlig kunskap" p ett gonblick. Allt hnder samtidigt allts.

Stmmer detta eller r det en "crack pot"teori?
Citera
2005-04-11, 09:01
Medlem
MacAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzy
Nr vi nd r inne p tidsmaskiner och det verkar finnas ngra personer med hyggliga kunskaper inom teoretisk fysik s tnkte jag frga om det dr som stod i illustrerad vetenskap. Jag hrde ven ngon amerikansk fysiker p radio som talade om exakt samma sak.

Den teorin gick ut p att man tog en partikel (tror det var en foton) och accelererade den i en cirkel och d skulle den dra med sig massan runt omkring p samma stt som man rr med en sked i kaffet. Detta skulle medfra att det p ngot stt skulle bli ngot slags hl i tiden som man skulle kunna skicka saker igenom. Man skulle kunna resa fram och tillbaka i tiden genom den men bara frn och med att den skapats aldrig tillbaka tidigare n det.

Tyvrr var det ett tag sedan jag lste det s jag minns inte mer n s, ngon annan kanske har mer ktt p benen angende detta?

MEN om detta skulle vara mjligt, nr man startar denna maskin s inbillar jag mig att tiden blir i stort sett helt satt ur spel i och med att folk kan resa fram och tillbaka hur som helst. Information kan flda fritt, allt som hnder i "framtiden" kommer att kunna skickas tillbaka till tidpunkten d maskinen startades. Allts kommer vi att g frn den kunskapsnivn vi var p d till "ondlig kunskap" p ett gonblick. Allt hnder samtidigt allts.

Stmmer detta eller r det en "crack pot"teori?
Jag knner inte till det exempel du anger men det kan vara ett s.k maskhl man frsker skapa. Om du lser Kip Thorne: Black Holes and Time Warps s hittar du mycket serisa diskussioner kring eventuella maskhlsteorier.
Dremot finns det mig veterligt ingen fungerande teori fr hur du skulle kunna skapa ett sdant maskhl i laboratoriet.
S ditt exempel med accelerande partiklar lter som ett hugskott utan teoretiskt std. Men jag r ingen expert p detta s jag kan mycket vl ha fel.
Citera
2005-04-11, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacAllan
Jag knner inte till det exempel du anger men det kan vara ett s.k maskhl man frsker skapa. Om du lser Kip Thorne: Black Holes and Time Warps s hittar du mycket serisa diskussioner kring eventuella maskhlsteorier.
Dremot finns det mig veterligt ingen fungerande teori fr hur du skulle kunna skapa ett sdant maskhl i laboratoriet.
S ditt exempel med accelerande partiklar lter som ett hugskott utan teoretiskt std. Men jag r ingen expert p detta s jag kan mycket vl ha fel.

Jag r tyvrr lite fr kass p fysik fr att kunna tillgodogra mig litteratur p engelska, satt och lste lite p http://plato.stanford.edu/entries/time-travel-phys/ nr jag letade p ntet efter lnkar till det jag skrev om innan.

Men jag tror att det var CTC's dom syftade p i artikeln som jag lste frut. Men som jag frstod det d s gick det inte att resa tillbaka tidigare n d man startade maskinen. Men du skrev tidigare
Citat:
Vill du verkligen tala om tidsresor skall du studera rum-tider med slutna tidslika kurvor (CTCs). I dessa lsningar finns det inga hinder fr tidsresor bkt i tiden. Jag vill minnas att just maskhlslsningar r populra som kandidater fr detta (se tex Kip Thorne: Black Holes and Time Warps).
S jag vet inte om jag minns rtt.

Den som sker skola finna... http://www.abc.net.au/science/slab/w...s/default.htm#

Jag saxar tredje och fjrde stycket.

Citat:
Ronald Mallet's Theoretical Time machine

Ronald Mallett believes that anything containing energy could warp space-time, and as a result, he has designed a time machine that uses light, rather than mass.

His theoretical time machine consists of a ring of two intense beams of light,
Rollover or click on this image for a closer look at Ronald Mallett's Time Machine.
circling in opposite directions. By slowing down the light in an ultra-cold bath of atoms and increasing the intensity of the beams, space-time inside the ring would become warped. Eventually, space and time would become so distorted by the circling light that time would become a dimension similar to space - a dimension that you could move along! If you entered the ring and walked in the correct direction, you could walk back through time - maybe even passing yourself as you entered the ring!

Why you haven't met someone from the future

However, putting Ronald's theory into practice presents plenty of problems. For example, the temperature of the ring would have to be close to absolute zero (-273C), so humans would find it difficult to use. It would also be impossible to travel back to a time before the machine was switched on. This explains why people from the future haven't visited us - we are yet to build a time machine for them to exit from.

Ronald hopes that travellers from the future may be able to overcome these difficulties and use the rings of light that we construct today as portals to our time.

Tror att det var detta dom syftade p i illustrerad vetenskap (som inte direkt r visdomens klla). Men jag r som sagt inte rtt person att avgra det d jag inte besitter ngra djupare kunskaper i mnet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in