2012-10-03, 16:51
Medlem
Brukar höra att jag är ganska spontan och undrar då är deta positivt?

Man brukar höra att spontana männisor ofta är mer avslappnade och ofta hänger med på olika "tillställningar" men också att de kan uppfattas som oengagerade.

Planerade personer brukar väll ses som strukturerade och målmedvetna och har alltid något för sig, dock kan de anses ha ett inrutat liv och svåra att få med på olika saker.

Så vad gillar du/ni? spontana, flexibla människor eller planerande, strukturella människor? Varför?
Citera
2012-10-03, 16:58
Medlem
Kiltmannens avatar
Tråkigt svar: en lagom blandning är bäst.

Men om man ska hårddra det så fördrar jag väl spontana människor. Känns som det finns mer energi och livsglädje i dessa
Citera
2012-10-03, 17:00
Medlem
Jokerswes avatar
Gillar spontana människor som vill hitta på spontana saker. Önskar jag själv vore mer spontan. Har dock inte det rätta umgänget för att göra väldigt spontana saker.

Gillar saker och idéer som bara dyker upp och som man genomför. Inget fel med planerade personer heller, men har fått ett intryck av att det är lite tråkiga.

Men som sagt det är bara vad jag upplever och vad jag själv som individ tycker!
Citera
2012-10-03, 17:08
Bannlyst
En balans. Alltför spontana människor är svåra att handskas med då de har enorma svårigheter med planering och kan i princip aldrig planera och det är väldigt svårt att lita på deras ord då de ändrar sig hela tiden i princip. Åt andra hålleet där precis ALLTING måste planeras är irriterande det också.
Citera
2012-10-03, 17:10
Medlem
Känns dumt att välja endast strukturerad ELLER spontan, vet en del personer i min närhet som uppvisar en otroligt strukturerad och ambitiös sida när det behövs och då det faktiskt spelar roll. Men de kan också vara bland de mest spontana och äventyrliga personer som jag känner.

Jag tycker att det handlar mycket om personen kan balansera de två sidorna och ta fram dem när de behövs vid respektive situation, personer som är "renodlat" strukturerade brukar vara alltför seriösa med allt de gör, vilket inte blir så roligt i längden. Medan de som är "renodlat" spontana oftast är jobbiga/tråkiga då de kan vara lite för oseriösa och spontana för vad situationen kräver.
Citera
2012-10-03, 19:10
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Varför behandlar alltid folk dessa två egenskaper som motpoler omöjliga att kombinera?

Är det nån som hört om personer som är ständigt trötta vs. folk som är ständigt pigga?

Själv är jag verkligen inte spontan, blir på något sätt lite jobbigt när saker bara tar en vändning och man inte alls vill sitta och glo på en fotbollsmatch ute i blåsten, utan bara vill hem till en kopp te.

Men samtidigt är jag värdelös på att planera... Precis, jag har ingen av dessa egenskaper!!!

Så hur får jag nånting gjort då? Jo oftast har jag rätt mycket lust helt enkelt
Citera
2012-10-04, 14:52
Medlem
BilboBus avatar
Jag är nog 60-80% spontant resten planering...varierar rätt grovt.

Precis som alla säger är en mix härlig, tycker dock de flesta människor lutar åt planering/slöhet och jag umgås ändå i kretsar med en del ADHD och dyl.
Citera
2012-10-04, 15:02
Medlem
Som någon tidigare skrev; en blandning av båda är bra. Personligen är jag inte direkt sådär jättespontan, men inte heller speciellt jätteplanerade. Jag tror det är mycket efter situation.
Citera
2026-01-28, 09:28
Medlem
Är nog individuellt och beroende på situation.
Såg en 19-åring på Tinder som skrev "tänk inte, gör det bara".
Hon kanske inte säger samma om 35 år.
Citera
2026-01-29, 07:13
Medlem
McCarthy01s avatar
En blandning helst. Det var väl mer vanligt på 70-80 och 90-talet att man antingen skulle vara spontan eller intelektuell, som en sorts skillnad mellan abetar, medel- och överklass, men iom internet så har folk blivit så pass upplysta att de förstått att det går utmärkt att vara både och.
Citera
2026-01-29, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
En blandning helst. Det var väl mer vanligt på 70-80 och 90-talet att man antingen skulle vara spontan eller intelektuell, som en sorts skillnad mellan abetar, medel- och överklass, men iom internet så har folk blivit så pass upplysta att de förstått att det går utmärkt att vara både och.

Ja, internet är bra. Nu är alla mer ängsliga och mobbar andra och kritiserar allt.
Citera
2026-01-29, 07:27
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot
Ja, internet är bra. Nu är alla mer ängsliga och mobbar andra och kritiserar allt.

Min slutsats var inte att internet ör bra generellt, men att det i början tog udden av inställningen att man antingen skulle vara spontan eller intelektuell. Många har istället blivit allt dummare med tiden, fast på andra sätt, så sett att de tror på all skit som influencers och konspirationsteoretiker spyr ur sig, samt att folk glor på fördummande förströelse på TikTok.

Internet var bra i början, men har blivit allt sämre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in