• 1
  • 2
2012-10-03, 16:00
Medlem
switchls avatar
Som registrerad användare på Flashback kan man gräva i andra användares inläggshistorik och på det här sättet bygga ihop en profil för den här användare med all möjlig information. Med den här profilen kan det i värsta fall vara möjligt att ta reda på vem den här användaren är IRL. Det beror bara på hur noggrann användaren varit när han skrivit sina inlägg.

Det händer också att användare ser vem som har skrivit ett inlägg och då genast ignorerar det här inlägget bara för att den som skrev det har haft den och den åsikten i en annan tråd. Det här är inte bra. Vem som skriver ett inlägg ska inte ha någon betydelse, det är väl ändå vad som skrivs som är det viktiga?

Varför inte göra så man kan välja när man skriver ett inlägg om man vill använda sitt vanliga användarnamn eller vara "Anonym"? Om man väljer att skriva anonymt så visas bara namnet Anonym och som bild visas Flashback-katten eller något annat.
Citera
2012-10-03, 16:02
Medlem
För att det blir mycket drygare att läsa trådar med en massa anonyma inlägg.

Om du har sådana behov kan du ju helt enkelt starta en ny användare för att skriva känsliga inlägg.

Jag röstar nej.
Citera
2012-10-03, 16:08
Eller så tänker man bara på vad man skriver så slipper du att folk letar upp dig? Jag gjorde det misstaget att skriva lite för mkt om mig vilket ledde till att jag träffade världens finaste tjej!

Så jag röstar nej!
Citera
2012-10-03, 16:09
Medlem
switchls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
För att det blir mycket drygare att läsa trådar med en massa anonyma inlägg.

Om du har sådana behov kan du ju helt enkelt starta en ny användare för att skriva känsliga inlägg.

Jag röstar nej.
Nej det blir inte drygare, varför skulle det bli?

Det blir väldigt många nya konton om man ska starta ett nytt konto varje gång man vill posta anonymt. Gör man ett nytt temporärt konto glömmer man ju bort både användarnamn och lösenord, och så måste man vänta på aktivering också. Nej, mitt förslag är bättre.

Jag röstar ja.
Citera
2012-10-03, 16:11
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av switchl
Som registrerad användare på Flashback kan man gräva i andra användares inläggshistorik och på det här sättet bygga ihop en profil för den här användare med all möjlig information. Med den här profilen kan det i värsta fall vara möjligt att ta reda på vem den här användaren är IRL. Det beror bara på hur noggrann användaren varit när han skrivit sina inlägg.

Det händer också att användare ser vem som har skrivit ett inlägg och då genast ignorerar det här inlägget bara för att den som skrev det har haft den och den åsikten i en annan tråd. Det här är inte bra. Vem som skriver ett inlägg ska inte ha någon betydelse, det är väl ändå vad som skrivs som är det viktiga?

Varför inte göra så man kan välja när man skriver ett inlägg om man vill använda sitt vanliga användarnamn eller vara "Anonym"? Om man väljer att skriva anonymt så visas bara namnet Anonym och som bild visas Flashback-katten eller något annat.
Det är tillåtet att ha flera konton, men då ska man läsa på regel 1.07 mycket noga.

Att ha en massa användare som kallar sig "Anonym" skulle förstöra trådarna helt och hållet. Du väljer själv hur anonym du vill vara och du är skyddad av regel 1.06. Men tyvärr finns det typer med för mycket fritid som inte har något bättre för sig att snoka i folks identiteter, det kommer vi aldrig att komma ifrån.
Senast redigerad av Cousin Cocaine 2012-10-03 kl. 16:14.
Citera
2012-10-03, 16:12
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:

Det blir väldigt många nya konton om man ska starta ett nytt konto varje gång man vill posta anonymt. Gör man ett nytt temporärt konto glömmer man ju bort både användarnamn och lösenord, och så måste man vänta på aktivering också. Nej, mitt förslag är bättre.

Jag röstar ja.
Hur ska man veta vem som är vem när alla är "Anonym"? Även om de får en siffra så blir det en väldig oordning. Jag röstar också nej till ett sånt förslag.
Citera
2012-10-03, 16:14
Medlem
switchls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Hur ska man veta vem som är vem när alla är "Anonym"? Även om de får en siffra så blir det en väldig oordning. Jag röstar också nej till ett sånt förslag.
Admin och mods skulle naturligtvis alltid se vilken användare som skrivit ett inlägg. Inga problem.
Citera
2012-10-03, 16:15
Moderator
^Eazs avatar
1. Det skulle bli djävligt krångligt att läsa, visst argumentet är att lägg till anonym1, anonym2 osv till varje nick, men det skulle bara bli krånligt att läsa.
2. Du är själv ansvarig för hur mycket information du lämnar ut om dig själv.
3. Att ignorera inlägg från användare man inte gillar är väl bara bra, så slipper man läsa deras dynga. Flashback är trots allt ett diskussionsforum, där man själv bestämmer vad/var och från vem man vill läsa/svara.

Enda fördelen som jag ser med ovan förslag är en/ett par forumdelar där man skulle kunna fråga om priser på varor/droger/tillgång på varor i vissa städer osv - detta för att slippa 1.01 regeln i dessa forum, t.ex:

Du har en cykel du vill sälja, då skulle du kunna posta anonymt i den här forumdelen för att få lite tips på pris, men eftersom ingen vet vem du är och heller inte kan PM:a dig så är risken för regelbrott låg.

Utöver detta, så ser jag ingen som helst fördel med ett anonymt forum, tvärt om så tror jag att kvaliteten skulle sjunka om användare tror att de inte behöver stå för det som författas på forumet (självfallet så ska alltid moderatorer kunna se användarnamn för att stävla regelbrott).

Vill man ha ett "anonymt" forum, så finns 4chan vilket man vet innehåller så mycket ren och skär dynga just tack vare anonymiteten.
Citera
2012-10-03, 16:20
Medlem
Spyrrans avatar
Det skulle väl bara bli jobbigt om alla är anomyma? Jag känner till vissa forumsdelar som har det så, då har man ett konto men när man skriver inlägg så kan man välja att vara anonym så att folk inte ser användarnamnet. Jag gillar det inte alls. Även om det kan vara skönt om man ska skriva extra känsliga inlägg, så är det inte kul när alla vill gömma sig bakom anonymiteten.

Dessutom, om man är anonym och startar en tråd eller svarar på ett inlägg: hur ska man veta om den personen kommer tillbaka för att svara? I många fall kan man avgöra det på språkbruket (dvs hur personen skriver), men inte alltid.
Citera
2012-10-03, 16:21
Medlem
Citat:
För att det blir mycket jobbigare att hålla reda på vem som har sagt vad i en tråd.

Ta till exempel att någon postar ett inlägg i en diskussion. Lite senare postar han ett inlägg som säger emot detta helt och hållet. Med anonymfunktionen skulle det bli ett helvete att påpeka sådant, och i synnerhet om det är många som postar anonymt.
Citat:
Det blir väldigt många nya konton om man ska starta ett nytt konto varje gång man vill posta anonymt. Gör man ett nytt temporärt konto glömmer man ju bort både användarnamn och lösenord, och så måste man vänta på aktivering också.
Att du saknar förmåga att komma ihåg de konton du har skapat är inte argument för att införa den här funktionen. Skriv upp kontona på en digital eller analog lapp om du nu har problem mdet det.
Citat:
Nej, mitt förslag är bättre.
Nej, det är ett kasst förslag.

Edit:
Inser att jag lät lite otrevlig. Detta var inte min avsikt.
Senast redigerad av patwotrik 2012-10-03 kl. 16:26.
Citera
2012-10-03, 16:31
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Admin och mods skulle naturligtvis alltid se vilken användare som skrivit ett inlägg. Inga problem.
Menade faktiskt som användare; om alla heter samma sak så är det ju jävligt svårt att hänga med i svängarna.
Citera
2012-10-03, 16:52
Medlem
switchls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
1. Det skulle bli djävligt krångligt att läsa, visst argumentet är att lägg till anonym1, anonym2 osv till varje nick, men det skulle bara bli krånligt att läsa.
Varför måste du vända dig till någon särskild när du skriver? Varför inte bara svara på själva inlägget? Kan du ge exampel på där det skulle bli krångligt att läsa?

Citat:
2. Du är själv ansvarig för hur mycket information du lämnar ut om dig själv.
Ja, men även om man är försiktig med vad man skriver så blir det bara mera information i profilen ju mera man postar, och ju mera information någon har om dig desto svårare blir det att skriva anonymt.

Citat:
3. Att ignorera inlägg från användare man inte gillar är väl bara bra, så slipper man läsa deras dynga. Flashback är trots allt ett diskussionsforum, där man själv bestämmer vad/var och från vem man vill läsa/svara.
Nej det är inte bra. Man borde kunna titta på vad som sägs i ett inlägg och ta till sig det utan att bekymra sig över vem som skrivit det. Att en användare haft en viss åsikt i en tråd betyder inte att han automatiskt ska bli diskvalificerad i en annan tråd.

Citat:
Utöver detta, så ser jag ingen som helst fördel med ett anonymt forum, tvärt om så tror jag att kvaliteten skulle sjunka om användare tror att de inte behöver stå för det som författas på forumet (självfallet så ska alltid moderatorer kunna se användarnamn för att stävla regelbrott).
Vad menar du med "stå för det som författas på forumet"? På vilket sätt står någon för något som författas på Flashback idag?

Vill man så kan man naturligtvis hoppa över alla inlägg signerade "Anonym". Kanske kunde Flashback ha någon inställning så alla användare kan dölja/visa alla anonyma inlägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in