• 2
  • 3
2012-10-04, 17:43
Medlem
Quorthons avatar
Just texterna som inte är en del av själva receptet kan självklart hävdas upphovsrätt på. Men inte recept i sig som ju bara är måttangivelser och metod.
Citera
2012-10-04, 17:59
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Skulle tro att det är otroligt svårt att säga man är ensam om att laga ett speciellt recept.
Det kan mycket väl finnas varianter som är identiska, ja nästan. Och frågan blir vem var först.
När det gäller normal mat så har nog det mesta provats i alla varianter.
Så då är det svårt att äga ett recept.

Men det finns en Restaurang i Norra Spanien som ägnar halva året till att ta fram speciella smaker och recept på ett rent laboratorie liknande kök.
Dom är nog ensamma om sina recept, och har belönats med tre Michelin stjärnor.
(för tillfället ligger verksamheten på is.)
Så i det fallet kan man nog äga ett recept.

Rullkragen
Citera
2012-10-04, 19:25
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Det var matjournalisten Caroline Hofberg som 2009 gav ut kokboken ”Italia Amore” på Norstedts förlag. Delar av Hofbergs text visade sig vara identisk med texter i Bo Hagströms kokböcker ”Solens mat”, ”Solens smak” och ”Solens öar” som utkom 2006 - 2008. Hon föll inte på att hon hade samma recept utan att brödtexten var i det närmaste identisk.

Här är ett av många exempel:

Bo Hagström skriver i ”Solens mat”:
”Salami är en hel vetenskap i Italien. De indelas i olika kategorier beroende på hur köttet malts, fine, media eller grossa. Är köttet handskuret, och då är det äkta hantverk, kallas det a punta di coltello. Till hantverksmässigt gjord salami använder man endast naturtarm (fjälster).”

Caroline Hofberg skriver i ”Italia Amore – Stora italienska kokboken”:
”Salami är en hel vetenskap i Italien. Den indelas i olika kategorier beroende på hur köttet malts, fine, media eller grossa. Är köttet handskuret, alltså ett äkta hantverk, kallas det a punta di coltello. Till hantverksmässigt gjord salami använder man endast naturtarm.”

Aha, det var så det var. Tack för att du redde ut det.
Citera
2012-10-04, 20:13
Medlem
Ronilles avatar
Citat:
Här kommer ytterligare ett exempel på en person som inte förstår bättre.

Hemsidan http://hem.passagen.se/boz/ innehåller delar av Cajsa Wargs Hjelpreda i Hushållningen För Unga Fruentimber.

Sidans upphovsman Bo Åkesson har en text på varje sida som lyder:

Inte illa att hävda upphovsrätten till en 350 år gammal bok.

fantastiskt! Inte lite gapigt.

Tack för att det blev utrett angående kokboken och skribenterna, kommer ihåg den härvan nu.
Citera
2012-10-18, 10:50
Medlem
ManJuices avatar
Just ensamrätt på recept har nog alltid varit lite diffust.

Jag tror att patent på recept endast är viktigt bland storföretag som Coca-cola eller Heinz. Båda dessa företag har hemliggjort sina recept i generationer, och recepten är hemliga än idag. Många företag har försökt göra kopior på både Cola och Heinz-ketchup, trots det har inte någon lyckats efterlikna den exakta smaken hos någon av dessa produkter. Det kallar jag ensamrätt!

Sen om man vill ha patent på sina recept som kock eller privatperson ska man ge fan i att publicera dom iallafall.
Citera
2012-10-18, 11:20
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Just ensamrätt på recept har nog alltid varit lite diffust.

Jag tror att patent på recept endast är viktigt bland storföretag som Coca-cola eller Heinz. Båda dessa företag har hemliggjort sina recept i generationer, och recepten är hemliga än idag. Många företag har försökt göra kopior på både Cola och Heinz-ketchup, trots det har inte någon lyckats efterlikna den exakta smaken hos någon av dessa produkter. Det kallar jag ensamrätt!

Sen om man vill ha patent på sina recept som kock eller privatperson ska man ge fan i att publicera dom iallafall.

Att hemlighålla recepten är bevis nog för att man inte kan ta patent på recept. Dessutom är patent offentliga.
Citera
2012-10-18, 12:39
Medlem
DartFrogs avatar
Nu skrivs patent lite luddiga med avsikt.
Dels för att kunna täcka in så mycket som möjligt, men oxo för att hindra kopiering.
Om jag tex har fått patent på kombinationen; tomat, lök o basilika
så kommer mitt patent slå undan alla som försöker något liknande.
Skulle de ändå försöka kopiera det så kommer de märka att det saknas något, nån ingrediens som jag håller hemlig.
Citera
2012-10-21, 04:31
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Att hemlighålla recepten är bevis nog för att man inte kan ta patent på recept. Dessutom är patent offentliga.
Visst är patent offentliga men dom visar nödvändigtvis inte vad det är i detalj som skyddas.

Om man exempelvis utger en bok med recept och någon annan gör en exakt likadan med samma recept så kan man fråga sig hur detta skall kunna stoppas? Om vi också utgår ifrån att den som kopierat undvikit att kopiera eventuell text utan enbart recepten?

Enligt mig bör det finnas, om det inte redan finns, någon form av skydd ifrån efterapning av recept från andra utgivare - speciellt om man profiterar från det. En kombination av patent (på vissa recept) och hemlighållande av recepten från offentligheten hade varit eftersträvansvärt. Detta gäller såklart bara (vissa exklusiva) recept som kan bevisa att man uppfunnit själv samt att patenten inte ska gälla mot privatpersoner.
Citera
2012-10-24, 19:21
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DartFrog
Nu skrivs patent lite luddiga med avsikt.
Dels för att kunna täcka in så mycket som möjligt, men oxo för att hindra kopiering.
Om jag tex har fått patent på kombinationen; tomat, lök o basilika
så kommer mitt patent slå undan alla som försöker något liknande.
Skulle de ändå försöka kopiera det så kommer de märka att det saknas något, nån ingrediens som jag håller hemlig.

Läs på lite så kanske du upptäcker att det är precis tvärtom: Wiki: Patent

Självklart beskriver patentet i detalj hur uppfinningen fungerar. Patentet ger dig ensamrätt under ett antal år.

För övrigt slog HD fast redan 1927 att ett matrecept inte anses ha den verkshöjd som krävs för att receptet ska vara skyddat. Det finns även en vägledande HD-dom från 1946 (NJA 1946 s 371).
Citera
2012-10-24, 20:57
Medlem
02-02-2012s avatar
Man kan äga ett recept så länge man kan få processen man lagar till maten på godkänd av det nationella patentverket. Skulle man ha något unikt sätt att förbereda maten på är det bara att ansöka om patent och troligen skulle det gå igenom. Det enda problemet är hur man skall bevisa att det är nytt, det räcker inte att blanda peppar, salt och socker utan kräver något som är nytt och (relativt) okänt historiskt. Sedan är patentlagar olika mellan länder så ett patent i USA kan sorteras under upphovsrätt, varumärkesskydd eller något annat.

Lek med tanken att jag upptäcker att någon kemikalie gör så kött blir perfekt stekt oavsett värmen på pannan. Då kan jag ta patent på användningen av denna kemikalie för köttstekning. Det samma om jag skulle få fram en unik smak genom att mixtra runt lite med råvarorna. Men det måste vara nytt!

Handlar det om ett recept på bröd skulle jag nog säga att det är upphovsrättsbrott om någon bakar något med det receptet i TV utan att ange källa. Spontant känns det som om Leila har lite på fötterna även om hon framstår som lite dryg. Hur skulle det se ut om jag skrev en kokbok som någon gjorde en TV show av där de håvar in pengar på något jag skapat?
Citera
2012-10-24, 21:42
Medlem
zorzes avatar
Cooyright och patent borde diskuteras igenom. Om man kan få cooyright genom att kombinera bokstäver och ord i en viss ordning så borde man också få copyright genom att kombinera kryddor, kött, fisk och grönsaker i en viss ordning som matkonstnär.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in