• 1
  • 2
2012-10-02, 16:24
Medlem
Ronilles avatar
Med anledning av att Leila Lindholm http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle15528838.ab kommenterade en deltagare i "Sverige bakar" och att hon då inte angett Leila som referens, så undrar jag vad ni anser.

Kan man äga ett recept? Tänk alla dessa bakbloggar, hemsidor och så vidare. Det är väl inte alltid att källorna stå med och man modifierar kanske det också efter eget tycke och smak.

Ska man kunna göra anspråk på "sina recept" och kräva källor. Vem säger att Leila är den enda som bakat morotsmuffins?
Citera
2012-10-02, 16:30
Medlem
Otems avatar
Tror inte det finns någon direkt ''lag'' hur man kan äga ett recept.
Läggs det ut är det väll offentligt för alla?
Citera
2012-10-02, 16:43
Bannlyst
Det är ju intellektuell egendom, men det finns inga patent på just matrecept.
Citera
2012-10-02, 16:45
Medlem
Ronilles avatar
Jag håller med Er, därför är det ju förvånande att Leila går ut och gör anspråk på just de recepten som den tjejen gjorde.

Någonstans så har hon ju förmodligen lånat och pysslat ihop sina recept som hon har gett ut i sina böcker.
Citera
2012-10-02, 17:00
Medlem
dePauls avatar
Man kan äga ett recept men rent legalt blir det omöjligt att bevisa dess äkthet.

~Paul~
Citera
2012-10-02, 17:22
Medlem
[Strange Days]s avatar
Visst kan man väl påstå sig vara upphovsman till ett recept men hur ska man kunna "äga" det?

Kan man patentera ett recept? Tveksamt.
Citera
2012-10-02, 17:32
Medlem
krss avatar
Pinsamt beteende från Leila, hon har säkert kommit på allt i hennes recept helt själv också.
Citera
2012-10-02, 17:49
Medlem
Quorthons avatar
Självklart kan man äga ett recept. Det finns i min minnesbank och då äger jag det alltså. Men man kan inte äga ensamrätt på ett recept. Vill man vara ensam om ett recept ger man fan i att sprida det helt enkelt.
Citera
2012-10-02, 23:36
Medlem
Hypotetiskt kan väl ha någon form av upphovsrätt på ett recept, men jag har svårt att se hur det skulle vara unikt nog. Det är nog ingen som försökt hävda det juridiskt.

Med det sagt kan jag tycka att man ska säga det om man lånar någon annans recept.
Citera
2012-10-03, 11:04
Medlem
Ronilles avatar
http://blogg.veckorevyn.com/josephin...-en-kommentar/

Här svarar deltagaren Josephine själv på Leilas kritik. Tycker det var bra skrivit och det är ju faktiskt så när man bakar. Man plockar ju lite här och där.
Citera
2012-10-03, 16:34
Medlem
Lys avatar
Matlagning och bakning skulle val aldrig ga framat om man inte tog ideer fran andra, eller vidareutvecklade deras recept. Om nan bygger vidare pa ett recept man kommit pa ar det val bara att se det som uppskattning. Om alla svenskar hade "agt" sina recept i arhundraden hade vi fortfarande bara atit salt sill och ragbrod...och potatis.
Citera
2012-10-03, 18:07
Medlem
DartFrogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ly
Matlagning och bakning skulle val aldrig ga framat om man inte tog ideer fran andra, eller vidareutvecklade deras recept. Om nan bygger vidare pa ett recept man kommit pa ar det val bara att se det som uppskattning. Om alla svenskar hade "agt" sina recept i arhundraden hade vi fortfarande bara atit salt sill och ragbrod...och potatis.

Ja Ly, en bra reflektion på hur världens patentsystem fungerar, tyvärr!
Vet att Italien försökt patentera en väldans massa kombinationer av ingredienser de hävdar e Italienska, EU satte stop för det!
I USA kan du patentera en maträtt,
sen görs det upp i domstol om patentet e giltigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in