Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-02, 04:50
  #145
Medlem
Bara-Robins avatar
Skriv ett brev där du dels spekulerar i hur framtiden ser ut, och berätta sedan hur det ser ut idag. Förklara saker som att alla nu för tiden är inte kristna, och ge lite statistik på hur samhället faktiskt ser ut! Det skulle jag vilja hitta om jag hittade en minneslåda! Även lite information om dig själv!
Citera
2013-06-02, 13:31
  #146
Avstängd
pethoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beli3f
Häftigt! Om du, och din bror, bestämmer er för att gå på skattjakt inom kort var så god och skriv i tråden! Vore väldigt intressant att se hur bevaringen blev.
Om vi någon gång gräver upp burkarna och lyckas öppna de igenklistrade locken utan att ta sönder burkarna skriver jag kanske något här i tråden om jag kommer ihåg den. Den enda dag jag kan tänka mig att vi båda kommer att befinna oss i Norrköping tillsammans är nog den dag vi har varit på någon av föräldrarnas begravning. Men den dagen lär våra tankar inte kretsa kring burkarna utan kring den av föräldrarna som fortfarande lever

Citat:
Ursprungligen postat av Beli3f
Nu i efterhand, vilken metod hade du valt att använda för att försäkra dig om lådans exakta position?
Hade jag gjort något liknande idag, vilket jag kanske ska göra med min dotter, hade jag nog valt en plats som är lätt att hitta många år senare och som förhoppningsvis inte kommer att bebyggas den närmaste tiden. En bergknalle eller något liknande kan ju vara bra av den anledningen.

Om jag hade bott någonstans där det bara finns slättland hade jag kanske valt att gräva ner "minnesskatten" vid en större väg som förhoppningsvis inte kommer att ändras de närmaste femtio åren. Men det måste ju då finnas någonting i närheten som kan vara till hjälp för att hitta tillbaka till exakt plats.
Citera
2013-06-02, 23:26
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueLiver
Skriv hur du tror att framtiden kommer se ut för världen och hur framtiden kommer att se ut för dig

Skall definitivt infoga detta i brevet jag ska skriva, adresserat till mig själv.
Citera
2013-06-03, 07:19
  #148
Avstängd
Plaguetongues avatar
Gjorde nåt liknande, grävde ner lite saker som är värda pengar, använde en lufttät hårdplast låda, limmade den och lindade in i plastsäckar och grävde ner, bör hålla sej väldigt länge.

Gräv ner och markera ut på en karta/ritning/gps ifall du dör kommer ju ingen jävel hitta den.
jag gjorde en liten karta med en förklaring vart den ligger, ca. en meter ner i marken. och lappen ligger i mitt vapenskåp så den kommer dom bara åt efter min död
Citera
2013-07-14, 14:25
  #149
Medlem
Freddyfishs avatar
Hur många lådor blir det? Eller blev det en sketastor låda?

Mycket inspirerande tråd btw, ska nog göra detsamma!

Edit: I princip så borde väl en LP-skiva hålla rätt så länge?
Citera
2013-07-14, 16:24
  #150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
Gjorde nåt liknande, grävde ner lite saker som är värda pengar, använde en lufttät hårdplast låda, limmade den och lindade in i plastsäckar och grävde ner, bör hålla sej väldigt länge.

Gräv ner och markera ut på en karta/ritning/gps ifall du dör kommer ju ingen jävel hitta den.
jag gjorde en liten karta med en förklaring vart den ligger, ca. en meter ner i marken. och lappen ligger i mitt vapenskåp så den kommer dom bara åt efter min död

Var grävde du ner den? Hur är du säker på att marken inte exploateras i framtiden?

Vore det möjligt för dig att länka till den lufttäta hårdplastlådan du nämnde? Kanske till och med fota, eller mer ingående beskriva din karta?
Citera
2013-07-14, 16:25
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyfish
Hur många lådor blir det? Eller blev det en sketastor låda?

Mycket inspirerande tråd btw, ska nog göra detsamma!

Edit: I princip så borde väl en LP-skiva hålla rätt så länge?

Har inte valt låda ännu, har däremot börjat samla på mig sakerna.
Citera
2013-07-21, 00:23
  #152
Medlem
AlanGreens avatar
Ett billigt usb minne med massor av information och annat och lägga den i sån där flaska till havs typ.
Citera
2013-07-21, 19:54
  #153
Medlem
Gå en keramikkurs så kan du göra en större glaserad kruka eller liknande som du kan stoppa sakerna i. Keramik är bland det mest hållbara som finns och keramiska material är något man överväger att använda vid slutförvaring av utbränt kärnbränsle.

Sedan får du se till att det blir en vattentät, ordentligt glaserad, kruka och det skadar nog inte att linda in den i några lager plast.
Citera
2013-07-21, 21:11
  #154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredFolkFrihet
Gå en keramikkurs så kan du göra en större glaserad kruka eller liknande som du kan stoppa sakerna i. Keramik är bland det mest hållbara som finns och keramiska material är något man överväger att använda vid slutförvaring av utbränt kärnbränsle.

Sedan får du se till att det blir en vattentät, ordentligt glaserad, kruka och det skadar nog inte att linda in den i några lager plast.

Keramik verkar enligt din beskrivning näst intill idealiskt. Innebär ditt förslag om kursdeltagande att köp av en passande kruka, till ett passande pris, blir svårt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback