2012-10-01, 17:09
Medlem
FabiusCunctators avatar
Natten mellan den 18 och 19 oktober 1978 utspelades ett drama i en lägenhet på Murargatan i östra Uppsala, som jag undrar om någon känner till mer om. En 22-årig kvinna högg under kvällen ihjäl en 27-årig man, som just hade våldtagit henne och eventuellt hade tänkt sig att fortsätta göra det. Det hade varit fest i lägenheten under kvällen. Efter en stund lämnade ett antal personer, däribland våldtäktsmannens 18-åriga flickvän lägenheten. Kvar blev endast mannen och kvinnan. Sedan de blivit ensamma plockade mannen fram en kniv och tilltvingade sig samlag under knivhot. När gärningen var fullbordad lade han från sig kniven och tände en cigarett, vilket visade sig vara övermodigt. Hans offer plockade nämligen upp kniven och högg honom upprepade gånger i bröstet. Hon flydde sedan lägenheten, kastade kniven i Fyrisån och uppsökte sjukhus. Klockan ett på natten återvände den 18-åriga flickvännen hem och fann då sin döde pojkvän badandes i blod i sängen. Den 22-åriga kvinnan greps på sjukhuset, men polisen fann ingen som helst anledning att ifrågasätta hennes berättelse om händelseförloppet - allraminst som den döde tidigare hade blivit dömd för grova sexualbrott av likartad karaktär. Kvinnan misstänktes för dråp men omständigheterna ansågs starkt förmildrande. Jag undrar om någon vet om hon ens blev dömd och i så fall för och till vad? Spontant kan man ju tycka att detta borde ligga bra nära vad som ryms inom nödvärnsrätten. Ingen förtjänar att dö, men det låter knappast som om mänskligheten led någon större förlust genom det inträffade.
Citera
2012-10-01, 17:21
Medlem
Nej hon blev inte dömd.

Jag tror t.o.m. att det ansågs falla inom nödvärnsrätten.

Det var ett fall med stor uppmärksamhet från kvinnoorganisationer och andra.

För övrigt så hade alla, som haft med BO att göra tämligen lätt att behärska sorgen. Möjligen bidrog detta till frikännandet.
Jag tänker inte lämna flera detaljer, då jag har ett sekretessåtagande som jag inte tänker bryta.
Citera
2012-10-01, 18:32
Medlem
FabiusCunctators avatar
Tack, SpokHusse för detta klargörande. Jag hade gärna lyssnat till fler detaljer/omständigheter men jag förstår naturligtvis att du måste hedra ditt sekretessåliggande. Det låter dock som om rättvisan segrade, trots allt.
Citera
2012-10-01, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Tack, SpokHusse för detta klargörande. Jag hade gärna lyssnat till fler detaljer/omständigheter men jag förstår naturligtvis att du måste hedra ditt sekretessåliggande. Det låter dock som om rättvisan segrade, trots allt.

Tack för det käre FablusCunctator!

Du har säkert förstått att vare sig GM eller BO hade en småborgerlig levnadssituation.

Jag tänker faktiskt på tjejen ibland. Hoppas det gick bra för henne!

MVH!
Citera
2012-10-01, 21:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett milt straff.

Citat:
Natten mellan den 18 och 19 oktober 1978 utspelades ett drama i en lägenhet på Murargatan i östra Uppsala, som jag undrar om någon känner till mer om. En 22-årig kvinna högg under kvällen ihjäl en 27-årig man, som just hade våldtagit henne och eventuellt hade tänkt sig att fortsätta göra det. Det hade varit fest i lägenheten under kvällen. Efter en stund lämnade ett antal personer, däribland våldtäktsmannens 18-åriga flickvän lägenheten. Kvar blev endast mannen och kvinnan. Sedan de blivit ensamma plockade mannen fram en kniv och tilltvingade sig samlag under knivhot. När gärningen var fullbordad lade han från sig kniven och tände en cigarett, vilket visade sig vara övermodigt. Hans offer plockade nämligen upp kniven och högg honom upprepade gånger i bröstet. Hon flydde sedan lägenheten, kastade kniven i Fyrisån och uppsökte sjukhus. Klockan ett på natten återvände den 18-åriga flickvännen hem och fann då sin döde pojkvän badandes i blod i sängen. Den 22-åriga kvinnan greps på sjukhuset, men polisen fann ingen som helst anledning att ifrågasätta hennes berättelse om händelseförloppet - allraminst som den döde tidigare hade blivit dömd för grova sexualbrott av likartad karaktär. Kvinnan misstänktes för dråp men omständigheterna ansågs starkt förmildrande. Jag undrar om någon vet om hon ens blev dömd och i så fall för och till vad? Spontant kan man ju tycka att detta borde ligga bra nära vad som ryms inom nödvärnsrätten. Ingen förtjänar att dö, men det låter knappast som om mänskligheten led någon större förlust genom det inträffade.

Tack återigen för ett intressant fall FabiusC. som jag återigen inte kommer ihåg. Blev den våldtagna kvinnan överhuvudtaget dömd, så lär hon ha fått ett milt straff.

Känner dock till en liknande händelse. Denna utspelade sig dock inte i Uppsala.
Citera
2020-10-29, 00:27
Medlem
Citat:

Har full sympati för kvinnan i det här fallet.
Citera
2020-10-29, 12:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Helt och hållet GMs eget fel.

Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Har full sympati för kvinnan i det här fallet.

Jag också.

Hade GM inte våldtagit kvinnan och hade han inte tänkt att fortsätta att "förlusta" sig hade han inte blivit knivhuggen till döds. Helt och hållet hans eget fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in