2012-10-01, 07:39
Medlem
Den 12de Oktober ska jag och min fru ha ett möte med Handelsbankens agent om sparkonto möjligheter, och för den 10de Oktober organiserade min frus arbetsplats ett möte med en försäkringskassan representant så att vi ska kunna ta reda på hur det verkar. Vi har just inflyttat hit för 2 månader sedan, min fru har ett jobb men jag har inget än.
Vi är redan kund i Handelsbanken och det här mötet är bara om hur vi kan investera eller sätta våra pengar i ett sparkontot. Jag ville bara veta om det finns regler som är olika från andra länder i EU för de är möjligheter eller någonting specifik som är bra att veta om viktiga parameter man måste räkna eller dåliga HB produkter. Om Försäkringskassan ville jag veta också om det finnas kanske komplicerad mekanismer som det är bra att fråga om på förhand, kanske relaterade med min egen situation.

Enligt er, vad är de viktigaste sakerna som utlänningar skulle fråga? Förlåt min skenska, rättelser är välkomna.
Citera
2012-10-01, 19:44
Medlem
svengörans avatar
I sverige precis som i många andra länder så är bankens "Rådgivare" bara säljare och inget annat.
Dom är inte där för att hjälpa dig med din ekonomi utan för att sälja bankens produkter till dig och inget annat.

Du ska INTE öppna pensionssparande, Fondsparande eller något annat hos någon av storbankerna tex Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank, Skandiabanken.
Vill du träffa bankens "rådgivare" (Vilket jag tycker är helt meningslöst) så skriv inte på några papper utan att fråga här i forumet först om råd.

Ska du spara pengar ska du använda andra banker än ovanstående nämnda.

Vi har en stor tråd här i ekonomiforumet om nischbanker med bra sparräntor.
Citera
2012-10-01, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Vi har en stor tråd här i ekonomiforumet om nischbanker med bra sparräntor.

Tack för svaret. Kan du snälla lämna här ett länk till den där stora tråden?
Citera
2012-10-01, 20:17
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biofaust
Tack för svaret. Kan du snälla lämna här ett länk till den där stora tråden?

https://www.flashback.org/t938402
Citera
2012-10-01, 20:26
Medlem
SmallTowns avatar
Handelsbanken vill att du ska göra "många affärer". De vill ha avgifter/courtage på dina transaktioner.
Sedan hur det går för dig är skitsamma. Huvudsaken de får sina avgifter.

Ha det i åtanke.

Du bör läsa på själv och förstå riskerna med vad du tänker göra.
Handelsbanken har för övrigt generellt sett sveriges sämsta sparränta på sparkonton enligt compricer.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in