2012-10-01, 03:44
Medlem
vet en hund eller en katt att det är han själv i spegeln? eller tror den att det är en annan hund/katt?
Citera
2012-10-01, 03:45
Medlem
Loxuss avatar
Våran katt bryr sig inte om speglar. Antingen så fattar hon att det är sig själv hon ser, eller så bryr hon sig inte. Finns dock djur som inte fattar och attackerar speglar, t ex :P
Citera
2012-10-01, 08:49
Medlem
jannesvansloss avatar
Min hund bryr sig inte om speglar heller, som ovanstående sa, antingen så fattar hon att de är hon eller så ser hon det inte, jag vene
Citera
2012-10-01, 09:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Kattungar brukar intressera sig för speglar när dom är små, attackera & boxas lite. Men dom lär sig snabbt att det inte är på riktigt. Inga vuxna katter som jag haft har trott att det finns en annan katt därinne.

Däremot verkar vissa vuxna katter fatta vad en spegel är. Jag har en som ibland ligger & myser på ett ställe där han inte kan se vad jag hittar på, men han kan se mig via en stor spegel & jag märker direkt att om jag tex. gör ifrån mig något kraftigare ljud, så kikar han via spegeln, kollar mig, får ögonkontakt & ser att det inte är någon fara, för att sedan slumra till igen.
Citera
2012-10-01, 11:58
Medlem
anoms avatar
Jag är övertygad om att dom vet
Finns en skön dokumentär då dom målar ett kryss på pannan på en elefant
När han ser sig själv i spegeln, så tar han snabeln och torkar bort krysset
Mao, så fattar han inte vara att det är han, utan han vet dessutom hur han ska se ut, och att krysset inte ska vara där
Inte så lite coolt
Citera
2012-10-01, 12:29
Medlem
Vuxna katter (och jag antar hundar) fattar snabbt att det inte är ett annat djur. Det luktar inte, helt enkelt. Åtminstone katter brukar anses sakna självmedvetenhet (det som gör att du vet att du är du) och funderar alltså inte över hur de ser ut, vilket gör att spegeln är fullständigt ointressant.

Som alltid finns det undantag.
Citera
2012-10-01, 13:05
Medlem
Zanizailas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anom
Mao, så fattar han inte vara att det är han, utan han vet dessutom hur han ska se ut, och att krysset inte ska vara där
Inte så lite coolt
Men elefanter är ju bland de mest intelligenta djur som finns, jämför inte dem med hundar och katter.
Citera
2012-10-01, 13:42
Avslutad
Har aldrig sett en hund reagera på en spegel, eller en vuxen katt. Kattungar som ser sig själva (i en väggspegel som går ner till golvet) brukar som någon sa kanske fräsa lite och försöka busa.

Det roligaste reaktionen jag sett var en katt som bodde ute i stallet men en dag smet in i huset och rusade iväg. Rätt mot en spegel. Så fort han fick syn på den/sig själv fräste han högt så innihelvete, reste ragg och tvärvände rätt ut genom dörren igen. Allt inom loppet av några sekunder. Han försökte aldrig mer smita in i huset.

Kaniner brukar vara väldigt intresserade av speglar.
Senast redigerad av oboyglas 2012-10-01 kl. 13:49.
Citera
2012-10-01, 13:58
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LingonGrovan
Vuxna katter (och jag antar hundar) fattar snabbt att det inte är ett annat djur. Det luktar inte, helt enkelt. Åtminstone katter brukar anses sakna självmedvetenhet (det som gör att du vet att du är du) och funderar alltså inte över hur de ser ut, vilket gör att spegeln är fullständigt ointressant.

Som alltid finns det undantag.
Ja katten är ju ett utpräglat rovdjur som inte vill ha så mycket med betydelser att göra, men att katt inte vet vem den är.. nja vete katten, den verkar hålla på sin integritet, en peacelover..
Varför den största paradoxen av alla kanske är att tillfångata just den, det är ju sorgernas sorgebarn på jorden tycker jag.

Efterspom man VET att katten faktiskt vet men inte bryr sig, rovdjursslakten kommer att få bumerangeffekt, ödmjukare djur än katt får man leta efter utan att finna.

Ingen kan veta kattens medvetenhet och dess medverkan i t.ex katastrofområden.. nobody.

Ett mäktigt djur inte enbart på utsidan.
Citera
2012-10-01, 13:59
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anom
Inte så lite coolt
Fullständigt gripande.. makes a lot of sense indeed !
Citera
2012-10-01, 14:02
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Ja katten är ju ett utpräglat rovdjur som inte vill ha så mycket med betydelser att göra, men att katt inte vet vem den är.. nja vete katten, den verkar hålla på sin integritet, en peacelover..
Varför den största paradoxen av alla kanske är att tillfångata just den, det är ju sorgernas sorgebarn på jorden tycker jag.

Efterspom man VET att katten faktiskt vet men inte bryr sig, rovdjursslakten kommer att få bumerangeffekt, ödmjukare djur än katt får man leta efter utan att finna.

Ingen kan veta kattens medvetenhet och dess medverkan i t.ex katastrofområden.. nobody.

Ett mäktigt djur inte enbart på utsidan.
Förresten, den bryr sig men inte som människa vill, ett så utnyttjat djur, bland de andra stackarna.

Citera
2012-10-01, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Förresten, den bryr sig men inte som människa vill, ett så utnyttjat djur, bland de andra stackarna.

lite väl kåt på katter va...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in