2012-10-01, 19:01
Medlem
lessthan3s avatar
Katter och hundar klarar inte spegeltestet nej. De är inte självmedvetna. De ser något som rör sig i spegeln, men det luktar inte som en katt, och djuret finns inte bakom spegeln. Så mycket förstår de. Men det förstår inte att det är en spegelbild av dem själva.

Flasknosdelfiner, späckhuggare, elefanter, alla stora apor, och europeiska skator har klarat spegeltestet. Inget annat djur än så länge.
Citera
2012-10-01, 20:04
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleSvartBoll
lite väl kåt på katter va...
Insinuerar du något?

Jag har ju inte katten som en möbel precis, katten är en individ.
Citera
2012-10-01, 20:05
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lessthan3
Katter och hundar klarar inte spegeltestet nej. De är inte självmedvetna. De ser något som rör sig i spegeln, men det luktar inte som en katt, och djuret finns inte bakom spegeln. Så mycket förstår de. Men det förstår inte att det är en spegelbild av dem själva.

Flasknosdelfiner, späckhuggare, elefanter, alla stora apor, och europeiska skator har klarat spegeltestet. Inget annat djur än så länge.
Finns nog en stor del av människoarten som inte heller klarar spegeltestet, och det bland den civiliserade populationen skulle jag tro mer än av den som lever nära natur.
Citera
2012-10-02, 16:54
Medlem
anoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zanizaila
Men elefanter är ju bland de mest intelligenta djur som finns, jämför inte dem med hundar och katter.
jag jämför inte, jag nämnde
om man kollar på hur min hund beter sig så är jag säker på att han vet.
han kan stå och titta sig i spegeln, med mig bakom sig, och när jag pratar med honom eller ger honom ett kommando så tittar han på mig genom spegeln istället för att vända sig om
och då kommer ju ändå rösten bakom honom, så jag är säker
Citera
2012-10-02, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleSvartBoll
vet en hund eller en katt att det är han själv i spegeln? eller tror den att det är en annan hund/katt?

jag har hört att det bara är vissa djur som kan se sig själva i spegeln , men vet inte sanningen bakom
Citera
2012-10-03, 15:57
Medlem
lessthan3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Finns nog en stor del av människoarten som inte heller klarar spegeltestet, och det bland den civiliserade populationen skulle jag tro mer än av den som lever nära natur.
Nej men snälla. Inte börja med sånt här New Age bullshit. Har du inte några kristaller att gnugga mot pannan eller något för att rätta till dina chakran?
Citera
2012-10-04, 07:18
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Nej men snälla. Inte börja med sånt här New Age bullshit. Har du inte några kristaller att gnugga mot pannan eller något för att rätta till dina chakran?
Nej, för att spegla in världen så den kommer rätt menar du?

Det skulle ändå inte var någon mening att blankpolera ytor om det inte fanns någon väldigt speciell mening med det, helst flerdimensionellt spegelgolv så katten känner sig trygg?

Mina frågor haglar om detta med katt och spegel människa spegel, ingen människa inget spegeltest.

Vad är det för fel att dra in människan, en katt hämtar väl inte själv spegeln att testa med?en katt ska ju speglas för världen med en massa produkter, om jag nu kommer att tänka på det, så har det inte med min panna att göra, mer än att jag skriver om spegel/katt i denna djurtråd.

Jag svarade i en annan tråd på en som var bedjande för kommentar och även den, var ute efter att kräka lite, så jag undrar... är detta också trolltråd i och med du pratar om kulor, ja min katt är kastrerad men är ingen spegelkatt.

Vad sen andra har tråden till, ja herregud är det något att grubbla på? nej inget bull utan vetenskap var det.
mjau
Citera
2012-10-04, 09:07
Medlem
ViciousDeliciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Våran katt bryr sig inte om speglar. Antingen så fattar hon att det är sig själv hon ser, eller så bryr hon sig inte. Finns dock djur som inte fattar och attackerar speglar, t ex :P

Jo typ min leguan. Efter 13 år fattar han fortfarande inte att det är en spegel.

Mina katter bryr sig inte om speglar, tror dom förstår att det är dom själva, katter är smarta djur.
Citera
2012-10-05, 00:09
Medlem
lessthan3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Nej, för att spegla in världen så den kommer rätt menar du?

Det skulle ändå inte var någon mening att blankpolera ytor om det inte fanns någon väldigt speciell mening med det, helst flerdimensionellt spegelgolv så katten känner sig trygg?

Mina frågor haglar om detta med katt och spegel människa spegel, ingen människa inget spegeltest.

Vad är det för fel att dra in människan, en katt hämtar väl inte själv spegeln att testa med?en katt ska ju speglas för världen med en massa produkter, om jag nu kommer att tänka på det, så har det inte med min panna att göra, mer än att jag skriver om spegel/katt i denna djurtråd.

Jag svarade i en annan tråd på en som var bedjande för kommentar och även den, var ute efter att kräka lite, så jag undrar... är detta också trolltråd i och med du pratar om kulor, ja min katt är kastrerad men är ingen spegelkatt.

Vad sen andra har tråden till, ja herregud är det något att grubbla på? nej inget bull utan vetenskap var det.
mjau

Jag har verkligen ingen aning om vad du säger. Det är bara mass ord huller om buller i en stor gryta. "Min katt är kastrerad men är ingen spegelkatt"? Vafan ska det betyda?
Det jag hakade upp mig på var den här idiotiska idén att "naturfolk" är mer utvecklade än oss "civiliserade" människor. Det finns absolut ingen vetenskaplig bas för att hävda detta, vilket betyder att det är total bullshit.
Sen sade du också att det finns människor som misslyckas med spegeltestet. Nej, inte friska människor. Det finns blinda människor som misslyckas, för att de inte kan se något, ja. Men för en normal frisk människa över en viss ålder, (typ 8 månader, kommer inte ihåg den exakta tiden) så klarar de alla spegeltestet.
Citera
2012-10-05, 21:40
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jag har verkligen ingen aning om vad du säger. Det är bara mass ord huller om buller i en stor gryta. "Min katt är kastrerad men är ingen spegelkatt"? Vafan ska det betyda?
Det jag hakade upp mig på var den här idiotiska idén att "naturfolk" är mer utvecklade än oss "civiliserade" människor. Det finns absolut ingen vetenskaplig bas för att hävda detta, vilket betyder att det är total bullshit.
Sen sade du också att det finns människor som misslyckas med spegeltestet. Nej, inte friska människor. Det finns blinda människor som misslyckas, för att de inte kan se något, ja. Men för en normal frisk människa över en viss ålder, (typ 8 månader, kommer inte ihåg den exakta tiden) så klarar de alla spegeltestet.
Nä det gäller att spegla orden rätt.
Var det så viktigt för dig då?

Du kan själv utveckla ämnet spegel och dina kunskaper om det i samband med katter, eller du vill mest nosa slött utan diskussion?
Det finns olika speglar, olika katter olika kombinationer och olika testare och olika kriterier och olika rum.... zzzzz

Sade jag något om civilisationen och naturfolk jämfört med västliga högdjur?
Ska man jämföra s.k naturfolk så ska det troligtvis göra under samma premisser, med samma mat i magen, samma säkerhet med mera... zzzzz så självklart.
bongo

Varje katt är en individ, inte mycket generellt att säga.

Spegelkatt är ett uttryck för de katter vilka blir utsatta för test, läste du inte rubriken?
Citera
2012-10-07, 12:22
Medlem
lessthan3s avatar
Jag vet inte vad du röker, men tråden handlar om att sätta en hund eller katt framför en spegel och se om den känner igen sin egen spegelbild. Det är ett test för att undersöka om en varlese har självmedvetande, och det är ingenting som ändras från katt till katt.
Alla katter har i stort sett samma intelligensnivå, vissa arter anses vara aningen intelligentare, men det är ingen markant skillnad.
Sen när det gäller de sk. naturfolken. Huruvida de har samma "säkerhet" som civiliserade människor, eller äter samma mat, påverkar inte deras intelligens.

Sätter du en katt framför en spegel så kommer den aldrig förstå att den tittar på sin egen spegelbild.
Citera
2012-10-07, 18:35
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jag vet inte vad du röker, men tråden handlar om att sätta en hund eller katt framför en spegel och se om den känner igen sin egen spegelbild. Det är ett test för att undersöka om en varlese har självmedvetande, och det är ingenting som ändras från katt till katt.
Alla katter har i stort sett samma intelligensnivå, vissa arter anses vara aningen intelligentare, men det är ingen markant skillnad.
Sen när det gäller de sk. naturfolken. Huruvida de har samma "säkerhet" som civiliserade människor, eller äter samma mat, påverkar inte deras intelligens.

Sätter du en katt framför en spegel så kommer den aldrig förstå att den tittar på sin egen spegelbild.
Markant skillnad nej men det är för att människan blandar sig i kattens domäner, de stora tigrarna visar stora skillnader i sina anfall, alla anfaller inte men de som gör är så pass intelligenta att tala om vart gränsen går så oavsett jag äter bröd eller sitter med en glass, så vet jag förstås vad en spegel är och vad en katt är, liksom katten också kan tala om vad den inte behöver genom att hoppa på dig och fara runt så de sakerna den inte värderar blir nedvärderade för dig. du har helt enkelt inte kattens intelligens för du är en människa med din IQ.

Och du menar att säkerhet inte påverkar intelligensen, nä då menar du förstås det som är inkapslat och intelligens utvecklar sig, ATT det finns ett kranium runt en kattskalle betyder inte att hjärnan är intelligent, det behövs så mycket mer än yta och form.

At de inte stannar upp vid spegel eller tittar på tv, betyder ju att de har annat synsätt och tolkar inte som vi. Eftersom de är helt annorlunda konstruerade som vi, likadant är det ju med symboler, katten associerar en fyrkant på annat sätt än vi men ett blad kan vara högintressant.. något vi trampar på och ser som en bit sopa på marken eller golvet, i civilisationen.

En pinne är ju inte heller värt nåt för oss men katten tränar med pinnarna som ungen gör med sina legobitar, men båda är fysiska för logik är också fysik, dans är logik, att hoppa är ju att träna sig i att beräkna men katten vilar lite mer, så kattens vilostunder är där vi fyller i med en massa annat som ger oss mening, t.ex skapa speglar bygga bilar och annat.

Så katten är ett smart djur!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in