Citat:
Ursprungligen postat av lessthan3
Jag vet inte vad du röker, men tråden handlar om att sätta en hund eller katt framför en spegel och se om den känner igen sin egen spegelbild. Det är ett test för att undersöka om en varlese har självmedvetande, och det är ingenting som ändras från katt till katt.
Alla katter har i stort sett samma intelligensnivå, vissa arter anses vara aningen intelligentare, men det är ingen markant skillnad.
Sen när det gäller de sk. naturfolken. Huruvida de har samma "säkerhet" som civiliserade människor, eller äter samma mat, påverkar inte deras intelligens.
Sätter du en katt framför en spegel så kommer den aldrig förstå att den tittar på sin egen spegelbild.
Markant skillnad nej men det är för att människan blandar sig i kattens domäner, de stora tigrarna visar stora skillnader i sina anfall, alla anfaller inte men de som gör är så pass intelligenta att tala om vart gränsen går så oavsett jag äter bröd eller sitter med en glass, så vet jag förstås vad en spegel är och vad en katt är, liksom katten också kan tala om vad den inte behöver genom att hoppa på dig och fara runt så de sakerna den inte värderar blir nedvärderade för dig. du har helt enkelt inte kattens intelligens för du är en människa med din IQ.
Och du menar att säkerhet inte påverkar intelligensen, nä då menar du förstås det som är inkapslat och intelligens utvecklar sig, ATT det finns ett kranium runt en kattskalle betyder inte att hjärnan är intelligent, det behövs så mycket mer än yta och form.
At de inte stannar upp vid spegel eller tittar på tv, betyder ju att de har annat synsätt och tolkar inte som vi. Eftersom de är helt annorlunda konstruerade som vi, likadant är det ju med symboler, katten associerar en fyrkant på annat sätt än vi men ett blad kan vara högintressant.. något vi trampar på och ser som en bit sopa på marken eller golvet, i civilisationen.
En pinne är ju inte heller värt nåt för oss men katten tränar med pinnarna som ungen gör med sina legobitar, men båda är fysiska för logik är också fysik, dans är logik, att hoppa är ju att träna sig i att beräkna men katten vilar lite mer, så kattens vilostunder är där vi fyller i med en massa annat som ger oss mening, t.ex skapa speglar bygga bilar och annat.
Så katten är ett smart djur!