2012-10-01, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musicbanger
Jag tänder personligen på kvinnor som kan ta hand om sig själva och är självsäkra och starka, som kan tala om för mig när jag är dum och som jag kan diskutera/argumentera olika problem med. Att skrika och bli arg på varandra är ett sunt sätt att få ut det som annars lär ligga under ytan och förstöra ett förhållande.

Att skrika och bli arg kommer du ingenstans med i Thailand, däremot gör du bort dig totalt oavsett om du skriker och blir arg på en främling, din flickvän eller något däremellan.

I Sverige däremot så verkar många "gilla" att skrika och bli arga på varandra, kanske därför separations-statistiken ser ut som den gör.
Jag har haft förhållanden med sådana tjejer och det är något jag aldrig vill ha igen, det betéendet är också något som är vanligt bland svenskar i relationer, mest synd är det om barnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Benzoftw
Bra inlägg, både du och xertion.

Dessa borde du lyssna på TS, fast som jag fattat det bor du i Thailand redan nu?

Nej, jag bor i Sverige, än så länge..

Någon skrev att det skulle vara roligt att höra något från mig i tråden också, jag tackar för de godhjärtade svar som postats, dock lätt att "tappa lusten" till diskussion när så många vill försöka känna sig lite bättre själva genom att sprida näthat.
Har även fått en del PM av expats i Thailand som jag skriver med som vill hjälpa mig på traven ang. flytten till Thailand, när det nu blir.
Det lutar åt en Long-stay-resa innan jag ev. flyttar dit "för gott".
Måste lära mig språket någorlunda först också.
Senast redigerad av Passenger-X 2012-10-01 kl. 21:10.
Citera
2012-10-02, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Eller........ så har man ett förhållande på jämlika termer där ingen underkastar sig den andra? Jag ber om ursäkt i förväg om det konceptet ger dig huvudvärk eller skrämmer dig.
Lycka till med att hita en sån tjej
Citera
2012-10-02, 16:37
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medlem12
Lycka till med att hita en sån tjej
Redan gjort. Många gånger.
Citera
2012-10-02, 17:58
Medlem
Leonidas72s avatar
TS Bry dig inte om alla bittra svin som hackar på dig i tråden.
Det är rätt synd om dem egentligen eftersom de har inte ett så bra liv.
Oftast är deras fru/sambo/FV ute o blir pålad av 2 andra snubbar därav bitterheten och ångesten.
Det naturliga för dessa människor blir att man tar ut sitt hat på andra.

Men jag förstår dem med, inte lätt att vara fast i en relation med ett feministiskt luder och att ekonomin är körd i botten pga lån.

Men ett litet tips till dig och det har andra sagt med ta INGEN Bar/GOGO/Massage tjej.
Även fast du är ung så kommer det inte att sluta så gott, du kommer att få pynta för allt från en vattenbuffel som behöver trippel bypass till att ett hål i marken öppnade sig och slukade huset där hennes föräldrar bor.
Visst finns det en o annan BG med gott hjärta med de är fan inte många, tänk dig själv en kvinna som har i uppgift att tjäna så mycket pengar på scams o sex hon kan.

Problemet med tjejer som kommer från medelklassen är som en användare tidigare nämnde helt ointresserade av att komma till sverige o jag förstår dem vad ska dom göra här?
I thai tjänar de 40K Bath + o det lever de väldigt bra liv för de pengarna.
Inte så kul att komma hit o starta om och jobba dom städerska eller ett annat låg avlönat jobb.

Ta inte hem en vanlig tjej bara för att du känner dig ensam heller, det är ingen bra lösning (hon är ju ingen hund) oftast är dessa tjejer sociala.
Har du ingen umgängeskrets så kommer hon snart att få lappsjukan i swe.
Det bästa rådet är att du flyttar just dit som många har nämt men även detta är ingen lätt uppgift, helst ska du vara företagsam.
Kul att du fått många brev av expats som är villiga o hjälpa till hoppas det löser sig för dig.

Chok Dee
Senast redigerad av Leonidas72 2012-10-02 kl. 18:17.
Citera
2012-10-02, 18:41
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Känns lite som att gå och köpa en hund.

Jag har ingen erfarenhet av sådana tjejer,
men har en granne som importerat två stycken och blivit kraftigt blåst två gånger.

Först en relativt ung tjej ( ja smaken är olika, men för mig liknade hon en bulldogg ) fick en unge med henne bodde här i några år, när papperna var klara var det tack och adjö, med en räkning på halva hans bohag.
Sedan åker den rent ut sagt dumme fan ner och "köper" en ny och med på köpet få¨r han en unge.
När hon var varm i kläderna så öppnade hon en Taj-bar och han stod för lånen. Givetvis så träfade hon en man som var i hennes egen ålder, sätter baren i konkurs efter ha öppnat en ny där hon köpte alla inventarierna för en symbolisk summa. Så var den historien nästan slut förutom det enda han har kvar från henne är en köns-sjukdom och stora skulder till banken.

Ja listiga är dom och blir väldigt snabbt intresserade av det materiella. Samt inser ganska snabbt att en gubbe som är mer än 20 år äldre är inget dom vill ha mer än till att mjölka på pengar.

Kanske inte alla är så, men man får vara rejält uppmärksam.

Och som du frågade andra risker, ja det är diverse trevliga sjukdomar dom har i dosan efter vad dom oftast jobbat med. Som andra sagt så är det mesta dels sådana man får kontakt med, dom vettiga har nog redan killar.

Men hur som helst så lycka till

Rullkragen
Citera
2012-10-02, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonidas72

Usch nej, fy vad hemskt, vilket öde, dock bara en själv som kan ta sig ur det, väldigt svårt dock för många när de väl blivit ordentligt insyltade i form av allsköns gemensamma lån.
Många blir också kuvade och nedbrutna ju längre de sitter i skiten, till sist verkar många ha blivit så förslavade att de inte har kraft nog kvar att bryta sina bojor.

Med dessa människors öde i åtanke så känns det ändå som att man själv trots allt inte lider värst.

Vattenbufflar och försvunna hus, kärt barn (pengar) har många namn sägs det ju..
Då ni är många som höjer varningens finger för dessa (Isaan-tjejer?) så tar jag det till mig.

Jag måste ändå nämna att jag känner mig lite osäker inför "karriärs-kvinnor", sales manager, key account manager, kontors-kvinnor och liknande, jag antar att min tveksamhet / osäkerhet inför denna typ av kvinnor har sin grund i Sverige och avser främst svenska sådana, jag har som en inre bild av att denna typ av kvinnor är mindre familje-orienterade, mindre "kvinnliga" till sin karaktär, har generellt ganska höga krav vad gäller samhälls-status hos sin blivande man, att de lättare kan hitta på nåt dumt med kollegan på firma-festen trots att de har en pojkvän osv osv..
Men detta kanske inte gäller den typen av kvinnor i Thailand så som det, inte alltid, men ofta kan göra i Sverige..?

Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen

Usch vilken hemsk historia, stackars karl som inte hört sig för ordentligt innan han lät känslorna styra honom, var han inte knäckt innan han bytte jaktmarker så lär han ha blivit det efter dessa erfarenheter.
Detta bekräftar att man inte ska ge sig ut på djupt vatten innan man tagit simlektioner..

EDIT: Jag har sett i inlägg i tråden från ett par expats(?) att ni är tillsammans med kvinnor som är ca 10 år äldre än er själva, hur tror ni att det kommer sig..?

Gillar ni äldre kvinnor, har det bara blivit så av en slump då kärlek saknar ålder, eller har ni någon annan teori..?
Senast redigerad av Passenger-X 2012-10-02 kl. 20:42.
Citera
2012-10-02, 20:44
Medlem
Leonidas72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passenger-X
Jag måste ändå nämna att jag känner mig lite osäker inför "karriärs-kvinnor", sales manager, key account manager, kontors-kvinnor och liknande, jag antar att min tveksamhet / osäkerhet inför denna typ av kvinnor har sin grund i Sverige och avser främst svenska sådana, jag har som en inre bild av att denna typ av kvinnor är mindre familje-orienterade, mindre "kvinnliga" till sin karaktär, har generellt ganska höga krav vad gäller samhälls-status hos sin blivande man, att de lättare kan hitta på nåt dumt med kollegan på firma-festen trots att de har en pojkvän osv osv..
Men detta kanske inte gäller den typen av kvinnor i Thailand så som det, inte alltid, men ofta kan göra i Sverige..?

Tjena nej jag menade inte att du ska ragga på dessa eftersom det är väldigt liten om ingen chans att en karriärs-kvinna hänger med dig hem till svedala.
Och ja det stämmer nog att en tjej även i thai som tjänar rätt ok har krav på sin framtids partner att han har en rätt ok status, det finns väl undantag men generellt så är det lika över hela världen.

Vad jag ville få fram är att ska du satsa på ett förhållande med en vanlig thai tjej så är det högre chans för att lyckas om du flyttar dit än att hon flyttar hit.
Tänker mest på den sociala sidan du har i sverige menar inget illa.

Om du känner dig ensam prova med lite online dating med thaitjejer först det kan ju vara en ide.
Där kan du efter ett tag sålla lite och förstå hur många brudar är.
Det fyller kanske lite tomrum och även en början att få kontakt och snacka o fördriva tid.

Finner du en intressant tjej så kan du ju alltid resa ner o hälsa på

Ett tips är att har hon ingen egen dator hemma som hon chattar från utan hänger på internetcafé så är risken stor att hon är den typen du INTE vill träffa.
Ett andra tips är att börjar (online) tjejen fråga efter pengar även om det är en liten summa så bryt kontakt.
Bara scammers frågar efter cash, det gör ingen tjej med självrespekt och normalt jobb.
Senast redigerad av Leonidas72 2012-10-02 kl. 20:49.
Citera
2012-10-02, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khezarm
Tänk på det någon sade om lappsjuka, det är tomt i Sverige. Hur du än gör, får du vara beredd på kulturella krockar. I Sverige finns Jantelagen och vi är relativt folkskygga. Thailändare bjuder över varandra på mat, de kan sitta i flera timmar och laga mat och prata.

Men lägg ner!

Du har en vrickad syn på de thailändska kulturerna om du tror att thailändare kan säga vad som helst, göra vad som helst, hävda sig inför sin släkt, tjäna hur mycket som helst utan att ge tillbaka, se ut hur som helst på landsbygden eller kritisera de oskrivna livsstilsreglerna utan att bli nedtryckta och utstötta.

För övrigt så har du uppenbarligen en lika liten erfarenhet av svenskar om du tror att de inte pratar med främlingar, lagar mat med nya bekantskaper, gråter öppet eller har nära relationer med släkt och familj. Det finns större risk för att bli utstött i Sverige om du inte strävar uppåt. Dessutom så har Aksel Sandemose uttryckligen sagt att Jante inte var menat att symbolisera något specifikt land eller område. Likt 1984 så var En flykting korsar sitt spår en varning för alla människor världen över om hur deras liv kommer se ut ifall dem inte vågar skilja på ego och norm. Personligen anser jag att det i fallet Jante finns många länder (bl a Thailand) som ligger betydligt värre till än vad Sverige gör.

Jantelagen:
1.Du skall inte tro att du är något.
2.Du skall inte tro att du är lika god som vi.
3.Du skall inte tro att du är klokare än vi.
4.Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
5.Du skall inte tro att du vet mer än vi.
6.Du skall inte tro att du är förmer än vi.
7.Du skall inte tro att du duger till något.
8.Du skall inte skratta åt oss.
9.Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
10.Du skall inte tro att du kan lära oss något.

Per Schlingman skrev en mycket träffsäker debattartikel om den masshysteriska anti-Janterörelsen:

http://www.expressen.se/debatt/svenska-jantelagens-makt-ar-bara-en-myt/

Citat:
Det här med nationella självbilder är spännande - faktum är att självbilder likt jantelagen återfinns på många håll över hela världen. På engelska kallas det "The tall poppy syndrome" , i Japan finns ett ordspråk som lyder "spiken som sticker upp blir nedslagen". Filippiner kallar det "isip alimango" vilket översatt blir ungefär "krabbmentaliteten" - metaforen målar upp en balja med krabbor där den krabba som försöker ta sig ut genast dras tillbaka av de andra. Det är bara några exempel, och lustigt nog tror många att det här fenomenet är unikt för just deras land, så även vi.
Citera
2012-10-02, 21:09
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amandaa-
Jag tror att det beror på vilket intryck kvinnan i fråga gör. Får man intrycket av en kuvad postorderfru? Då tänker folk nog att hon är köpt. Jag gör det iallafall.

Jag är fördomsfull mot sånt, det kan jag erkänna. Visst är hon köpt, men samtidigt så får hon ett tryggare liv än i Thailand. Förutsatt att det är en kille som behandlar henne väl, något som det verkar vara olika med. Enligt det jag har läst iallfall.

Hur ofta är en medelåldersman ihop med en kvinna som är dubbelt så ung? Det är sällan.

En av grejerna är ju att thaikvinnor ofta ser sjukt unga ut, även när de inte är det. På mitt f.d stamställe här i stan så sade jag skämtsamt till ägaren om en av servitriserna. "Du vet att barnarbete är förbjudet i det här landet" Han tittade på henne och förklarade att hon var 39 och hade två egna barn.

Annars finns det såklart fördomar, samtidigt som det förstås finns postordertjejer också, inte minst i småstäder.
Citera
2012-10-02, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Redan gjort. Många gånger.
ok
Citera
2012-10-04, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-Admin
Han menar väll att han vill ha en kvinna som har lugnat ner sig och att han själv saknar dem där erfarenheterna av att springa runt att leka. Så hugg inte till så fort du ser något att hugga till om.

Hur som så undrar jag lite vad TS vill. Vill du leka runt lite eller vill du ha nån att leva med för resten av livet?

Om du flyttar dit istället så är frågan: vad ska du göra där? Hur ska du leva? Var ska du få inkomst ifrån? Kan du hantera den stora kulturskillnaden och isolationen du kommer känna av miljöombytet och svårigheter med språket?
Japp, första stycket är korrekt.

Som sagt, de närmaste åren ska jag ta igen allt jag förvägrats i (S)verige, när jag dunkat på ett hundratal brudar och återupprättat min manliga sexualitet så vill jag stadga mig med någon reko thailändska, gifta mig med henne, ev. skaffa barn och viktigast av allt, att man håller ihop livet ut när man väl gift sig och ev. skaffat barn, inte som i Sverige med andra ord!

Om jag flyttar dit så ska jag bo och arbeta där (jodå, det är fullt möjligt).
Frågan är snarare hur jag kunnat stå ut med (relations)kulturen i Sverige så här länge..
Språket löser sig över tid.

Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Dessutom är det min personlig uppfattning att vietnamesiskor ser bättre ut generellt än thailändskor och om du dejtar en dam från övre medelklass är risken minimal att hon enbart vill utnyttja dig för PUT i Sverige.
Happy hunting!

Övre medelklass går väl för sig, frågan är om en sån tjej vill bli ihop med en kille som tillhör ekonomisk underklass, åtminstone i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Randomlove
Nej jag förstår faktiskt inte varför TS är ensam. Han verkara vara en godhjärtad person som skulle ta hand om sin familj. Vad mer ska man begära?

Till TS: måste det vara just Thai???
Tack. Njae, det måste väl inte vara just thai kanske, är väl mest att det är där jag har varit och gillade det skarpt, alla tjejer med God uppfostran och Sunda relationsvärderingar går bra, är dock väldigt ont om sådana tjejer i Sverige och de som finns vill ha en man med hög samhälls-status.
Mellanöstern-tjejer verkar också bra, men jag vill inte behöva konvertera till Islam.

Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Varför inte en ryska eller öststats/balkan brud? Då slipper du ju rasblanda så jävla mycket, ligger närmare oss kulturellt men har generellt en mer konservativ syn på kvinnorollen.
Ryskor har rykte om sig att ofta vara "scams", men det kanske har blivit lika vanligt med Thai"scams"..

Citat:
Ursprungligen postat av xertion
Jag är då inte medelålders, men vill ändå flika in med att jag dejtar en thailändsk tjej som är 10 år äldre än mig. När vi ändå är inne på ämnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Benzoftw
Intressant. Exakt samma situation här. Eller, hon är 9 år äldre.

Hur kommer det sig att ni dejtar thai-tjejer som är ca 10 år äldre än er själva?
Gillar ni äldre kvinnor, har det bara blivit så då kärleken är blind, eller har ni någon annan teori..?
Citera
2012-10-05, 23:28
Medlem
Nu vill jag höra lite solskenshistorier också.

Eller ska man bara knulla järnet i Pattaya år ut och år in och sen skjuta skallen av sig som 40-plussare eller..?

Fy f*n, det var nog bättre förr ändå då man kunde gifta sig med en svenska utan att få bonusbarn, diskborsten, sena utekvällar och 50% risk för en splittrad familj på köpet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in