• 1
  • 2
2012-09-30, 22:14
Medlem
DenLedes avatar
Vi som mnniskor kan ju som sagt se rummet i tre dimensioner vilken dessutom r beroende av tiden.

Finns det ider om mer dimensioner av tid n den endimensionella vi just nu upplever?
Citera
2012-09-30, 22:39
Medlem
BaalZeBubs avatar
Ja, du kan ju se de vanliga multiverse-tolkningarna av kvantfysiken som en flerdimensionell tid. Vrlden fr oss r d allt som r fallet, men fr framtida hndelser finns en sannolikhetsfrdelning, och i multiverse existerar alla utfallen. Sett 'utifrn' existerar de ven bakt i tiden.
Citera
2012-09-30, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Vi som mnniskor kan ju som sagt se rummet i tre dimensioner vilken dessutom r beroende av tiden.

Finns det ider om mer dimensioner av tid n den endimensionella vi just nu upplever?

Lyssna p P3:s Institutet med Karin Gyllenklev och Jesper Rnndal. I avsnittet som heter Mindf*ck (tror jag) tar de upp ngot som liknar din frgestllning. Lngesen jag lyssnade p det men har fr mig att en forskare sa att det finns upp till 9 dimensioner.
Citera
2012-10-01, 03:24
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexinho
Lyssna p P3:s Institutet med Karin Gyllenklev och Jesper Rnndal. I avsnittet som heter Mindf*ck (tror jag) tar de upp ngot som liknar din frgestllning. Lngesen jag lyssnade p det men har fr mig att en forskare sa att det finns upp till 9 dimensioner.
Ska kolla upp det.

Ngon som vet hur mycket i tid vi upplever det hr i nuet?
Vi verkar ju endast verka hr under en obeskrivligt liten tid fr att ta upp det vi upplever i vr fysiska hjrna som minnen.

r vr upplevelse av nuet ens mtbart?
Senast redigerad av DenLede 2012-10-01 kl. 03:59.
Citera
2012-10-01, 04:36
Medlem
DenLedes avatar
Gr grna bra att kritisera mina tankar. Hrt, om man vill.
Citera
2012-10-01, 04:40
Medlem
DenLedes avatar
Var inte blygsamma.
Citera
2012-10-01, 09:10
Medlem
Citat:

Man kan nog tnka sig flera tidsdimensioner. Det finns ju tre rumdimensioner s det gr ltt att tnka sig tre tidsdimensioner. Om du krker de tre rumsdimensionerna in i vr fjrde tidsdimension s kan du skapa ett maskhl och frflytta dig omedelbart mellan platser i universum. Om du lgger till en femte dimension kan du krka de fyra andra in i denna och du kan d resa fram och tillbaka i tiden. S kan man hlla p i all ondlighet. Men det finns inga som helst vetenskaplig data p att det finns mer n tre rumsdimensioner och en tidsdimension.
Citera
2012-10-01, 09:16
Medlem
Citat:
Ska kolla upp det.

Ngon som vet hur mycket i tid vi upplever det hr i nuet?
Vi verkar ju endast verka hr under en obeskrivligt liten tid fr att ta upp det vi upplever i vr fysiska hjrna som minnen.

r vr upplevelse av nuet ens mtbart?

hmm, nuet r en illusion eftersom allt du upplever som nuet har hnt i det frgngna. Det tar tid fr fotonerna att n dit ga. Tid r ocks relativt, allts kopplat till din referensram. Vi upplever alla olika nu.
Citera
2012-10-01, 09:57
Medlem
DenLedes avatar
Du r antagligen p rtt vg i din livsuppfattning just nu.

Vi lever just nu i en trkig enformig enkeldimension av tid.
Senast redigerad av DenLede 2012-10-01 kl. 10:02.
Citera
2012-10-01, 10:05
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenMegatron
hmm, nuet r en illusion eftersom allt du upplever som nuet har hnt i det frgngna. Det tar tid fr fotonerna att n dit ga. Tid r ocks relativt, allts kopplat till din referensram. Vi upplever alla olika nu.
Men nd en rak version. Som att vi endast kan uppleva den frsta av rumsdimensionera.
Citera
2012-10-02, 06:30
Medlem
Harakats avatar
Det "roliga" r att vi r ofrmgna att uppleva nuet eftersom det tar ngra millisekunder fr hjrnan att registrera allt som sker runtomkring. Kanske r det s fr att Gud/skaparen/den/det osv ska ha tid att redigera "verkligheten"? Mao en slags buffert...

Kul att spekulera i och diskutera kring, dock ska man aldrig frvnta sig ngra "rtta" svar..

Edit: Hade trden uppe och missade att min pong redan var tagen, hur som haver lter jag detta st. Lt oss diskutera vidare..
Senast redigerad av Harakat 2012-10-02 kl. 06:35.
Citera
2012-10-02, 15:53
Medlem
Ideer finns, t ex hos Itzak Bars vid University of Southern California. Han jobbar p en teori om "two time physics" dr rummet har fyra dimensioner och tiden tv.
Hr r en artikel dr han berttar om varfr han tror detta behvs fr att frklarara verkligheten bttre n tidigare teorier: http://phys.org/news98468776.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in