• 1
  • 2
2005-04-03, 15:38
Medlem
TCOBs avatar
Jag har en liten halvpsyko granne som då och då skriker hysteriskt. Jag har aldrig hört mer än hennes röst så jag vet inte riktigt vad som står på.
Senast i morse väcktes jag av ett hysterisk skri följt av 3st "JAG VILL INTE!". Frågan är nu. Det är ca 1-1.5 dm cementvägg mellan mig och henne. Vad är det som gör att jag kan höra henne skrika? Ljud är väl vågor/vibrationer som när dom uppfattas av mina öron omvandlas till nått som jag hör? Vidarebefodrar väggen vibrationerna eller går vibrationerna genom väggen?
Citera
2005-04-03, 15:39
Medlem
hagge3s avatar
Det som gör att du kan höra henne skrika är helt enkelt att skriket hörs igenom väggen. Det är inte en ljudisolerad vägg på 0,5 meter vi snackar.
Citera
2005-04-03, 15:40
Medlem
TCOBs avatar
?

Men.. måste det inte vibrera för att jag ska höra det? Om det nu är så, vad är det som gör att det vibrerar det är det jag undrar...
Citera
2005-04-03, 15:42
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TCOB
Men.. måste det inte vibrera för att jag ska höra det? Om det nu är så, vad är det som gör att det vibrerar det är det jag undrar...

Vibrera? Måste väggen vibrera eller vad menar du?
Ljudvågorna går rakt igenom väggen.
Det som gör att det vibrerar är ljudvågorna.

Jag förstår inte vad du är ute efter, uttryck dig lite bättre.
Citera
2005-04-03, 15:48
Medlem
TCOBs avatar
Okej, ljudvågorna går genom väggen. Det var det jag ville veta. Bra.
Citera
2005-04-03, 15:51
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TCOB
Okej, ljudvågorna går genom väggen. Det var det jag ville veta. Bra.

Hade dom inte gjort det hade du ju inte hört något.
Citera
2005-04-03, 20:33
Bannlyst
sen varför grannen skriker JAG VILL INTE 3 ggr kan man ju undra???
Citera
2005-04-03, 20:34
Medlem
Hmm, ljud är vibrationer i materia.

Alltså kan ljud bäras i luft, vatten och betong bland många andra ämnen.
När din granne skriker så vibrerar hennes stämband som i sin tur får luften att vibrera. Ljudet fortplantar sig i luften till väggen och där överförs vibrationerna till betongen (betongen vibrerar alltså) för att på andra sidan väggen (din sida) överföras till luften igen. När vibrationerna når dina öron kommer trumhinnan vibrera på samma sätt och i innerörat omvandlas vibrationerna till nervsignaler som hjärnan kan tolka.

Alltså, det är bara i ett vakuum ljud inte kan existera.
Citera
2005-04-03, 21:01
ljude kan gå igenom ventilationen också. när syrran är på sitt rum och väsnas så kan jag i bland höra genom ventilationen vad för typ av musik hon lyssnar på så det går inte bara genom väggen ljudet hittar sin egen väg.
Citera
2005-04-03, 22:39
Medlem
Mja

Vibrationerna fortplantas genom väggen är väl det logiska. Kan även vara ventilation eller div. rör som överför ljudet.
Citera
2005-04-03, 23:18
Medlem
1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Hi3G]X
ljude kan gå igenom ventilationen också. när syrran är på sitt rum och väsnas så kan jag i bland höra genom ventilationen vad för typ av musik hon lyssnar på så det går inte bara genom väggen ljudet hittar sin egen väg.
Ja, ljudvågorna följer minsta motståndets lag, d.v.s de går lättare via luft (ventilation) än genom betong.

Kul fakta: Om du är på konsert och vill höra vad din kompis som står bredvid dig säger, trots den höga volymen från scenen, stoppa ett finger i örat... lämpligen det öra som sitter på "kompissidan" då...
Om du gör det, minskar du de låga ljudvågorna (basen) och det går plötsligt att urskilja vad kompisen säger. Prova!
Citera
2005-04-04, 01:03
Medlem
TCOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sicarius
Hmm, ljud är vibrationer i materia.

Alltså kan ljud bäras i luft, vatten och betong bland många andra ämnen.
När din granne skriker så vibrerar hennes stämband som i sin tur får luften att vibrera....

TACK! Det var det svaret jag letade efter!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in