Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-09-30, 19:04
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Moderatorerna ska bara se till att reglerna efterföljs, och utan att lägga in personliga värderingar. Eller?
I så fall borde en tillräckligt avancerad artificiell intelligens kunna utföra jobbet.
När kan man tänka sig att det sker?
Citera
2012-09-30, 19:08
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Moderatorerna ska bara se till att reglerna efterföljs, och utan att lägga in personliga värderingar. Eller?

Så du menar att en moderator inte får vara med i en diskussion även om det står moderator under användarenamnet?
Citera
2012-09-30, 19:09
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Så du menar att en moderator inte får vara med i en diskussion även om det står moderator under användarenamnet?
Nej, så vet jag och du att det inte är. Jag menar enbart själva modererandet.
Citera
2012-09-30, 19:11
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Skulle kunna bli både mer opartiskt, samt högre kvalitet. En outtröttlig AI mod som jobbar dygnet runt.
Citera
2012-09-30, 19:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Skulle kunna bli både mer opartiskt, samt högre kvalitet. En outtröttlig AI mod som jobbar dygnet runt.
Hur skall en AI kunna avgöra vad som är relevant i ett inlägg och inte?
Citera
2012-09-30, 19:24
Moderator
Humbugs avatar
Inte bara opartiskt, utan även helt åt helvete. Fingertoppskänslan skulle nämligen försvinna, vilken är oerhört viktig för en rättvis moderering. Det krävs dessutom en förmåga att tolka nyanser i ett inlägg - gör det med en bott och jag imponeras grundligt!
Citera
2012-09-30, 19:52
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Inte bara opartiskt, utan även helt åt helvete. Fingertoppskänslan skulle nämligen försvinna, vilken är oerhört viktig för en rättvis moderering. Det krävs dessutom en förmåga att tolka nyanser i ett inlägg - gör det med en bott och jag imponeras grundligt!

+1. Det är omöjligt att idag fixa en bot som kan tolka text ordentligt.
Citera
2012-09-30, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hur skall en AI kunna avgöra vad som är relevant i ett inlägg och inte?
Det är nog det enklaste att fixa. Siri på iphone kan man mer eller mindre föra en dialog med, då bör ett systerprogram kunna läsa och skriva istället för att prata.
Citera
2012-09-30, 20:21
Medlem
retepm.s avatar
Du menar ett program som avläser om ett inlägg är OT?
Citera
2012-09-30, 20:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Det är nog det enklaste att fixa. Siri på iphone kan man mer eller mindre föra en dialog med, då bör ett systerprogram kunna läsa och skriva istället för att prata.
Så om du frågar Siri varför du har så konstiga känslor för din svägerska kan Siri ge ett vettigt svar på det?

Eller kan du diskutera politik med Siri?

Om du diskuterar med Siri och ger dig ut på stickspår - kan Siri följa ditt resonemang och återknyta till det? Kan Siri förstå vart en tankegång leder?
Citera
2012-09-30, 20:33
Medlem
JasonVs avatar
Citat:
I så fall borde en tillräckligt avancerad artificiell intelligens kunna utföra jobbet.
När kan man tänka sig att det sker?

Det har redan skett tror jag,läskigt värre!
Citera
2012-09-30, 21:13
Medlem
Germanias avatar
skulle de en dag bla möjligt att skapa en ai med sån intelligens så skulle den nog den dagen vara lika partisk som vilken människa som helst. däremot vore den förstås outtröttlig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in