• 2
  • 3
2013-01-25, 18:16
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengar_
Rökning är inte farligt alls, vet många rökare som har passerat 80 och många icke rökare som har dött innan. Rök på bara och njut av livet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Anekdotisk_bevisföring
Citera
2013-01-28, 13:00
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Något som är likadant hos dom hundratals patienter jag har haft äran att dödförklara pga rökning så är det ånger. Visst man kan tänka som ni gör NU. Men när ni väl ligger där med dödsbeskedet 20 år innan ni tänkt er så brukar man få andra tankar.

Det är skräckpropaganda.
Om rökarna ofta dör i en sjukdom, så måste ickerökarna ofta dö i andra sjukdommar, därför de dör också.
Var finns de hårda bevisen för medellivslängd?

Lite statistik:
"En amerikansk geriatriker upptäckte att 30 procent av de 100-åringar han studerade hade rökt i minst 40 år. Men, som sagt, det är inte hälsosamt."
http://www.expressen.se/ledare/marte...jakt-pa-rokare

Nazismens forskning fann riskfaktor för lungcancer, men det kan förklaras på annat sätt.
Wikipedia är ofta bra, men hälsofascismen om tobak domminerar även där med sitt humbug.
Men mellan raderna kan man hitta intressant information.

Citat:
"Radon är den näst största orsaken till lungcancer, dock förekommer i praktiken aldrig cancer annat än i kombination med rökning[1]. Man kan således säga, att radon gör rökning mer farlig, men är i praktiken ofarlig för icke-rökare."
Egentligen är radondöttrar inte alls ofarlig för icke-rökare. (Ickesignifikans bevisar inte ofarligt).

"Asbest kan orsaka en mängd lungsjukdomar, inklusive lungcancer. Det finns en synergieffekt mellan tobaksrökning och asbestexponering."

"Det är visat att virus orsakar cancer hos djur, och nya studier visar på samma effekt hos människor. Dessa virus innefattar:

Humant papillomavirus
JC-virus
Simianvirus 40
BK-virus
Cytomegalovirus

Dessa virus kan påverka cellcykeln och förhindra apoptos, vilket kan leda till okontrollerad celldelning."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lungcancer

Asbest kombinations effekt:
http://forumbilder.se/Templates/Pages/Showcase.aspx?iid=ab201035554AM2112&tag=Tobak%20vi rus%20radon

"the p53 gene does NOT have to be mutated in order for it to fail to work. The action of its protein is blocked if cells contain the polyoma virus large T antigen, human papillomavirus E6 protein, adenovirus E1B 55KD protein, or hepatitis B X protein."
http://www.smokershistory.com/P53mutat.htm

"CONCLUSIONS: The frequency of EBV infection in this series of patients from Tangshan area was 33.3%, the results suggest that there is a relationship between EBV infection and the occurrence of the primary lung carcinoma, EBV infection might be one of the potential causes to induce lung cancer."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17971949
OBS: orsak inte bevisat, kan vara en följd?

papillomaviruses as a cause of lung cancer
http://www.smokershistory.com/hpvlungc.htm

EBV: "Uppskattningsvis beräknas 95% av den mänskliga populationen vara latenta bärare av viruset "
http://sv.wikipedia.org/wiki/EBV

80%-95% är smittade av minst något retrovirus. Men endast en liten del får det i ett speciellt organ, t.ex. livmoderhals, prostata, hjärntumör mm.

Men det är inte alltid lokalt i ett speciellt organ: (Kanske mer än WHO säger, 15%??).
Virus induced cancer and the cancer field
http://www.youtube.com/watch?v=YWv3GgH483M

Då rökningen minskar, så ökar diverse lungsjukdomar och lungcancer ökar.
http://farm4.static.flickr.com/3255/...5472cc90_o.gif

Vad pekar allt detta på?

Är det Radon eller Asbest som är orsaken till riskfaktorn hos rökare?
Grupperna skiljer sig på många sätt, hur skiljer de sig på retrovirus, antimutagena och antivirala ämnen?
Sedan är riskfaktorn en effekt av många risker.

Det finns så mycket forskning att man kan förklara all lungcancer på helt annat sätt, med grundorsaker som inte alls är rökning.

Jag tycker rökare bör äta extra antimutagena och antivirala ämnen. T.ex. kolla upp kanel, ingefära, anis, stjärnanis (Jag tar även kraftig Ouzo-snapps), vitlök mm. En mångfald och måttligt av nyttigheter.

Hälsofascismen kommer misslyckas att utrota lungcancer med förbudslagar, skräckpropaganda och vantolkningar, samt deras hets mot folkgrupp.
Kanske hälften beror på Radon? + en del Asbest? + en betydande del retrovirus + social stress + matvanor. De 25% som äter minst karaotenrika grönsaker har 3 till 7 ggr högre risk för lungcancer, (300% till 700%). (Uppskattning från många studier. Norge, England, Kina mm).

De som tänker efter en gnutta, bör genomskåda det om passivrökning med tiotusendelar av vad rökare får.

Kolla signatur, så kan ni själva se bevisen om ni tänker en aning.

JaJa jag har virus-fobi, men det finns stöd i vetenskapen att fler borde vara försiktigare.

Hur in i Hel... kan nästan hela västvärlden blivit hjärntvättade. Det starkaste beviset Nazismens forskning tog fram, ser odugligt ut. Det starkaste och mycket skrämmande beviset duger inte.
Senast redigerad av ChristerN 2013-01-28 kl. 13:28. Anledning: rättelse
Citera
2013-05-17, 01:16
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokiK
Jag vet att jag kommer få hatkommentarer men vill ändå bara yttra mig om detta!
Jag tror inte rökning är så farligt som alla går runt och menar. Jag tror folk säger så bara för att få folk att sluta för att det är dåligt för miljön, att många tycker det luktar äckligt och är irriterande att äta på en uteservering där någon röker samt att det inte är så trevligt med fimpar liggandes överallt.
Det är bevisat att om man inte röker på en månad har lungorna gjort av med 80 % av tjäran och alla andra giftiga ämnen som satts sig i lungorna. Men också så får rökare KOL när dem är runt 50-60, men oftast längre upp i ålder än så och då har dom rökt sedan dem var 13 och då har det varit 1 - 2 paket om dagen. Min slutsats är att rökning inte är så farligt! Folk har rökt i alla tider och få får sjukdomar p.g.a det!

En professor som föreläser om folkhälsa mm, visar en graf.
Grafen visar att rökare som har hög utbildning har betydligt högre återstående medellivslängd än ickerökare med lägre utbildning.
Samt:
För högutbildade kvinnor verkar rökning inverka ytterst lite på återstående medellivslängd.

Tänk självständigt och analysera vetenskapen.
Forskares tobaksgrafer brukar nästan alltid göras, så man tror tobak är farligt. Men om man tittar närmare så kan man genomskåda det.
I denna graf kan man se att de rökare som har hög utbildning har betydligt högre återstående medellivslängd än ickerökare med lägre utbildning. Källa: Pekka Martikainen, professor i sociologi vid Helsingfors universitet. Vid tiden 7:07 i föreläsningen : Grafen har tre utbildnings-indelningar samt uppdelad efter rökning/ickerökning. (Tyvärr visas inte konfidensintervall.
http://urplay.se/Produkter/175324-UR-Samtiden-Valfardens-halsoklyftor-Betydelsen-av-alkohol-och-tobak?play_category=f%C3%B6rel% C3%A4sningar+och+debatt
Jag gissar han är antinikotinist, som vill vi skall se nått annat ur graferna.
Vid tiden 14:20 ser man att livslängden kan vara ca 7 till 10 år längre för rika jämfört med fattigast män. liknande gäller även andra nordiska länder och kvinnor.
Vid tiden 18:32 visar graferna att dödligheten är lägre för de rika som super eller röker, jämfört med fattigare.
Jag vill även hitta sambanden mellan supandet-rökning.
Den lilla skillnaden mellan rökare och ickerökare med hög utbildning, kan tänkas bero på radon, asbest, social stress, riskundvikandebeteendet, matvanor mm. En del högutbildade kan vara fattiga.

OBS: skillnaden mellan rökare och ickerökare med hög utbildning kan även bero på radon, asbest, social stress, ekonomi, mat, riskundvikandebeteende mm. Alltså inte enbart tobak.
Troligen utsätts lågutbildade mer för dessa risker, t.ex. asbest, men det kan även finnas skillnader mellan olika grupper högutbildade. (T.ex. är riskfaktorn för radon och asbest högre hos rökare. (kombinationseffekt).)
De mer stressade struntar i att sluta röka och leva hälsosamt osv.
För högutbildade kvinnor verkar rökning inverka ytterst lite på återstående medellivslängd.
Slutsats: Uppenbart överdrivs tobakens orsaker enormt.
Ekonomi, utbildning och tobak hör ihop med många andra faktorer, som kan vara närmare grundorsaker. (t.ex. matvanor, radon, asbest, retrovirus mm).

Luncancerrisken är mycket högre bland lågutbildade i många länder även nordiska.
Källa: Johan Mackenbach, professor i folkhälsa vid Erasmusuniversitetet i Rotterdam. Tid 9:54 på
http://urplay.se/Produkter/175350-UR-Samtiden-Valfardens-halsoklyftor-Aktuell-halsoforskning?play_category=f%C3%B6rel%C3%A4snin gar+och+debatt
OBS: kanske lågutbildade utsätts mer för asbest mm och har sämre ekonomi. Men även högutbildade kan utsättas för radon mm.
(Där det är Hårdare tobakskontroll är det mer ojämlikt. Graf vid tiden 25:20 på länken ovan.)

Det är vetenskapligt glasklart att riskfaktorn för rökning beror på många risker.
En fråga till vetenskapen:
Hur farligt är rökning för de med hög utbildning, bra ekonomi, som har bra halter av alla vitaminer och essentiella mineraler i blodet, inte socialt stressar, inte utsätts för asbest eller radon och som inte har retrovirus som motverkar p53-genens utryck.
Mitt svar: ingen vet.
På grund av att världshistoriens äldsta kvinna, man och näst äldsta man, var rökare, så skulle man kunna tänka sig att rökning är nyttigt.

En del hälsoforskare använder ordet orsak helt fel. Utbildning, ekonomi och rökning är säkert inte direkt orsaker. Men de kan ha samband med matvanor, sprit, stress, gifter i yrkesmiljö mm, som kan ligga nära grundorsakerna.

Christer
Citera
2014-02-04, 18:35
Medlem
men tänk så här då på packet så står det rökning dödar rökare kanske bara fan vad bra sedan så sitter man där 80+ och bara fan dom ljög

nej men jag röker fast jag tror inte det är så farligt om man gör det i måtta inte 2 pack dag
kanske 2-4 pack månaden eller något sådant så är det någ inte så värst farligt
Citera
2018-04-22, 11:02
Medlem
SmokeOns avatar
Tror TS skulle gilla den här nyheten:

Citat:
Fler kvinnor som inte röker drabbas av lungcancer jämfört med tidigare, rapporterar TV4 Nyheterna. Under 2016 registrerades 206 fall av rökningsoberoende lungcancer bland kvinnor, jämfört med 124 fall under 2006, enligt Nationella lungcancerregistret.

– Vi ser inte att lungcancer sjunker i takt med att rökningen sjunker, utan det kan vara så att rökningen har maskerat lungcancer tidigare, och framför allt att vi behöver lära oss mer om andra orsaker till lungcancer, säger Maria Planck, docent i onkologi och patologi vid Lunds universitet, till TV4.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...far-lungcancer
Citera
2018-04-28, 19:02
Medlem
Pengar_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokiK
Jag vet att jag kommer få hatkommentarer men vill ändå bara yttra mig om detta!
Jag tror inte rökning är så farligt som alla går runt och menar. Jag tror folk säger så bara för att få folk att sluta för att det är dåligt för miljön, att många tycker det luktar äckligt och är irriterande att äta på en uteservering där någon röker samt att det inte är så trevligt med fimpar liggandes överallt.
Det är bevisat att om man inte röker på en månad har lungorna gjort av med 80 % av tjäran och alla andra giftiga ämnen som satts sig i lungorna. Men också så får rökare KOL när dem är runt 50-60, men oftast längre upp i ålder än så och då har dom rökt sedan dem var 13 och då har det varit 1 - 2 paket om dagen. Min slutsats är att rökning inte är så farligt! Folk har rökt i alla tider och få får sjukdomar p.g.a det!

Kan bara hålla med. Rökningen har minskat sen 30 år men lungcancer är på högre nivå.

Dessutom forskare säger en sak hur farligt det är. Men praktiken visar en annan sak. Man ser ofta 85 åringar som röker, jag ser folk på jobbet som röker och aldrig har en sjukdag. Rökningens skadeverkningar är rejält överdriven.
Citera
2018-04-28, 20:18
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengar_
Kan bara hålla med. Rökningen har minskat sen 30 år men lungcancer är på högre nivå.

Dessutom forskare säger en sak hur farligt det är. Men praktiken visar en annan sak. Man ser ofta 85 åringar som röker, jag ser folk på jobbet som röker och aldrig har en sjukdag. Rökningens skadeverkningar är rejält överdriven.

Lungcancern har att göra med hur många som rökte för 30 år sedan och inte hur många som röker idag. Röker du idag får du cancer om tiotalet år och inte imorgon.
Citera
2018-04-29, 11:07
Medlem
Pengar_s avatar
Forskningen tar hänsyn till det. För 30 år sen borde med andra ord fallen av lungcancer vara högre eftersom folk 30 år innan för 30 år sen också rökte. Rökning är inte så farligt som forskare tidigare har trott.
Citera
2018-05-08, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushimo
Exakt. Rök och lev livet

Jag har rökt sedan högstadiet och har ännu inte drabbats av vare sig lungcancer eller impotens. Dock klagar pojkvännen på att min sperma smakar sunkigt jämfört med hans tidigare. Så av den anledningen funderar jag på att gå över till e-cigg.
Citera
2018-05-08, 21:56
Bannlyst
Det är troligen genetiskt som det mesta. Har man bra gener är risken för cancer och KOL låg.
Citera
2018-06-24, 16:09
Medlem
Linguass avatar
Enligt studier (den senaste på koreanska män) är sannolikheten som rökare att någon gång i livet drabbas av lungcancer 0,04%. Det innebär att sannolikheten att inte drabbas av lungcancer som rökare 99,97%. Majoriteten av de som insjuknar i lungcancer är vidare +70 år.

Det finns för övrigt inte några säkra bevis på att rökning orsakar lungcancer. Det som finns är ett statistiskt samband. Det har t.ex. aldrig lyckats med att skapa lungcancer i apor genom att låta de röka.

Rökning har för övrigt alltid anklagats för att vara orsaken till diverse sjukdomar. Den senaste gången var tuberkulos vilket vi idag vet orsakas av en bakterie.

När man hör all skrämselpropaganda så måste man förstå att den är till för den mindre intelligenta delen av befolkningen. Den är till för att rättfärdiga skattehöjningar och öka omsättningen hos läkemedelsföretagen. Det är exakt samma sak med förslagen på extra skatt på rött kött, socker, bilar m.m.

Orka ens bry sig liksom.
Senast redigerad av Linguas 2018-06-24 kl. 16:12.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in