2012-09-30, 13:19
Medlem
HasseBanans avatar
Jag såg till min förvåning att det inte fanns någon tråd om detta.. så jag startar en här.

På första plats kommer givetvis Lax.. den enda fisk som inte luktar fisk och smakar ljuvligt.

På andra plats måste jag säga aborre, och då i första hand rökt aborre, men inte för mycket saltad.

På tredje plats måste jag placera torsken, eftersom det är en fisk som går att göra så många olika rätter av och som med rätt tillbehör och rätt panering kan fås att smaka kungligt.
Citera
2012-09-30, 13:26
Medlem
dePauls avatar
Hav:
  1. Piggvar
  2. Marulk
  3. Sjötunga
  4. Hälleflundra
  5. Havskatt
  6. Kolja
  7. Vittlling
  8. Rödtunga
  9. Rödspotta
  10. Ål
Insjö:
  1. Gös
  2. Aborre
  3. Gädda (!)

Lax och annan "röd" laxfisk är jag inte förtjust i. Hellre tio sikar än en lax .

~Paul~
Citera
2012-09-30, 13:35
Medlem
rayraviolis avatar
Kan det vara möjligt att det inte finns en tråd för detta ämne??

Även jag sätter laxen lågt. Det är en fin fisk egentligen, men eftersom marknaden domineras av norsk lax som smakar pellets undviker jag lax. Undantaget är gravad och rökt som smakar bra (om den är bra så att säga).

Stor kokt torsk gillar jag. Abborre och gös är mums. Makrill är en annan favorit.
Citera
2012-09-30, 13:38
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Kan det vara möjligt att det inte finns en tråd för detta ämne??

Sökte på "godaste fisken" och "god fisk" men fann ingen tråd som direkt matchade.
Citera
2012-09-30, 13:40
Medlem
Neuschwansteins avatar
Jag gillar alla sortes lax men lite Gäddbullar är aldrig fel men sen är min lista ungefär som Pauls.
Citera
2012-09-30, 13:45
Medlem
Superslaskens avatar
Håller med dePaul att både marulk och piggvar är exceptionella fiskar, men jag saknar tonfisk på den listan. Röding äter jag ganska mycket av, men vet inte om det verkligen är så gott att det hör hemma i den här tråden. Även makrill som nämndes tidigare kan ju vara en höjdare!

Angående gädda tror jag inte den platsar på min topp100 lista, men jag väntar fortfarande på att något ska omvända mig. Tror det är mormors vidriga gäddqueneller från barndomen som ligger i bakhuvudet och spökar.
Citera
2012-09-30, 13:54
Medlem
kalkys avatar
Får säga laxen då jag inte smakat så många olika sorters fisk som godast. Insjöfisk tycker jag inte om överhuvudtaget.
Citera
2012-09-30, 14:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superslasken
Håller med dePaul att både marulk och piggvar är exceptionella fiskar, men jag saknar tonfisk på den listan. Röding äter jag ganska mycket av, men vet inte om det verkligen är så gott att det hör hemma i den här tråden. Även makrill som nämndes tidigare kan ju vara en höjdare!

Angående gädda tror jag inte den platsar på min topp100 lista, men jag väntar fortfarande på att något ska omvända mig. Tror det är mormors vidriga gäddqueneller från barndomen som ligger i bakhuvudet och spökar.
Gör så här med gäddan:

- Filéa den noggrant
- Avlägsna skinnet
- Skär den i goujons
- Lägg dem i en bytta med filmjölk i ca 24 h
- Skölj bort filmjölken och torka noga
- Trippelpanera goujons
- Fritera dem i två omgångar i neutral olja. Först på ca 140 g och sedan på 180 g, till de är gyllene

Servera tillsammans med en god tartarsås/remouladsås och kokt smörslungad potatis med några droppar citronsaft över och mängder med färskhackad dill. Du bör dricka öl till .

~Paul~
Citera
2012-09-30, 14:20
Medlem
klybans avatar
Nu har jag tillgång till Ätranlax, så därför placerar jag lax högt på en sådan lista.
Annars placerar jag gös lite före abborre, men även rökt brax är en höjdare.

I havet är det svårt att välja, med en nyfångad torsk som nästan sprattlar i stekpannan är sjukt gott.
Fiskade rödspätta häromdagen och stekt sådan är sjukt gott, och även sandskäddorna som en del tycker är en jävla skitfisk.
Och sen hyllar de illaluktande skrubborna som någon super delikatess.
Citera
2012-09-30, 14:37
Medlem
Quorthons avatar
Är själv också väldigt förtjust i lax och tonfisk. Smallmouth bass, abborre, gös och bäckröding är trevliga insjöfiskar.
Citera
2012-09-30, 15:28
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Jag ställer mig i ledet för dem som inte sätter så högt betyg på Lax, ja det är inget jag gillar.

Men mina favoriter är:
Panga, en billig fisk men smakar gott både kokt och stekt.
Torsk, en välkorkat stor bit mycket gott med någon ljus sås och ärtor.
Spätta, med äkta Dansk Remouladsås nypotatis lite dill och citron.
Ål, en av dom stora favoriterna när den är rökad.
Makrill, rökad med svartpeppar och andra kryddor som hör till.
Sill, som är inlagd typ löksill, matjessill, kryddsill, ättikssill det är riktigt gott.
Bläckfisk, ja helst små pulpos som är friterade med alioli eller gräddfil och örtkryddor.
Sardiner, ja små som är torkade och bara värms på med någon stark chili sås.

Jag har säkert missat många.

Rullkragen
Citera
2012-09-30, 15:39
Medlem
Quorthons avatar
Bläckfiskar är dock inte fiskar, namnet till trots.

Glömde nämna sillen som ju är fantastisk på sitt vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in