2012-09-30, 13:19
Medlem
HasseBanans avatar
Jag sg till min frvning att det inte fanns ngon trd om detta.. s jag startar en hr.

P frsta plats kommer givetvis Lax.. den enda fisk som inte luktar fisk och smakar ljuvligt.

P andra plats mste jag sga aborre, och d i frsta hand rkt aborre, men inte fr mycket saltad.

P tredje plats mste jag placera torsken, eftersom det r en fisk som gr att gra s mnga olika rtter av och som med rtt tillbehr och rtt panering kan fs att smaka kungligt.
Citera
2012-09-30, 13:26
Medlem
dePauls avatar
Hav:
  1. Piggvar
  2. Marulk
  3. Sjtunga
  4. Hlleflundra
  5. Havskatt
  6. Kolja
  7. Vittlling
  8. Rdtunga
  9. Rdspotta
  10. l
Insj:
  1. Gs
  2. Aborre
  3. Gdda (!)

Lax och annan "rd" laxfisk r jag inte frtjust i. Hellre tio sikar n en lax .

~Paul~
Citera
2012-09-30, 13:35
Medlem
rayraviolis avatar
Kan det vara mjligt att det inte finns en trd fr detta mne??

ven jag stter laxen lgt. Det r en fin fisk egentligen, men eftersom marknaden domineras av norsk lax som smakar pellets undviker jag lax. Undantaget r gravad och rkt som smakar bra (om den r bra s att sga).

Stor kokt torsk gillar jag. Abborre och gs r mums. Makrill r en annan favorit.
Citera
2012-09-30, 13:38
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Kan det vara mjligt att det inte finns en trd fr detta mne??

Skte p "godaste fisken" och "god fisk" men fann ingen trd som direkt matchade.
Citera
2012-09-30, 13:40
Medlem
Neuschwansteins avatar
Jag gillar alla sortes lax men lite Gddbullar r aldrig fel men sen r min lista ungefr som Pauls.
Citera
2012-09-30, 13:45
Medlem
Superslaskens avatar
Hller med dePaul att bde marulk och piggvar r exceptionella fiskar, men jag saknar tonfisk p den listan. Rding ter jag ganska mycket av, men vet inte om det verkligen r s gott att det hr hemma i den hr trden. ven makrill som nmndes tidigare kan ju vara en hjdare!

Angende gdda tror jag inte den platsar p min topp100 lista, men jag vntar fortfarande p att ngot ska omvnda mig. Tror det r mormors vidriga gddqueneller frn barndomen som ligger i bakhuvudet och spkar.
Citera
2012-09-30, 13:54
Medlem
kalkys avatar
Fr sga laxen d jag inte smakat s mnga olika sorters fisk som godast. Insjfisk tycker jag inte om verhuvudtaget.
Citera
2012-09-30, 14:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superslasken
Hller med dePaul att bde marulk och piggvar r exceptionella fiskar, men jag saknar tonfisk p den listan. Rding ter jag ganska mycket av, men vet inte om det verkligen r s gott att det hr hemma i den hr trden. ven makrill som nmndes tidigare kan ju vara en hjdare!

Angende gdda tror jag inte den platsar p min topp100 lista, men jag vntar fortfarande p att ngot ska omvnda mig. Tror det r mormors vidriga gddqueneller frn barndomen som ligger i bakhuvudet och spkar.
Gr s hr med gddan:

- Fila den noggrant
- Avlgsna skinnet
- Skr den i goujons
- Lgg dem i en bytta med filmjlk i ca 24 h
- Sklj bort filmjlken och torka noga
- Trippelpanera goujons
- Fritera dem i tv omgngar i neutral olja. Frst p ca 140 g och sedan p 180 g, till de r gyllene

Servera tillsammans med en god tartarss/remouladss och kokt smrslungad potatis med ngra droppar citronsaft ver och mngder med frskhackad dill. Du br dricka l till .

~Paul~
Citera
2012-09-30, 14:20
Medlem
klybans avatar
Nu har jag tillgng till tranlax, s drfr placerar jag lax hgt p en sdan lista.
Annars placerar jag gs lite fre abborre, men ven rkt brax r en hjdare.

I havet r det svrt att vlja, med en nyfngad torsk som nstan sprattlar i stekpannan r sjukt gott.
Fiskade rdsptta hromdagen och stekt sdan r sjukt gott, och ven sandskddorna som en del tycker r en jvla skitfisk.
Och sen hyllar de illaluktande skrubborna som ngon super delikatess.
Citera
2012-09-30, 14:37
Medlem
Quorthons avatar
r sjlv ocks vldigt frtjust i lax och tonfisk. Smallmouth bass, abborre, gs och bckrding r trevliga insjfiskar.
Citera
2012-09-30, 15:28
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Jag stller mig i ledet fr dem som inte stter s hgt betyg p Lax, ja det r inget jag gillar.

Men mina favoriter r:
Panga, en billig fisk men smakar gott bde kokt och stekt.
Torsk, en vlkorkat stor bit mycket gott med ngon ljus ss och rtor.
Sptta, med kta Dansk Remouladss nypotatis lite dill och citron.
l, en av dom stora favoriterna nr den r rkad.
Makrill, rkad med svartpeppar och andra kryddor som hr till.
Sill, som r inlagd typ lksill, matjessill, kryddsill, ttikssill det r riktigt gott.
Blckfisk, ja helst sm pulpos som r friterade med alioli eller grddfil och rtkryddor.
Sardiner, ja sm som r torkade och bara vrms p med ngon stark chili ss.

Jag har skert missat mnga.

Rullkragen
Citera
2012-09-30, 15:39
Medlem
Quorthons avatar
Blckfiskar r dock inte fiskar, namnet till trots.

Glmde nmna sillen som ju r fantastisk p sitt vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in