• 1
  • 2
2012-09-29, 22:05
Medlem
Arbetarbroders avatar
Köpenhamns tunnelbanesystem är ganska nytt, fyller 10 år den 19 oktober 2012.
Systemet som det ser ut idag har 22 stationer på två stycken linjer, M1 som går mellan Kastrup och Vanlöse, samt M2 som går mellan Vestamager och Vanlöse.

Iom att systemet är förhållandevis nytt så har Köpenhamns tunnelbana en del moderna grejer som förarlösa tåg, självmordsdörrar på perrongen och fräsha (men sterila enligt min åsikt) tunnelbanestationer.

De va lite fakta det.

Har två huvudfrågor:
Vad tycker ni om Köpenhamns metrosystem?

Vad tror ni om framtidsplanerna?

Min åsikt om Köpenhamns tunnelbanesystem är att det är det sämsta tunnelbanan jag upplevt. Det finns en sak jag kan ge den creed för och de är att man tar sig ganska snabbt och smidigt mellan Kastrup och centrala Köpenhamn, de är bra med tunnelbana som har station vid stadens flygplats.
...men förutom det...
Jag vettefan men de känns inte som man har så stor använding av tunnelbanesystemet direkt. De stationer som ligger centralt är det gångavstånd till och ska man ut längre så känns de som sällan eller liten chans att tunnelbanan skulle gå just där.

Köpenhamn har ju S-tog system, ett slags tågsystem inne i staden som påminner mycket om tunnelbana. S-tog och Metron är dock helt seperata system, med några få stationer där man kan byta iofs. Hade Köpenhamn satsat ordentligt så hade de försökt få ihop det här till ett enda system och då fått ett utmärkt tunnelbanesystem.
Jag vet inte kostnader för det, men S-tog går ju saktare men hade de lyckats byta ut det och integrera de två metrolinjerna hade staden haft ett utmärkt och enkelt system.

Sen att metron får beröm för de har station på flygplatsen med de saknas en på Köpenhamns Hovudbanegård, de är direkt dåligt.

Sen de är förbannade betalsystem som är så rörigt att danskarna själva inte verkar fatta det. Jag vet inte hur många gånger jag stått vid en station och försökt trycka på de där touchknapparna och de är ju ingen iPad systemet har, utan den krånglar fan jämnt! När de gäller elektronik i Danmark så känns de som Moldavien och handla biljett är väl de mest talande för hur kasst det är.

Framtidens tunnelbana i Köpenhamn då?
Mycket av de jag gnäller på här ovanför verkar byggas bort. 2015 öppnas Cityringen och då får Hovudbanegården en metrostation och systemet byggs ihop lite, klar dock 2018 och först då kan man väl säga att Köpenhamn verkligen har ett tunnelbanesystem.
...om de gör en update på tekniken gällande biljettsystemet. Eller ja, de är iaf viktigt!

Sen finns de tydligen massa planer att bygga ut tunnelbanan med llinjer så den täcker fler delar av Köpenhamn, men detta verkar fortfarande ligga på planeringsstadiet. De mest futuriska jag hör är att Malmö får en station av Köpenhamns metro och de hade ju verkligen byggt ihop Öresundsregionen.

Sen ska man komma ihåg att Köpenhamn är annorlunda byggd jämnfört med Stockholm. Köpenhamns centrum ligger mot Sverige och sen går stadsdelar och förorter innåt land. De är ju enklare att bygga tunnelbana i en stad som är byggd som Stockholm.

Vad tycker ni om Köpenhamns tunnelbana?
Vad tror ni om framtiden? Vilka linjer kommer de byggas osv? Är kanske allt de gnäll jag har barnsjukdomar som alla tunnelbanesystem under 10 år har?
Citera
2012-09-30, 00:19
Medlem
Woffeltoffels avatar
Jag förstår inte varför de gjort tunnelbanan där så förbaskat liten och då syftar jag på tågen i sig som antalet vagnar. Visst, kollar man på antal passagerare i deras metro så är det fjuttigt i förhållande till Stockholm och man kan ju tycka att fler borde utnyttja den.
Citera
2012-09-30, 10:38
Medlem
Drapåtrissors avatar
Något vi i Sthlm borde ta efter är att tågen går 24/7 och hur många ggr har man inte missat den sista tricken? Dessutom kommer kommer det år 2018 finnas ytterligare 17 stationer i Köpenhamn i en cirkel runt staden. Och visst är det lite charmigt ännu här med vagnar som gnisslar och kränger innan alla byts ut mot den nya C20.
Citera
2012-10-01, 12:30
Medlem
Först av allt: Behover av offentliga transporter inne i KBH är betydligt mindre än i många andra städer. Helt enkelt för att stan är platt, kompakt och har ett fantastiskt nätverk av cykelbanor. Tror KBH tillsammans med Amsterdam är den stad i Europa där flest använder cykel som transportmedel.

Tycker metron är bra där den går. I dagsläget får man ju ändå se den som ett komplement till s-tågsnätet. Ska man jämföra metron i Sthlm med något är det alltså med s-tågen - inte med metron. Med det sagt, så kommer du att få en helt annan täckning av stan när metroringen är färdig. Jag är personligen lite skeptisk - helt enkelt för att jag misstänker att den ökade tillgängligheten kommer att svennefiera Nörrebro och Vesterbro, vilket skulle göra KBH till en mindre fet stad. Men som transportsystem blir det säkert bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Sen att metron får beröm för de har station på flygplatsen med de saknas en på Köpenhamns Hovudbanegård, de är direkt dåligt.

Där går redan regionaltåg från Hovedbanen - bla tågen mot Malmö. Jag tror till och med att en del av tågen från Jylland/Fyn går ut om flygplatsen. Vill minnas att jag har sett det annonseras som slutstation på en del tåg jag har tagit från Roskilde. Dessutom är inte Hovedbanen utan Nörreport KBHs största station, så det är inte helt orimligt att låta metron till Kastrup gå därifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Woffeltoffel
Jag förstår inte varför de gjort tunnelbanan där så förbaskat liten och då syftar jag på tågen i sig som antalet vagnar.

Som sagt, behovet av långa tåg är inte så stort eftersom de flesta cyklar och tågen går sisådär varannan minut. Är i stort sett aldrig med om att man inte kommer med för att tåget är fullt. Har väl hänt en och annan gång vid Kgs Nytorv mitt i julrushen men det är verkligen undantagsfall.

Mina två minus för metron:

- Varför är sätena ALLTID så inihelvetes skitiga? Går inte att jämföra med s-tågen som känns mycket renare. Är det olika renhållningsbolag?

- Hur i helvetes svårt kan det vara att ha fungerande hissar? Kul för handikappade och folk med barnvagn att hissjävlarna ALLTID är ur funktion...
Citera
2012-10-01, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Där går redan regionaltåg från Hovedbanen - bla tågen mot Malmö. Jag tror till och med att en del av tågen från Jylland/Fyn går ut om flygplatsen. Vill minnas att jag har sett det annonseras som slutstation på en del tåg jag har tagit från Roskilde. Dessutom är inte Hovedbanen utan Nörreport KBHs största station, så det är inte helt orimligt att låta metron till Kastrup gå därifrån.
Det stämmer. Jag brukar ta tåget från Nordjylland-området mot Köpenhamn och många tåg - inte alla! - har slutstation Kastrup. Mycket bra faktiskt, då i princip stora delar av Danmark enkelt kan ta sig till Skandinaviens största flygplats.

Citat:
Som sagt, behovet av långa tåg är inte så stort eftersom de flesta cyklar och tågen går sisådär varannan minut. Är i stort sett aldrig med om att man inte kommer med för att tåget är fullt. Har väl hänt en och annan gång vid Kgs Nytorv mitt i julrushen men det är verkligen undantagsfall.
Äh, det där är inte hela sanningen. Har flera gånger varit på fulla S-tog speciellt nu vid ombyggnationen vid Hellerup-Hovedbangården. Dock har det många gånger berott på just som du skrev, att Köpenhamnarna är glada för att ta med cykeln på tåget.
Senast redigerad av Skauning 2012-10-01 kl. 13:04.
Citera
2012-10-01, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skauning
Äh, det där är inte hela sanningen. Har flera gånger varit på fulla S-tog speciellt nu vid ombyggnationen vid Hellerup-Hovedbangården. Dock har det många gånger berott på just som du skrev, att Köpenhamnarna är glada för att ta med cykeln på tåget.

Jag syftade på metron. S-tågen kan vara lite kaos ibland. Särskilt bristen på cykelplatser har ju en förmåga att skapa kalabalik. När cykelvagnen är full och folk bara vräker sig in med sina cyklar genom de vanliga ingångarna - då är det fan krig! Metron tillåter ju inte cyklar i rusningstid.
Citera
2012-10-03, 21:31
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Först av allt: Behover av offentliga transporter inne i KBH är betydligt mindre än i många andra städer. Helt enkelt för att stan är platt, kompakt och har ett fantastiskt nätverk av cykelbanor. Tror KBH tillsammans med Amsterdam är den stad i Europa där flest använder cykel som transportmedel.

Generellt anser jag att om man lär sig tunnelbanesystemet i stad så är det en bra grund för att lära sig hur staden är uppbyggd och hur man tar sig fram. Detta gäller i alla städer jag besökt (inte för är särskilt berest) med tunnelbana föutom just Köpenhamn och Amsterdam.

Det kan bero på att folk cyklar i så stor utsträckning i dessa städer, men även hur städerna är utformade. Köpenhamn har centrum mot Sverige och stadsdelarna och förorterna går inåt landet, inte så som en cirkel som Stockholm är. Amsterdam har samma grund i stadens infrastruktur med centrum och sen myllrar stadsdelar och förorter ut åt i princip enbart ett håll. I Amsterdam har man enbart nytta av tunnelbanan om man bor en bit utanför citykärnan (undantag finns, givetvis)

Citat:
Tycker metron är bra där den går. I dagsläget får man ju ändå se den som ett komplement till s-tågsnätet. Ska man jämföra metron i Sthlm med något är det alltså med s-tågen - inte med metron. Med det sagt, så kommer du att få en helt annan täckning av stan när metroringen är färdig.

Jag håller med om att det är bättre att jämnföra med s-tog, Köpenhamn har en helt okej utbyggd kollektivtraffik tack vare s-tog, den hade fått ett utmärkt system om allt blev en metro, alltså ett ihopbyggt system. Men jag är för dålig på teknik och ekonomi för att veta om det bara är en utopi.

Citat:
Jag är personligen lite skeptisk - helt enkelt för att jag misstänker att den ökade tillgängligheten kommer att svennefiera Nörrebro och Vesterbro, vilket skulle göra KBH till en mindre fet stad. Men som transportsystem blir det säkert bra.

Berätta gärna varför du tror att Nörrebro och Vesterbro kommer "svennefieras" och KBH bli mindre fet i samband med Cityringen invigs för metron?

Citat:
- Hur i helvetes svårt kan det vara att ha fungerande hissar? Kul för handikappade och folk med barnvagn att hissjävlarna ALLTID är ur funktion...
Danmark och teknik är dömt att misslyckas, tycker alltid de tekniska sakerna krånglar i där tyvärr. Håller du med om att de är krångligt, rent tekniskt, att köpa biljett? Mycket o ofta en massa strul...
Citera
2012-10-04, 12:32
Medlem
Citat:
Jag håller med om att det är bättre att jämnföra med s-tog, Köpenhamn har en helt okej utbyggd kollektivtraffik tack vare s-tog, den hade fått ett utmärkt system om allt blev en metro, alltså ett ihopbyggt system. Men jag är för dålig på teknik och ekonomi för att veta om det bara är en utopi.

Alltså, jag tycker s-tågen och metron är rätt kompatibla. Det är ju samma biljetter till alla trafiksystem i KBH - och inte som i vissa idiotstäder (Glasgow tex) där man behöver olika biljetter till metro och bussar - och det finns några stationer som är knutpunkter för både s-tåg och metro (Nörreport och Flintholm). Att det inte finns fler knutpunkter beror helt enkelt på att systemen drar åt olika håll. Finns tex inga s-tåg alls på hela Amager (med 150-200 000 invånare), utan där är det metro som gäller. Kommer att bli fler knutpunkter när ringen är klar - bla Österport och Hovedbanen.

Citat:
Berätta gärna varför du tror att Nörrebro och Vesterbro kommer "svennefieras" och KBH bli mindre fet i samband med Cityringen invigs för metron?

Helt enkelt för att det ökar förutsättningarna för gentrifiering. En viss grad av isolation gör att ett område lättare kan bevara sin lokala karaktär eftersom det krävs lite jobb för att ta sig dit - det blir helt enkelt lite mer underground. Det har tex gnällts en hel del om att utelivet i Indre By har blivit bonnigt som fan sen metron öppnade på Kongens Nytorv - tidigare var det så att bönderna höll till i området mot Rådhuspladsen på skitställen där svenskar trängs för att betala 150:- för inträde och fri bar, medan trendiga storstadsmänniskor hade sina ställen längre ner mot Kgs Nytorv. Nu är hela skiten - för att uttrycka det med en känd djs ord - en enda stor "Jomfru Ane Gade" (och det är INTE fett, såvida man inte tycker om after ski-tillställningar).

Dessutom håller det priserna nere om du inte bara kan ta metron in till jobbet i Indre By. Så länge du måste kriga med långsamma, fulla bussar är det mindre attraktivt för jyder med pengar att bosätta sig i de här områdena - även om en viss gentrifiering redan syns vid Enghave och Jägersborggade. Har en obehaglig känsla av att öppningen av metron hade kunnat förvandla de här områdena till något som liknar Södermalm i Sthlm. Och det hade varit extremt ofett.

Citat:
Danmark och teknik är dömt att misslyckas, tycker alltid de tekniska sakerna krånglar i där tyvärr. Håller du med om att de är krångligt, rent tekniskt, att köpa biljett? Mycket o ofta en massa strul...

Danmark generellt tycker jag är ok. Det är ändå Skandinavien vi snackar om - inte som Italien där allt är snyggt designat men ska hanteras med silkesvantar för att inte trilla i bitar, eller England där saker och ting är så bakvända och opraktiska att man undrar om det är rymdvarelser som har konstruerat dem. Men ja, det känns som en del saker är lågprioriterade. Hissar och rulltrappor på stationerna tex. Biljettköp har jag ingen aning om - är man från Skåne köper man sällan lösbiljetter. Med t/r-biljetter åker man fritt inne i KBH, och annars ser man till att ha ett blått klippkort. Nu ska ju klippkorten tas ur bruk till förmån för det nya resekortet, så vi får väl se hur det funkar. Barnsjukdomar är ju standard när det gäller den här sortens system, så jag kommer iaf att hålla fast i mina klippkort så länge jag kan...
Citera
2012-10-05, 00:34
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Alltså, jag tycker s-tågen och metron är rätt kompatibla. Det är ju samma biljetter till alla trafiksystem i KBH - och inte som i vissa idiotstäder (Glasgow tex) där man behöver olika biljetter till metro och bussar - och det finns några stationer som är knutpunkter för både s-tåg och metro (Nörreport och Flintholm).

Jo, S-tågen kan ju onekligen nekas att vara en del i Köpenhamns kollektivtrafik, men jag hade gärna sett att de hade tagits ett steg till och det endast var ett system. Då hade Köpenhamn fått en riktigt bra metro för även om de hänger samman så är de ju två skilda saker.
Tunnelbana är alltid enklare att lära sig än andra system även om de hänger ihop med kollektivtrafiken, gäller såväl s-tog som spårvagn och buss.

(jag håller alltså till stora delar med dig men min utopin för tunnelbanan är att de var ett system)

Citat:
Helt enkelt för att det ökar förutsättningarna för gentrifiering. En viss grad av isolation gör att ett område lättare kan bevara sin lokala karaktär eftersom det krävs lite jobb för att ta sig dit - det blir helt enkelt lite mer underground.

Jovisst ökar en större tillgänglighet i form av bra metro tillgängligheten till olika stadsdelar. Många svenskar idag besöker bara området mellan Istedgade, Rådhuspladsen, Ströget, Nyhavn och möjligen ner till Christiania och tillbaka.
tän
Att stadsdelar blir mer lätt-tillgängliga och riskerar förlora sin särprägel återstår att se. Jag har tunnelbane-fetischm tror jag så de är svårt att erkänna ett så stor misstag. Men tiden kommer nog ge dig rätt. Men detta kanske också gör att Indre By av-svennefieras lite om inte alla svenskar vistas där...?

Citat:
Dessutom håller det priserna nere om du inte bara kan ta metron in till jobbet i Indre By. Så länge du måste kriga med långsamma, fulla bussar är det mindre attraktivt för jyder med pengar att bosätta sig i de här områdena - även om en viss gentrifiering redan syns vid Enghave och Jägersborggade. Har en obehaglig känsla av att öppningen av metron hade kunnat förvandla de här områdena till något som liknar Södermalm i Sthlm. Och det hade varit extremt ofett.

Ok, jag får ge dig att de är väldigt intressant att lyssna på dina åsikter!
Bara en motfråga: om tunnelbanan påverkat delar av Frederiksberg så mycket men S-tog alltid gått där, det visar ändå på en väsentlig skillnad på S-tog och metro nånstans, eller hur?

Men visst, de är hemskt om Köpenhamn går den vägen och blir som Stockholm, en stad där i princip bara överklass och övre medelklass bor. Köpenhamn ska vara en stad för alla, de är mycket det som ger den sin själ.

Citat:
Danmark generellt tycker jag är ok. Det är ändå Skandinavien vi snackar om
Om du av någon anledning har en stund över någon gång, testa hur biljettköpet fungerar. Det är sällan det fungerar, touch-skärmar som inte fungerar och sånt händer inte sällan utan är mer regel än undantag. Då känns de som man är lååångt borta från Skandinavien.
Citera
2012-10-09, 14:26
Medlem
Citat:
Att stadsdelar blir mer lätt-tillgängliga och riskerar förlora sin särprägel återstår att se. Jag har tunnelbane-fetischm tror jag så de är svårt att erkänna ett så stor misstag. Men tiden kommer nog ge dig rätt. Men detta kanske också gör att Indre By av-svennefieras lite om inte alla svenskar vistas där...?

Alltså, med svennifiering menar jag alltså att saker och ting blir sådär lagom medelklass-städade och mainstream. Det har inte med svenskar att göra. Med tanke på att det är DK så borde jag kanske ha skrivit jensenfiering istället...

Citat:
Ok, jag får ge dig att de är väldigt intressant att lyssna på dina åsikter!
Bara en motfråga: om tunnelbanan påverkat delar av Frederiksberg så mycket men S-tog alltid gått där, det visar ändå på en väsentlig skillnad på S-tog och metro nånstans, eller hur?

Nu är jag sällan på Frederiksberg men såvitt jag kan se har stadsdelen inte påverkats särskilt mycket. Men där är en rätt stor skillnad på Frederiksberg och Vesterbro. Frederiksberg har alltid varit fint så något utrymme att gå ännu mer upmarket finns knappast. Och någon utveckling av motsatta hållet har jag svårt att se - eventuella kriminella lär inte utnyttja metron särskilt mycket om de inte är förbannat korkade, och särskilt mycket som lockar unga människor finns inte i stadsdelen.

Grundproblemet är att kombinationen tillgång och efterfrågan driver upp hyresnivåer och bostadspriser, vilket slutar med att städer blir själlösa medelklassgetton. Ska bli intressant att se hur KBH kan hantera detta. Man har några fördelar - dels är inflyttningen inte enorm, dels är man betydligt mer tolerant mot "störande inslag" i KBH än i svenska städer och dels finns det säkert sen 20 år sen redan en debatt där köpenhamnarna är livrädda för inflyttade jyder som ska ha det fint och ordentligt (kan du tänka dig en omfattande debatt i Sthlmsmedia där krönikörer kastar skit på dalmasar i reklambranschen som bosätter sig på Södermalm?) . Men visst, att nordeuropas stora kulturella centrum är just Berlin - en fattig stad med begränsade möjligheter på arbetsmarknaden - bekräftar väl att det i slutänden är pengar det hela handlar om. Kan bli så att den ekonomiska krisen är en "blessing in disguise".

Vad gäller skillnad mellan s-tåg och metro är det väl mest att metron innebär stationer på riktigt centrala platser. S-tågen går till 95% i öppna tråg och stationerna placeras ofta i utkanten av bostadsområden för att inte störa mer än nödvändigt. Någon större skillnad vad gäller gentrifiering är det inte.
Citera
2015-10-30, 17:28
Medlem
S-tågen i Köpenhamn känns mer som förortståg medan metron känns mer som stadstrafik. Det finns förstås en handfull S-tågstationer centralt i Köpenhamn, säg ett tiotal inne i eller vid kanten av innerstan, men uppbyggnaden är mer baserad på järnvägens behov eller förutsättningar. Ringbanan till exempel är ursprungligen godsbana. Det var inte förrän Öresundsbron var klar som de började köra persontåg i större skala där. Det är bara tre stationer som har ett cityläge.

Metron har en helt annan uppbyggnad, framförallt underjordiskheten även om den delvis följer gammal banvall på östra Amager och då går ovan jord eller är halvt nergrävd. När det gäller Cityringen som ska vara klar 2019 efter tio års arbete så kan man undra hur stor nytta den får, men de har kanske vägt in fastighetsprisers utveckling och att fler arbetsplatser ska in i innerstan och då får de mer eller mindre räkna med en "stockholmifiering" av en större del av innerstan?
Citera
2015-11-03, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Metron har en helt annan uppbyggnad, framförallt underjordiskheten även om den delvis följer gammal banvall på östra Amager och då går ovan jord eller är halvt nergrävd. När det gäller Cityringen som ska vara klar 2019 efter tio års arbete så kan man undra hur stor nytta den får, men de har kanske vägt in fastighetsprisers utveckling och att fler arbetsplatser ska in i innerstan och då får de mer eller mindre räkna med en "stockholmifiering" av en större del av innerstan?

En viss gentrifiering kommer garanterat att ske i stationsnära läge, men KBH är inte alls lika sårbart som Sthlm. Dels är upplägget för allmännyttan konstruerat så att klåfingriga politiker inte ska ha möjlighet att sälja ut, och dels finns för andelslägenheter ett pristak som gör att folk inte kan ta ut hur mycket som helst. Har en polare på Vesterbro som hamnar nära Enghave Metro och han har sagt att han kommer att tjäna en del på det, men absolut inga fantasisummor. Kan höra efter med honom hur det fungerar i detalj men jag vill mena att det är kommunen som lägger riktlinjer för priserna. I grunden vettigt - ingen vill att hela innerstaden blir någon slags medelklassgetto.

Skulle nog säga att ringlinjen blir rätt användbar. Den kommer att vara det första spårbundna alternativet som verkligen knyter ihop brokvarteren och Frederiksberg på ett vettigt sätt. S-tågets Linje F har aldrig riktigt varit något praktiskt alternativ. Det är ingen slump att buss 5A är Skandinaviens mest trafikerade busslinje.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in