2005-06-13, 13:36
Medlem
danbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jean-wim
På tal om ingenting. Niklas Axelsson gör comeback!

http://misha66.interfree.it/universal/universal.htm

Hur gammal är han nu? Vad har han sysslat med sedan 2001?

Han är väl en bit in på 30, han har bl a jobbat på nån målarfirma här i Boråstrakten.
Körde en del fartträning med han och BCA för några år sedan, gick undan som bara f*n.
Han har hållit sig i form trots avstängningen.
En del bra cyklister (Missaglia, Belhovosciks, Pugaci och Duma) i hans team.
Citera
2005-06-13, 13:52
Medlem
Keyser Sözes avatar
Citat:
På tal om ingenting. Niklas Axelsson gör comeback!

http://misha66.interfree.it/universal/universal.htm

Hur gammal är han nu? Vad har han sysslat med sedan 2001?

På hans licens står det SWE19720515 så det gör honom till 33 år.

Han har bott i Nice den senaste tiden, vad jag hört. Ställer upp i Solleröloppet på midsommarafton. Hans första tävling i Sverige sedan avstängningen. Ska köra för CK ECI Champion i de svenska loppen.
Citera
2005-06-13, 14:41
Medlem
jean-wims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser Söze
På hans licens står det SWE19720515 så det gör honom till 33 år. Han har bott i Nice den senaste tiden, vad jag hört. Ställer upp i Solleröloppet på midsommarafton.
Intressant! Ska bli kul att se hur det går för honom. Han hade ju absolut störst potential av alla svenska cyklister de senaste åren, men det berodde kanske på horset han drog i sig.

Det blir nog hårt för honom att komma upp i samma klass, inte minst då han valt att jobba upp sig genom ett italienskt farmarlag. Men som lyx-domestique så har han nog en bra chans.
Citera
2005-06-13, 15:59
Medlem
Keyser Sözes avatar
"Valt" och "valt"... Han får väl vara glad för att han ens får chansen direkt igen utan resultat.

"Horset han drog i sig"...? Jo du, det skulle säkert hjälpt honom över de italienska passen.
Citera
2005-06-13, 18:51
Medlem
jean-wims avatar
Citat:
"Valt" och "valt"... Han får väl vara glad för att han ens får chansen direkt igen utan resultat.
Jovisst. Laget verkar faktiskt vara ganska trevligt. En italiensk kaffesponsor känns helt rätt, och sedan får de köra på De Rosa. Mmm!!

Citat:
"Horset han drog i sig"...? Jo du, det skulle säkert hjälpt honom över de italienska passen.
Jaja. Jag vet att det var EPO. Men vad jag minns av intervjuer med honom från den tiden så verkar mannen inte vara sådär överslug. Som de flesta andra pundare i klungan på den tiden gick han säkert en del på 'pot belge' där man ju som bekant mixar i lite horse för att ta ner och förlänga effekten av affet, kolan, moffet, koffeinet och allt det andra goa i poten.
Citera
2005-06-13, 21:19
Medlem
danbanans avatar
Citat:

Nu är han tillbaks iallafall, sen om det är bra eller inte går ju att diskutera.

Tycker inte han skulle haft längre straff än cyklister från t.ex Italien eller Spanien. Det ska vara lika för alla.

Sen att jag tycker att alla dopare skulle få livstids avstängning är ju en helt annan sak, dit lär det nog aldrig komma.
Citera
2005-06-13, 22:05
Medlem
Keyser Sözes avatar
Citat:
Jaja. Jag vet att det var EPO. Men vad jag minns av intervjuer med honom från den tiden så verkar mannen inte vara sådär överslug. Som de flesta andra pundare i klungan på den tiden gick han säkert en del på 'pot belge' där man ju som bekant mixar i lite horse för att ta ner och förlänga effekten av affet, kolan, moffet, koffeinet och allt det andra goa i poten.

Pot Belge hör väl närmast till veteranklasserna...? Det drog man väl mest i sig för partyeffektens skull under den lukrativa kriteriumsäsongen efter touren, på den tiden när varken vampyrer eller annan dopingkontroll värd namnet existerade.
Citera
2005-06-13, 22:48
Moderator
Gromguttens avatar
Måste nog köpa mig en ny cykel...

Får passa på att pilla in en fråga om cykelköp i all droginformationen. Funderar på att byta ut min gamla Champion som jag måttbeställde för en herrans massa år sedan till något mer up-to-date. Fortfarande måste det dock måttas, det är mycket ben och armar som skall få plats...

Har ni några rekommendationer på bra leverantörer/byggare och bra komponentgrupper att utrusta med?

Inte minst tack vare denna tråden har mitt cykelintresse gått från tv-teori tillbaka till vägen igen. Känns la bra om nätet inspirerar till aktivitet någon gång då och då
Citera
2005-06-13, 23:00
Medlem
danbanan: Jag kunde inte låta bli att påpeka de. Jag vet att de kan ha varit ltie unerbältet.

Bradley Mcgee, tog hem Dagens etapp I Schweiz runt, var något meter ifråna tt ta den gula tröjan. (Så en ny tid skulle tas på gruppen bakom Med Ullrish) Nu ligger han fortfarande 2sek efter. Håller tummarna för Janne! Liten Tour de Suisse updatge.
Citera
2005-06-13, 23:57
Medlem
jean-wims avatar
Citat:
Pot Belge hör väl närmast till veteranklasserna...? Det drog man väl mest i sig för partyeffektens skull under den lukrativa kriteriumsäsongen efter touren
Tja, man hör fortfarande regelbundet om pot belge-fynd inom cykelsporten i Belgien och Frankrike, mest bland 'amatörer' och lag i lägre divisioner. Pot belge är väl en vidareutveckling av den gamla hederliga speed-traditionen bland mekaniker och soigneurer som jobbar som djur under dagarna under etapploppen och sedan tvingas köra eller meka halva natten också. Nästan alla proffs gick väl också mer eller mindre på speed fram tills dess att Tom Simpson dog under Touren under 60-talet.

Nuförtiden är det väl mest en party-drog bland proffsen som du säger, eller som en pick-me-up dagen efter en het natt med en podiumflicka. En typisk oldschool tjackpundare är Laurent Brochard som lyckades vinna VM 1997 hög som ett hus. På partyt efter guldet lär poten ha gått varm hos det franska landslaget, vilket var något av en tradition på den tiden.

Brochard kör fortfarande med regnbågsbindeln på armen, men det som är riktigt fascinerande är att han idag, år 2005, fortfarande insisterar på att köra med värsta aggro-horsepundar-frillan, som om han vore stolt över sitt förflutna.
Citera
2005-06-15, 01:14
Medlem
jean-wims avatar
Såg ovan att någon nämnde TdF-spel på Internet. Här är vad jag har hittat hittills. Någon som har några andra?

Gratis, inga priser
Cobblestone Fantasay Cycling League
Velogames TdF (Själva spelet har inte kommit upp än)

Gratis + priser
Dansk TV2 Tourmanager (Verkar som icke bosatta i Danmark kan vara med.)
Polar/Nokia

Betalspel med priser
TdF Fantasy Cycling Game

Jag spelade själv TdF Fantasy Game förra året med två lag och det var lite väl vanebildande. Man får ombilda sitt lag under den första veckan, vilket är stresande och gör att man lusläser resultatlistorna för att klura ut vem som är i form. Och sedan kräver det verkligen dagligt pillande för att man ska ta optimalt med poäng. Tyckte det tog alltför mkt tid och kommer inte spela det igen, med tanke på att det kostar.

Dansk TV2s spel verkar vara ungefär lika avancerat, fast det inte kostar något. Någon som spelat det tidigare år? Gratisspelen utan priser är nästan de roligaste eftersom man bara väljer sitt lag och ser hur det går.
Citera
2005-06-19, 12:34
Medlem
danbanans avatar
Ser bättre ut för "Gotland" inför Touren nu, blev 9:a på tempot i Route du Sud igår och ligger 21:a totalt. Formtopp på väg?

Niklas Axelsson kör Vuelta Asturias nu, ligger 84:a sammanlagt.

SM linjet idag, tror på Adamsson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in