2012-09-29, 12:39
Medlem
Har idag över 1 miljon på ett framtidskonto i en av de stora bankerna som ger 1,6% ränta. Funderar på vad man kan förhandla sig till för ränta om man väljer att låsa 1 miljon i låt säga ett år. Funkar det ens idag att få upp ränta genom att spela bankerna mot varandra? Är de tillräckligt intresserade att ha mig som kund men tanke på kapitalet eller måste det vara flera miljoner för att det ska vara möjligt att få lite specialräntor?

Någon med liknande kapital som testat?
Citera
2012-09-29, 12:48
Medlem
Det finns rörliga räntor som är bättre än ditt exempel. T ex Bluestep som erbjuder 3.7% f n. Med en miljon bör du nog fördela på två banker/kreditinstitut, eftersom insättningsgarantin för sparare är 100 000 EUR och inte mer; förutsatt att du väljer en bank med insättningsgarantin förstås.

https://www.riksgalden.se/sv/Insattn...an-sokning/?s=
Citera
2012-09-29, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasmedk
Har idag över 1 miljon på ett framtidskonto i en av de stora bankerna som ger 1,6% ränta. Funderar på vad man kan förhandla sig till för ränta om man väljer att låsa 1 miljon i låt säga ett år. Funkar det ens idag att få upp ränta genom att spela bankerna mot varandra? Är de tillräckligt intresserade att ha mig som kund men tanke på kapitalet eller måste det vara flera miljoner för att det ska vara möjligt att få lite specialräntor?

Någon med liknande kapital som testat?

en nischbank brukar ge bäst ränta, man behöver normalt inte låsa pengarna alls.

jag tycker att man ska undvika storbankerna, och då i synnerhet swedbank, helt och hållet.

sedan ska man ju såklart inte ha så mycket som drygt en miljon på samma bank med tanke på insättningsgarantin. jag brukar sprida ut med kanske max 250 kkr på varje bank...
Citera
2012-09-29, 14:39
Medlem
Jo bluestep och liknande ger ju såklart bättre ränta men jag föredrar gärna en bank som är lite större, där man kan gå till ett kontor och träffa de mm.. Swedbank sitter jag med idag och sämre ränta lär jag väl inte hitta, det är ju mest av bekvämlighetsskäl som man blivit kvar där, man har sin inloggningsdosa osv..
Om vi bortser från de 4 stora då, swedbank, handelbanken, seb och nordea. För dessa har väl kanske inte så stor skillnad på sina räntor och är inte så intresserade att göra något åt det i mitt fall heller. Vilka banker finns det i snäppet under så att säga?
Citera
2012-09-29, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasmedk
Jo bluestep och liknande ger ju såklart bättre ränta men jag föredrar gärna en bank som är lite större, där man kan gå till ett kontor och träffa de mm.. Swedbank sitter jag med idag och sämre ränta lär jag väl inte hitta, det är ju mest av bekvämlighetsskäl som man blivit kvar där, man har sin inloggningsdosa osv..
Om vi bortser från de 4 stora då, swedbank, handelbanken, seb och nordea. För dessa har väl kanske inte så stor skillnad på sina räntor och är inte så intresserade att göra något åt det i mitt fall heller. Vilka banker finns det i snäppet under så att säga?

Om man bortser från Bluestep/Hoist/Marginalen etc så har du ju SBAB med 2,75% rörlig
Citera
2012-09-29, 14:56
Medlem
Växande småbanker som Forex Bank erbjuder bättre ränta än storbankerna och har samma ränta på både transaktionskonto ("lönekonto") som på deras sparkonto. Du behöver nog inte oroa dig för Forex suspekta göranden, som t ex tidigare inblandning i pengatvätt och nu den pågående Panaxia-skandalen. Insättningsgarantin finns och de har de banktjänster som de flesta klara sig på. Vill man samla sina tjänster på en bank som kan erbjuda bolån däremot får man nog gå någon annanstans, men jag menar att småsparare förlorar på att samla på sig tjänster som de inte behöver och som de får betala för direkt eller indirekt vare sig de använder tjänsterna eller ej. Finns ingen anledning till sådan paketlojalitet. Storbankernas snålränta/icke-ränta på sparande bygger på deras marknadsdominans, "paketerbjudanden" och folks tröghet att röra på sig. Hög tid att vända storbankerna ryggen, de tjänar alltid pengar oavsett konjunktur och faktiskt tjänade Nordea mer än någonsin årets första kvartal, medan storbankerna klagar som mest på kapitaliseringskravet efter sviterna från 2008 när det stormade som mest i USA och Europa.
Citera
2012-09-29, 15:26
Medlem
Ja storbankerna rånar ju oss lata sparare ganska duktigt.. men nu ska det fan bli ändring på det! hmm länsförsäkringar bank hade 2,9% om man låser på 1år. De har även kontor i närheten och jag har alla mina försäkringar där. Kanske gå dit och prata lite med de.
SBAB låter ju inte heller så dumt.

bye bye swedbank
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in