• 1
  • 2
2012-09-29, 10:09
Medlem
Mp tycker kärnfamiljer är dåliga och vill därför belöna de par med barn som inte kan hålla ihop utan väljer att skilja sig med en skattesänkning på 5000 kr/år för vardera förälder (om barnet bor hos båda). Det hela kommer kosta övriga skattebetalare 1 miljard om året rapporterar Ekot:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5289569

Någon begränsning på inkomst verkar inte gälla utan även höginskomsttagare verkar få del av det hela. Förslaget syftar därför uppenbarligen inte specifikt till att minska den sk "barnfattigdomen" utan syftet måste vara att uppmuntra fler föräldrar att skilja sig. Verkligt fattiga ensamstående med barn får ju dessutom bidrag för att nå upp till skälig levnadsstandard redan idag.

Tycker ni förslaget är bra och vad tycker ni som inte är ensamstående föräldrar om att få betala mer i skatt än ensamstående föräldrar om Mp skulle få igenom sitt förslag?
Citera
2012-09-29, 10:11
Medlem
02-02-2012s avatar
Hyra ut en lägenhet svart kommer alltså att ge 5.000 mer om året

Det är inte så att folk fuskar med de bidrag som ges idag, så varför skulle de göra det i framtiden?
Citera
2012-09-29, 10:23
Medlem
PseudonymouZs avatar
Miljöpartiet är ett fruktansvärt parti. Samtliga deras förslag är fruktansvärda.
Citera
2012-09-29, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Hyra ut en lägenhet svart kommer alltså att ge 5.000 mer om året
Ja att det kommer leda till liknande fusk där man bara separerar på pappret är ytterligare en anledning till varför förslaget är förkastligt. Det handlar t.o.m. om 10000 kr extra per år som det gemensamma hushållet skulle belönas med eftersom det handlar om 5000 kr till varje förälder.
Citera
2012-09-29, 10:43
Medlem
burberrys avatar
Mp kan gärna ge ytterligare skattelättnader om man är hbtq, journalist, batikhäxa, muslim, gillar mångfald. Kan exempelvis finansieras genom att heterosexuella, egen företagande, sverigedemokrater och män får höjd skatt.
Citera
2012-09-29, 11:16
Medlem
Erk Swedes avatar
Visst har det brunnit totalt för MP den här gången?
Inte ens innerstadsfolket kan väl attraheras av den här totala idiotin?
Citera
2012-09-29, 11:37
Medlem
Danneuslingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burberry
Mp kan gärna ge ytterligare skattelättnader om man är hbtq, journalist, batikhäxa, muslim, gillar mångfald. Kan exempelvis finansieras genom att heterosexuella, egen företagande, sverigedemokrater och män får höjd skatt.

Bara en tidsfråga...
Citera
2012-09-29, 12:14
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Mp tycker kärnfamiljer är dåliga och vill därför belöna de par med barn som inte kan hålla ihop utan väljer att skilja sig med en skattesänkning på 5000 kr/år för vardera förälder (om barnet bor hos båda). Det hela kommer kosta övriga skattebetalare 1 miljard om året rapporterar Ekot:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5289569

Någon begränsning på inkomst verkar inte gälla utan även höginskomsttagare verkar få del av det hela. Förslaget syftar därför uppenbarligen inte specifikt till att minska den sk "barnfattigdomen" utan syftet måste vara att uppmuntra fler föräldrar att skilja sig. Verkligt fattiga ensamstående med barn får ju dessutom bidrag för att nå upp till skälig levnadsstandard redan idag.

Tycker ni förslaget är bra och vad tycker ni som inte är ensamstående föräldrar om att få betala mer i skatt än ensamstående föräldrar om Mp skulle få igenom sitt förslag?

Det hade varit bättre om mina föräldrar hade separerat bra mycket tidigare. Är en "kärnfamilj" verkligen så bra om folk mår dåligt? Förstår inte vitsen och har aldrig gjort det.
Citera
2012-09-29, 12:25
Medlem
Det var exakt min tanke - nu kommer folk att skilja sig så de kan få bidrag bidrag bidrag.

Inte oväntat kommer förslaget från ärkekommunistiska kvinnopartiet MP
Citera
2012-09-29, 12:28
Medlem
WEYNEROONEYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Det hade varit bättre om mina föräldrar hade separerat bra mycket tidigare. Är en "kärnfamilj" verkligen så bra om folk mår dåligt? Förstår inte vitsen och har aldrig gjort det.
Ok, men varför ska jag betala för att dina föräldrar är för efterblivna för att dela boende med ngn de älskar?

En kärnfamilj är bra för vissa men dålig för andra, men jag förstår inte varför staten ska pumpa in miljarder för att förstöra kärnfamiljen. 10 000 om året i bonus är nästan en trettånde månadslön.
Citera
2012-09-29, 12:31
Medlem
burberrys avatar
Varför kunde de inte framfört förslaget att en kärnfamilj hade fått 25000 kr i skattereduktion per år istället. Jag tror att staten hade sparat stora pengar på det förslaget.
Citera
2012-09-29, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Det är det kanske inte i alla lägen, även om jag anser att många separerar alldeles för lättvindigt idag. Oavsett så bör staten åtminstone inte gå in och belöna ekonomiskt att man inte lyckats hålla ihop familjen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in