2017-06-11, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Du menar att du fifflat med bokföringen alltså och rapporterat falskt? 9,5 var som fanns att tillgå efter negativt kassaflöde (EFTER LÅNET) på 3,8 miljarder, och 16,1 skulle ut. De var tvungna att låna samt dela upp utdelningen. Så du frågar man sig ju vad du läste för års rapport.
De var inte tvungna till att dela upp utdelningen, var har du fått det ifrån?
Citera
2017-06-11, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Kollade utdelningarna på hm sedan 2009

2009 8kr
2010 9,50kr
2011 9,50kr
2012 9,50kr
2013 9,50kr
2014 9,50kr
2015 9,75kr
2016 9,75kr
2017 9,75kr

Så köpte du 1000 st hm 180kr, alltså 180 000kr 2009 så har du fått 130 000kr i utdelningar + att de idag är värda 205000kr så alltså 335 tusen har du fått om du säljer idag, hade du dessutom återinvesterat utdelningarna på börsen ( vilket jag och de flesta andra gör) så hade du fått 29-30 tusen till i värdeökning (genomsnitt 8% per år), så 365 tusen skulle dina 180 tusen förvandlats till.

Tar vi samma 8% (som är den genomsnittlige ökningen på börsen) på en indexfond så hade dina 180000 stått på 333 tusen idag, så 32 tusen mindre.

Med det sagt så har jag självklart pengar både i indexfonder, plus i bolag som är stabila och som jag tror på... du vet ha kakan och samtidigt äta den

Kan du inte bara svälja din stolthet och erkänna att HM har varit en dålig investering? När alla Stockholm Large Cap ligger all time high så har ligger HMs på samma kurs som för typ 7 år sedan. Dessa siffror borde väl säga det mesta:

%
1 v. -5,48
1 mån. -5,66
3 mån. -14,45
i år -18,53
1 år -17,75
3 år -27,78
5 år -4,17

Citera
2017-06-11, 01:56
Medlem
Centauris avatar
Om vi bortser era ad hominem.

Hur ser HMs framtid ut? Är den köpvärd just nu? Om inte, vid vilket kursvärde?

På tapeten är HMs omställning till e-handel. Är de så dåliga på e-handel som det sägs? Varför i så fall?

För övrigt äger jag personligen inga HM-aktier. Bara nyfiken.
Citera
2017-06-11, 02:20
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luckyloop
Jag försvarar inte någon investering, har ingen sådan att försvara. Ligger inte lång i HM, men handlar aktien både uppåt och nedåt, och har gjort det längre tillbaks än 2009, som pratas om här i tråden.

Har som framgår även påpekat att det på Large cap finns många bolag som gått bättre än HM.

Däremot köper jag inte den baisse som just nu finns kring bolaget.
Citera
2017-06-11, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernandooT
Kan du inte bara svälja din stolthet och erkänna att HM har varit en dålig investering? När alla Stockholm Large Cap ligger all time high så har ligger HMs på samma kurs som för typ 7 år sedan. Dessa siffror borde väl säga det mesta:

%
1 v. -5,48
1 mån. -5,66
3 mån. -14,45
i år -18,53
1 år -17,75
3 år -27,78
5 år -4,17

Dålig investering?? Har ett gav på 162 spänn fått 50 tusen i utdelningar.. förklara?
Jag gick även in och köpte SHB när de dippade till 91kr för nåt år sedan, även det visade sig va en lysande affär.

Håll i från börsen ni backtraders för ni gör bara bort er, gång efter gång.
Citera
2017-06-11, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernandooT

%
1 v. -5,48
1 mån. -5,66
3 mån. -14,45
i år -18,53
1 år -17,75
3 år -27,78
5 år -4,17

Gick nu in och kollar gamla inlägg, tydligen är du helt ny på området och som nybörjare har du 50k du vill investera (enligt andra trådar), likförbannat går du in och försöker knäppa en på näsan som hållt på med aktier i många år.. samtidigt så verkar 5 år vara enormt lång period för dig medan en lång period för mig är 30+.
Så hm har tappat i ett par månade, Mr nybörjare börjar skrika och gapa och förklara hur man gör snabba klipp 😂
Citera
2017-06-11, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri

På tapeten är HMs omställning till e-handel. Är de så dåliga på e-handel som det sägs? Varför i så fall?

Enligt min fundamenta där jag vill ha 10% ökning per år (inklusive utdelningsökning) så är den köpvärd upp till 260:-
Citera
2017-06-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Gick nu in och kollar gamla inlägg, tydligen är du helt ny på området och som nybörjare har du 50k du vill investera (enligt andra trådar), likförbannat går du in och försöker knäppa en på näsan som hållt på med aktier i många år.. samtidigt så verkar 5 år vara enormt lång period för dig medan en lång period för mig är 30+.
Så hm har tappat i ett par månade, Mr nybörjare börjar skrika och gapa och förklara hur man gör snabba klipp 😂

Vilken käftsmäll man fick. Kanske bäst jag håller tyst och smygläser era inlägg
Citera
2017-06-11, 19:35
Medlem
Moffegrevs avatar
Kan det helt enkelt vara så att HM haft sina bästa år? Vinstmarginalerna sjunker, skuldsättningen ökar och trenden går emot att folk köper mer på nätet idag än tidigare. HM kommer inte bli en vinnare på näthandeln, utan det är en "slit och släng"-butik där folk handlar billiga kläder, och knappast något man sitter och kollar online på.

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om vi kan handla den här aktien för 150kr om ett par månader.
Citera
2017-06-11, 21:55
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri

Det finns stor risk att det blir sämre innan det blir bättre., vilket det säkerligen blir (SÅ SMÅNINGOM). DOck kan minsta överträffan av (väldigt lågt) förväntningarna få en väldigt stor inverkan.

Omställningen till Online verkar gå knaggligt. Men växer gör den ju. Från skrattretande låga nivåer. Tar lång tid att vända ett så stort skepp som HM.

Runt 190 kan jag tänka mig en kortsiktig spek på typ rapport. Men känns vanskligt.
Citera
2017-06-12, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
Kan det helt enkelt vara så att HM haft sina bästa år? Vinstmarginalerna sjunker, skuldsättningen ökar och trenden går emot att folk köper mer på nätet idag än tidigare. HM kommer inte bli en vinnare på näthandeln, utan det är en "slit och släng"-butik där folk handlar billiga kläder, och knappast något man sitter och kollar online på.

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om vi kan handla den här aktien för 150kr om ett par månader.

Nej, det skulle inte förvåna mig heller.
Dock är det en ny "gubbe" på gång till troligen Vd och en sådan kan verkligen sätta fart på "skeppet".
Det som är verkligen tråkigt är att enligt flera jag hört så har inte HM något direkt att sälja bara som du säger, slit och släng trasor.
Citera
2017-06-12, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev

Nej de har många goda år framför sig, detta tjat om e-handel, vem fan bryr sig, finns en anledning till att de har alla sina butiker i city och på flygplatser och liknande, folk som befinner sig där bryr sig inte om e-handel just då.
Öppna e-handel kan ju vilken fjortis som helst göra men prova att få de bästa lokalerna på de bästa platserna, detta skulle kosta enorma belopp om det vore nån som ville konkurrera med hm om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in