2012-12-17, 15:46
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharpTheSecond
Har några frågor gällande rapporterna om försäljningstillväxten.

Rapporten som publicerades idag säger att försäljningen i jämförbara butiker sjönk med -1%. Vad menar man med detta? Menar man HMs marknadsandelar i förhållande till andra jämförbara butiker som t.ex. Zara?

Man säger även att den totala försäljningen steg med 7%. Gäller det HM eller hela klädesbranschen?
Jag antar att man menar att samma butiker / med samma storlek på butiksnätet så minskade försäljningen med 1%. Dvs att butikerna säljer lite mindre.

Men H&M expanderar ju hela tiden så de har fler butiker nu än tidigare och inkl. och tack vare dessa butiker så sålde man 7% mer.

Nu är jag vare sig raketforskare eller ekonom så ta det inte som en sanning

(Jag tror det stämde rätt bra med förväntningarna med. Som i att om försäljningen / butik minskade med 1% men antalet butiker ökade med 8% så tror jag att förväntningarna var rätt nära på de där ca 8% fler butiker men att de låg lägre på förväntningarna över hur försäljningen i butikerna gick. Om det nu alls är det det hela betyder.)
Senast redigerad av annanmedlem 2012-12-17 kl. 15:49.
Citera
2012-12-17, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Jag antar att man menar att samma butiker / med samma storlek på butiksnätet så minskade försäljningen med 1%. Dvs att butikerna säljer lite mindre.

Men H&M expanderar ju hela tiden så de har fler butiker nu än tidigare och inkl. och tack vare dessa butiker så sålde man 7% mer.

Nu är jag vare sig raketforskare eller ekonom så ta det inte som en sanning

Okej då väntar vi på någon som har lite bättre koll Vad som menas med att den totala försäljningen ökar med 7% är ju ganska förståeligt, det är dock den där jämförelsebara faktorn jag är lite fundersam över!
Citera
2012-12-17, 19:23
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
De flesta aktier splittar ju för att man vill ha en hög omsättning på aktien. Varför vet jag egentligen inte och jag tror nästan inte ens börsbolagen själva kan motivera sina splittar på ett övertygande sätt.
Citera
2012-12-17, 21:03
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharpTheSecond
Har några frågor gällande rapporterna om försäljningstillväxten.

Rapporten som publicerades idag säger att försäljningen i jämförbara butiker sjönk med -1%. Vad menar man med detta? Menar man HMs marknadsandelar i förhållande till andra jämförbara butiker som t.ex. Zara?

Man säger även att den totala försäljningen steg med 7%. Gäller det HM eller hela klädesbranschen?

Försäljningen i jämförbara butiker: då jämförs försäljningen endast i de butiker som H&M drev för ett år sedan.

Den totala försäljningen: försäljningsförändringen totalt, alltså medräknat de butiker som H&M öppnat under året. I båda fallen jämför man inom bolaget och inte med konkurrenter eller branschen i stort.

Man vill ju naturligtvis inte att försäljningen i jämförbara butiker sjunker på lång sikt, men man får nog stå ut med smärre skillnader mellan enskilda år. Det som framför allt kommer att öka H&M:s omsättning och vinst i framtiden är öppnandet av nya butiker. Det syns i ökningen av den totala försäljningen.
Citera
2013-01-21, 19:46
Medlem
Har verkligen H&ms butiker en omsättning på 40 miljoner?
Citera
2013-01-21, 19:58
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bennythecop
Har verkligen H&ms butiker en omsättning på 40 miljoner?

Det tvivlar jag på eftersom H&M:s omsättning exkl. moms var 110 miljarder 2010/2011. Varifrån har du fått den siffran?
Citera
2013-01-22, 17:04
Medlem
100 miljarder delat på 2500 butiker blir väl 40 miljoner per butik?
jag formulerade mig dåligt kanske
Citera
2013-01-22, 18:47
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:

Låter väl inte så orimligt, eller?

Låt anta 250 dagar på ett år, 8h öppet per dag, 60 min på en timme

110 000 000 000 / (250*8*60*2500) = 367.

Tror du inte genomsnittsbutiken kan sälja för för 350-400 kr + moms på en minut?
Citera
2013-01-22, 19:22
Medlem
Citat:

Jag tror dock inte att det är så det funkar.
Säkerligen finns det flaggskeppsbutiker som omsätter upp emot 2-300, men också mindre butiker i obetydliga småstäder som omsätter en bit under 40 miljoner.
Sen ska vi inte blanda in H&M Online...
Citera
2013-06-07, 08:35
Medlem
Så här ett par år senare. Vad är eran syn på HM nu?

Vinsttillväxten har helt avtagit. De senaste fem åren har den inflationsjusterad varit negativ(!). direktavkastningen är magra 4,2 % trots att hela vinsten delas ut. P/E-talet är höga 22,5. Aktien går i stiltje.

Är HMs tid förbi eller är det bara ett hack i kurvan?
Citera
2013-09-26, 11:44
Medlem
dilevas avatar
Har inte hunnit läsa rapporten ännu men grattis som fan till Stefan Persson som tjänade 10 miljarder nu på morgonen! Och grattis till mig som tjänade några nollor färre!
Citera
2013-09-27, 00:50
Medlem
dilevas avatar
Ok, jag har kikat lite på siffrorna och kvartalsrapporten var väldigt fin... men HM är väderberoende och den fina sommaren ökade nog på försäljningen rejält. Ser man lite längre än det senaste kvartalet så är inte siffrorna lika övertygande och med ett p/e-tal på 28 ser HM faktisk extra dyr ut idag. Jag avvaktar några dagar men funderar faktiskt på att sälja av en del och köpa tillbaka vid ett senare tillfälle marknaden nyktrat till något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in