2015-07-11, 18:27
Medlem
DarkOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Hundkukar är ungefär lika vidrigt, nej vidrigare, än "aromatics" rökta i en herpessmittad Falcon-pipa.

Upptäckte för ett tag sedan till min förskräckelse att den där tobaksblandningen jag gjorde själv för några månader sedan nu har börjat mögla. Ett tjockt vitt täcke av ludd har spridit sig över tobakskakan. Hugaligen. Och då var jag ändå noga med hygienen samt kokade sockerlösningen länge och väl. Besynnerligt. Aldrig har jag haft tobak som möglat.

Ja, en nykissad hunddrule är inte hallon...

Mögel? Var detta den misslyckade crumble-cake exkr... ähum, experimentet som du nämnde för en tid sedan?
Skumt, speciellt med tanke på kokandet det borde ju ta död på mögelsporer..?
Bös i burken? Baggel i tobaken från get go?
Senast redigerad av DarkOfLight 2015-07-11 kl. 18:34.
Citera
2015-07-11, 20:24
Medlem
idiamindadas avatar
Jag tror att tobaken var för fuktig?
Citera
2015-07-12, 00:32
Medlem
Intressant!

Cigarrer kan ju dels "blomma", vilket ger små vita fläckar som är lätta att borsta bort och inte fördärvar cigarren. Sen kan de också de facto mögla och bli luddiga. Ofta beroende på allt för mycket fukt i humidoren. Det luktar förfärligt och det är bara att kassera den cigarren.

Måhända är det samma som hänt vår väns piptobak? Då troligtvis på något som redan finns i tobaken eller helt enkelt att det finns mögelsporer i luften som letat sig ner i burken innan förslutning.
Citera
2015-07-12, 12:02
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Intressant!

Cigarrer kan ju dels "blomma", vilket ger små vita fläckar som är lätta att borsta bort och inte fördärvar cigarren. Sen kan de också de facto mögla och bli luddiga. Ofta beroende på allt för mycket fukt i humidoren. Det luktar förfärligt och det är bara att kassera den cigarren.

Måhända är det samma som hänt vår väns piptobak? Då troligtvis på något som redan finns i tobaken eller helt enkelt att det finns mögelsporer i luften som letat sig ner i burken innan förslutning.
Ja cigarr-blomming vet jag vad det är, och rökt sådana. Men detta var som stoppning man finner i mjukisdjur. Ha ha! Inget man bara borstar av.

Det var kanske för blött. Även om jag var ytterst moderat med sockerlösningen. Shit happens. Skiten smakade ändå inte bra så det är inget jag gråter över.

Dagens iakttagelse: när jag borstar tänderna direkt efter att ha rökt pipa smakar det nötkräm under själva tandborstningen.
Citera
2015-07-13, 23:58
Medlem
DarkOfLights avatar
Apropå skumma smaker, någon som provat det här?
Citera
2015-07-14, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarkOfLight
Apropå skumma smaker, någon som provat det här?

Spännande!

Det där skall provas!
Citera
2015-07-14, 12:13
Medlem
Tjyvass avatar
Om jag inte missminner har jag sett ett annat recept med latakia istället för såsad tobak. Kan föreställa mig att det går väldigt fel om det inte är naturliga ämnen i tobaken om den är "aromatic". Ungefär samma öde som väntade mig idag, man känner hur magen gör en kullerbytta, inifrån toaletten hör man exkrementguden kalla och man närmar sig hans offeraltare som en olydig skolpojke, man gränslar gudomen barbacka och väntar på att ens rättmätiga straff ska utdelas och sen sitter man bara så här och håller i sig för glatta livet:

Här fann jag det jag tänkte på, men det var inte med latakia. Hmm.. https://nicoeats.wordpress.com/2009/12/26/strictly-for-adults-tobacco-ice-cream/
Citera
2015-07-14, 15:07
Medlem
Citat:
Om jag inte missminner har jag sett ett annat recept med latakia istället för såsad tobak. Kan föreställa mig att det går väldigt fel om det inte är naturliga ämnen i tobaken om den är "aromatic". Ungefär samma öde som väntade mig idag, man känner hur magen gör en kullerbytta, inifrån toaletten hör man exkrementguden kalla och man närmar sig hans offeraltare som en olydig skolpojke, man gränslar gudomen barbacka och väntar på att ens rättmätiga straff ska utdelas och sen sitter man bara så här och håller i sig för glatta livet:

Här fann jag det jag tänkte på, men det var inte med latakia. Hmm.. https://nicoeats.wordpress.com/2009/12/26/strictly-for-adults-tobacco-ice-cream/

Jag tror att det man menade i det receptet med aromatisk piptobak är en tobak som man anser doftar behagligt, inte det vi menar med aromatic (dvs smaksatt tobak). Jag kommer hur som helst använda någon form av ren tobaksblandning till det.

Jag återkommer med resultatet.
Citera
2015-07-14, 15:18
Medlem
DarkOfLights avatar
Har inte provat receptet själv men låter gott... Kanske...
Å andra sidan, särskilt vaniljglass smakar skit efter ett stopp löv. Men det är ju inga jättemängder det handlar om och det röks ju inte heller. Sedan kan man ju debattera piptobakens renhetsgrader i oändlighet, det tillsätts ju en hel massa jox i många (dock ej alla) löv. Div. fuktighetsgivare, konserveringsmedel, antimögeljox, mm, mm. Har för mig att du Tjyvas påvisade detta faktum antingen i den här tråden eller... ähum... "på det andra stället".

Helt klart är att det inte är riktigt så "rent" och "nyttigt" som vi vill tillstå. Med undantag förstås. Dock "nyttigare" än de bedrägliga cigaretterna som fullkomligen dryper av tillsatser bestående av bös, baggel och elände som man dessutom ska dra ner i lungorna.
Citera
2015-07-15, 16:21
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootswaller
Sitter med en pipa nightcap efter maten och kom till att fundera. För en tid sedan presenterades för mig en hypotes - att piprökning påminner oss om den tidiga barndomen, då vi istället för pipa sög på bröst. På ett vis förstår man likheten och antagligen har detta tidigare uppmärksammats i tråden. Men vad tror ni, kan det ligga något i det?

Personligen är jag inte ett "fan" av teorier om det undermedvetna, vilket kanske ligger nära till hands. Men kanske triggar själva munrörelsen någon slags hormonutsöndring eller liknande. Vad vet jag.

Hmm...min pappa rökte pipa tills jag blev tonåring när han slutade för att vara ett gott exempel när jag var tolv och samtidigt surnade vår relation (för jag var jobbig).... Tilläggas bör att han var ovanlig på den tiden och var pappaledig med spädbarn med mej och rökte mixture och navy flake. God tobak som jag inte kan röka idag för det är "pappas". Dofter och känslor och barndom hör i hop men att det skulle handla om tuttar igen låter lite för särartsfeministiskt för min smak. Kombinationen suga="feelgoodämnen" är alldeles för bred. Och ganska långsökt. Nästa gång en tonåring sniffar ihjäl sig på tändargas skall jag ställa mej nära offrets moder och sucka någonting uppgivet om amningens betydelse...eller inte.
Citera
2015-07-17, 17:59
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Jag tror att det man menade i det receptet med aromatisk piptobak är en tobak som man anser doftar behagligt, inte det vi menar med aromatic (dvs smaksatt tobak). Jag kommer hur som helst använda någon form av ren tobaksblandning till det.

Jag återkommer med resultatet.
Nej kanske det. Men det hjälper ju knappast någon som inte kan något om piptobak om denne uppsöker en tobakshandlare och frågar efter "aromatisk piptobak". Även om jag själv också läste receptet bokstavligt.

Det finns ju en whiskey som är smaksatt med perique. Iofs bara perique-extrakt men ändå. Kanske det vore en väg att gå.
Citera
2015-07-17, 18:37
Medlem
Citat:
Nej kanske det. Men det hjälper ju knappast någon som inte kan något om piptobak om denne uppsöker en tobakshandlare och frågar efter "aromatisk piptobak". Även om jag själv också läste receptet bokstavligt.

Det finns ju en whiskey som är smaksatt med perique. Iofs bara perique-extrakt men ändå. Kanske det vore en väg att gå.

Sant! Dessutom tror jag att gemene man som går till affären och ber att få lukta på tobak för att välja en som luktar gott kommer att välja någon aromatic. Så oavsett så kommer de att få eländet i glassen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in