2015-07-08, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bagpiper
Jag håller med Dipt, en Dollarpipa och Greven, det fungerade även i militärtjänstgöringen 74, en extra skalle o lite filter, piprensare.
När piprensare o filter tog slut, så tog toapappret vid, man rulla o rensa plastskaftet, knåda kula som filter.
Å det här med extra huvud, vem skulle inte villa ha det ............
Dollarpipa tillverkad omnejd Kalmar sen länge, har den gått i graven? Det finns mord med, gubben är död, dottern o fästman såg till att.........

Ja! När jag gjorde tjänstgöring så var det dollar och greven. Mer svenskt än så blir det inte när man beskyddar vårat fosterland.
Citera
2015-07-08, 22:25
Medlem
Daniel501s avatar
Hade en kollega en gång i tiden som rökte pipa och blev lite imponerad hur schysst det såg ut så tänkte fråga lite saker här angående piprökning då ni verkar kunna en del.

Är det vanlig ciggarett tobak som används för att röka pipa? Dvs samma tobak som man rullar egna ciggaretter med?

Vad kostar det i snitt i månaden för en vanlig brukare?

Vad kostar en rätt så bra pipa som tål lite stryk på jobb?

Vad är bra respektiva dåliga egenskaper jämnfört med att röka ciggaretter?

Finns det en tobak utan nikotin eller andra skadliga ämnen? (För en som mig som helst vill sluta röka men älskar att röka)

Mvh,
Citera
2015-07-08, 23:06
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Hade en kollega en gång i tiden som rökte pipa och blev lite imponerad hur schysst det såg ut så tänkte fråga lite saker här angående piprökning då ni verkar kunna en del.
Japp, här huserar den samlade svenska pipeliten!

Citat:
Är det vanlig ciggarett tobak som används för att röka pipa? Dvs samma tobak som man rullar egna ciggaretter med?
Nej förbövelen! Sådant skit kommer inte i närheten av pipan, om man inte är gravt depraverad.

Citat:
Vad kostar det i snitt i månaden för en vanlig brukare?
Handlar du tobak i Sverige kostar 50g runt 225 kronor. Samma mängd från Tyskland eller de brittiska öarna går på mellan 100-120 kronor. Som nybörjare kommer 50g att räcka dig mellan 1-3 månader, givetvis beroende på hur mycket du röker. Och om du inte är nikotinist sedan innan och inte söker ett alternativ för att stilla ditt sug kommer du inte att röka särskilt ofta. Se bara till att så fort du har öppnat plåtburken flytta över innehållet till ett lufttätt konserveringsglas så tobaken inte torkar.

Edit: Läste ditt inlägg lite noggrannare nu och såg att du var vanerökare. Säg så här. Ett pipstopp brukar väga ungefär 2-3 gram.

Citat:
Vad kostar en rätt så bra pipa som tål lite stryk på jobb?
Beroende på hur fåfäng du är, men en helt vanlig simpel brukspipa kan du få för mellan 200-500 kronor.

Citat:
Vad är bra respektiva dåliga egenskaper jämnfört med att röka ciggaretter?
Piptobaken innehåller sällan några extra tillsatser, som cigaretter gör (bensen och allt vad det nu heter som cigarettbolaget tillsätter för att cigaretterna ska öka mängden nikotin som kroppen tar upp). Till exempel piptobaken jag röker, från ett bolag som heter Cornell & Diehl, tillsätter enbart destillerat vatten till de rena tobaksbladen. Du ser mer sofistikerad ut när du har lärt dig att röka pipa, folk är nyfikna och kommer fram och ställer frågor istället för om du hade varit cigarettrökare och de hade bett dig fimpa. Speciellt kvinnor verkar ha en speciell dragningskraft till piprökare. Piprökare lever längre! Som piprökare tar du och röker ett stopp med pipan för att du vill, inte för att du måste. Det är avslappnande. Man gör det på sina villkor. Inte står man och huttrar ute tillsammans med cigarettrökarna i varje fall. Du inhalerar inte röken i lungorna, utan tar bara munbloss (lite kontroversiell fråga då en del gamla pipgubbar brukar rossla fram något om att "män tar visst halsbloss", men de förstår inte bättre så ignorera dem.

Citat:
Finns det en tobak utan nikotin eller andra skadliga ämnen? (För en som mig som helst vill sluta röka men älskar att röka)
Inte vad jag vet. Men det finns gott om nikotin-svaga tobaksblandningar som säkert skulle passa någon som vill minska på nikotin-intaget. Speciellt så kallade "engelska" blandningar, det vill säga de innehåller (lite motsägelsefullt) orientalisk tobak och latakia (rökta tobaksblad) som inte är kända för att innehålla mycket nikotin. Du får en rätt speciell smak på köpet, som många piprökare älskar. Men det hela är en hel vetenskap vilka tobaksblad som innehåller mycket nikotin, och vilken behandling av bladen som gör tobaken extra potent i nikotinhänseende. Om du är orolig för att få i dig mycket nikotin skulle jag föreslå att undvika burley, perique (en form av förädlad burley samt olika fermenterade virginia-sorter.
Senast redigerad av Tjyvas 2015-07-08 kl. 23:08.
Citera
2015-07-09, 19:14
Medlem
rootswallers avatar
Sitter med en pipa nightcap efter maten och kom till att fundera. För en tid sedan presenterades för mig en hypotes - att piprökning påminner oss om den tidiga barndomen, då vi istället för pipa sög på bröst. På ett vis förstår man likheten och antagligen har detta tidigare uppmärksammats i tråden. Men vad tror ni, kan det ligga något i det?

Personligen är jag inte ett "fan" av teorier om det undermedvetna, vilket kanske ligger nära till hands. Men kanske triggar själva munrörelsen någon slags hormonutsöndring eller liknande. Vad vet jag.
Citera
2015-07-09, 21:52
Medlem
blowns avatar
Oidipuskomplex kontra latent homofili - vem vet? Men något sjukt är det...
Citera
2015-07-10, 01:08
Medlem
NakenRustikSulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootswaller
Sitter med en pipa nightcap efter maten och kom till att fundera. För en tid sedan presenterades för mig en hypotes - att piprökning påminner oss om den tidiga barndomen, då vi istället för pipa sög på bröst. På ett vis förstår man likheten och antagligen har detta tidigare uppmärksammats i tråden. Men vad tror ni, kan det ligga något i det?

Personligen är jag inte ett "fan" av teorier om det undermedvetna, vilket kanske ligger nära till hands. Men kanske triggar själva munrörelsen någon slags hormonutsöndring eller liknande. Vad vet jag.

Intressant!
Nämligen så att på kvällar blir det alltid nightcap och ett ljummet glas skummande nattamjölk efteråt som får mig att sova som sötast om natten. Skitbra jävla rutin faktiskt. Vad gäller "själva munrörelsen" tror jag dock att du och jag gör olika.
Citera
2015-07-10, 07:39
Medlem
DarkOfLights avatar
Hmm...

En annan tanke är...
Citera
2015-07-10, 12:48
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Oidipuskomplex kontra latent homofili - vem vet? Men något sjukt är det...
I så fall skulle kvinntimmer röka pipa i en större utsträckning?
Citera
2015-07-10, 14:27
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
I så fall skulle kvinntimmer röka pipa i en större utsträckning?

Så oidipuskomplex då alltså!
Citera
2015-07-11, 11:45
Medlem
DarkOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
... Speciellt kvinnor verkar ha en speciell dragningskraft till piprökare...

Den lille parveln som för en tid sedan kom fram till mig ute med frågan:
"Är du en sådan där pirat?" gjorde ett ytterligare närmande idag.
Efter en stunds tvekan kom han fram, när jag vid min promenad passerade lekparken och med en ärlighet som bara barn kan leverera utbrast han:
"Min mamma tycker du är älägannt(!) men det tycke inte min pappa".

Det ligger något i det du säger...
Citera
2015-07-11, 14:02
Medlem
idiamindadas avatar
Vid några tillfällen har jag stått utanför dagis. Nu har jag de facto ett ärende dit - jag väntar utanför med min raggiga hund när min kvinna går in för att pollettera ut det barn hon påstår jag är far till.

Hursom där står jag i all min skäggiga prakt, vid min sida en gigantisk schäfer. Barnen flockas vid staketet. -"veeet du inte att det är jättedumt att röka?" Jag harklar mig för att köra min vanliga tvållådepredikan om hur piptobaksbladen är fermenterade på ett sätt som gör röken såpass basisk att nikotintet tas upp redan i munnens slemhinnor och att man därför inte drar halsbloss som de där dumma cigarettrökarna.... Här någonstans inser jag att detta inte är rätt forum för denna predikan.

"Bits hunden vad heter den?" kommer som en räddning där jag står och försöker sortera fram en förklaring varför allt de hört tidigare är fel och att röka pipa är jättebra. Samtidigt föreställer jag den steglingsprocess som väntar mig när de fiina föräldrarna i den exklusiva ort jag bor får reda på att jag står utanför dagis och propagerar rökningens lov.

Min hund har som vana att rulla ut sin fallos i sin fulla längd när han sitter ner. Detta blir spiken i kistan och barnen kiknar av skratt och hänförelse vid åsynen av en halv meter dronk..

"Kan du inte röka lite till?" Ah, nu kommer min familj. Puh.
Citera
2015-07-11, 16:50
Medlem
Tjyvass avatar
Hundkukar är ungefär lika vidrigt, nej vidrigare, än "aromatics" rökta i en herpessmittad Falcon-pipa.

Upptäckte för ett tag sedan till min förskräckelse att den där tobaksblandningen jag gjorde själv för några månader sedan nu har börjat mögla. Ett tjockt vitt täcke av ludd har spridit sig över tobakskakan. Hugaligen. Och då var jag ändå noga med hygienen samt kokade sockerlösningen länge och väl. Besynnerligt. Aldrig har jag haft tobak som möglat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in