Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Red
Hmm, har rökt ett tag nu och har lite funderingar...
1. På insidan av pipan har det bildats ett lagar av, verkar det som, förkolnad tobak. Är det något man ska ta bort?
Nej! Det ska absolut vara kvar, och det är detta som gör att pipan betraktas som "inrökt".
Citat:
2. Sen så har min pipa börjat lukta anorlunda, mutbjudande i mitt tycke, från koppen. Lukten kom i samband med att jag bytte tobak(från en rent Burley till Brobergs jubileumsmix) och petade bort det där lagret av kol runt koppen(inte brotcha, utan det där ovanpå runt hålet). Lukten är ungefär samma sura smak som när jag röker pipan i botten, vilket jag gjort några gånger på sistonen sedan jag sett att kollagret kanske inte var optimalt i botten och blev rädd att jag fuskat med inrökningen. Har provat att rengöra pipan med piprengöringsvätska medn lukten är kvar.
Svara, snälla? Har jag förstört min pipa?
I värsta fall får du väl brotcha upp den och börja om inrökningen. Men prova att göra rent ordentligt med sprit, både utanpå och inuti. Ta INTE t-röd eller liknande, för den är
denaturerad för att vara odrickbar, och den skiten vill du inte ha i dig kan jag meddela. Det smakar apröv, vilket är meningen.