Flashback bygger pepparkakshus!
2007-07-22, 02:25
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K
Vart ligger njutningen med att dra halsbloss med piptobak? Nikotinet tas vad jag vet upp i munhålorna och inte lungorna samt att man även känner smaken av röken när man har den i munnen. Varför då dra ner det i lungorna? Det finns faktiskt ingen mening med det känns det som
Jag håller med. För min del ligger mycket av njutningen i den atmosfär som skapas. Doften kring pipan är egentligen trevligare än smaken, och kombinationen av båda är extra fint. En gnutta nikotin hjälper förstås till, samt att piprökandet är något av en ritual som gör att man kan samla tankarna en stund och bara ta det lugnt. Att röka piptobak i rullpapper smakar ungefär likadant, men det blir aldrig samma grej. Pipan är en följeslagare och ett verktyg, och det är mycket trevligare att hålla i och betrakta en pipa än en fånig cigarett.
Citera
2007-07-22, 11:23
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Går det röka piptobak och inte dra ner skiten i lungorna och ändå få i sig nikotin som det är gällande på cigarr?
Citera
2007-07-22, 16:06
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Går det röka piptobak och inte dra ner skiten i lungorna och ändå få i sig nikotin som det är gällande på cigarr?
Man får alltid i sig lite nikotin bara genom munbloss. Cigarrtobak är ju enormt stark, så där går det knappt att ta halsbloss utan att totalt storkna, som du kanske vet. Sen får man förstås i sig lite av röken i rummet, om man sitter inomhus.
Citera
2007-07-23, 19:33
Medlem
Hmm, har rökt ett tag nu och har lite funderingar...
1. På insidan av pipan har det bildats ett lagar av, verkar det som, förkolnad tobak. Är det något man ska ta bort?
2. Sen så har min pipa börjat lukta anorlunda, mutbjudande i mitt tycke, från koppen. Lukten kom i samband med att jag bytte tobak(från en rent Burley till Brobergs jubileumsmix) och petade bort det där lagret av kol runt koppen(inte brotcha, utan det där ovanpå runt hålet). Lukten är ungefär samma sura smak som när jag röker pipan i botten, vilket jag gjort några gånger på sistonen sedan jag sett att kollagret kanske inte var optimalt i botten och blev rädd att jag fuskat med inrökningen. Har provat att rengöra pipan med piprengöringsvätska medn lukten är kvar.

Svara, snälla? Har jag förstört min pipa?
Citera
2007-07-23, 19:49
Medlem
Munstycket till min pipa har förlorat glansen och blivit matt (liksom att det har fått märken efter mina tänder, någonting som dock inte kommer drabba mina nästa pipa eftersom jag nu vant mig av med otyget att hålla pipan i munnen mellan tänderna... någoting som inte bara är tand-glugg). Anser ni att det är någonting man kan borse i från, eller polerar ni munstycket? Någon som har provat den polish som går att köpa hos Cigarrummet, något att införskaffa?

/Petrov
Citera
2007-07-24, 14:42
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Red
Hmm, har rökt ett tag nu och har lite funderingar...
1. På insidan av pipan har det bildats ett lagar av, verkar det som, förkolnad tobak. Är det något man ska ta bort?
Nej! Det ska absolut vara kvar, och det är detta som gör att pipan betraktas som "inrökt".

Citat:
2. Sen så har min pipa börjat lukta anorlunda, mutbjudande i mitt tycke, från koppen. Lukten kom i samband med att jag bytte tobak(från en rent Burley till Brobergs jubileumsmix) och petade bort det där lagret av kol runt koppen(inte brotcha, utan det där ovanpå runt hålet). Lukten är ungefär samma sura smak som när jag röker pipan i botten, vilket jag gjort några gånger på sistonen sedan jag sett att kollagret kanske inte var optimalt i botten och blev rädd att jag fuskat med inrökningen. Har provat att rengöra pipan med piprengöringsvätska medn lukten är kvar.

Svara, snälla? Har jag förstört min pipa?
I värsta fall får du väl brotcha upp den och börja om inrökningen. Men prova att göra rent ordentligt med sprit, både utanpå och inuti. Ta INTE t-röd eller liknande, för den är denaturerad för att vara odrickbar, och den skiten vill du inte ha i dig kan jag meddela. Det smakar apröv, vilket är meningen.
Citera
2007-07-24, 16:49
Medlem
Jag har länge haft en förkärlek till cigariller men jag svårt att finna goda till rimliga priser och därför har jag endast ägnat mig åt piprökning. Jag undrar dock om det är någon som vet vilken tobakssort eller mixture jag ska söka mig till för att det ska smaka så nära goda cigariller som möjligt?

/P
Citera
2007-07-24, 20:44
Medlem
tycker brobergs burley tobak påminner om vissa cigariller...
Citera
2007-07-25, 16:09
Medlem
troböds avatar
Jag har rökt min nya Bjarne nu i nån vecka och jag måste skriva en rekommendation vad gäller detta märke. Prismässigt ligger de inte mycket högre än t ex Chacom, men kvaliten är super! "Fit & Finish" är toppklass. Köp!
Citera
2007-07-26, 22:22
Medlem
=)

Dags att återuppliva en gammal tråd kanske.

Det är så att jag precis inhandlat mig en pipa och lite Greve Gilbert Hamilton tobak.

Vill nu veta hur jag ska gå till väga för att "röka in pipan" och hur jag ska tända den med mera. Man kan säga att jag är en riktig amatör när det gäller att röka pipa. Så en fin instruktionstext skulle sitta fint just nu faktiskt.
Hur hårt ska jag packa och hur gör man egentligen när man röker pipa osv.

Tacksam för svar
Citera
2007-07-26, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grimh
Dags att återuppliva en gammal tråd kanske.

Det är så att jag precis inhandlat mig en pipa och lite Greve Gilbert Hamilton tobak.

Vill nu veta hur jag ska gå till väga för att "röka in pipan" och hur jag ska tända den med mera. Man kan säga att jag är en riktig amatör när det gäller att röka pipa. Så en fin instruktionstext skulle sitta fint just nu faktiskt.
Hur hårt ska jag packa och hur gör man egentligen när man röker pipa osv.

Tacksam för svar

Jag är ingen stor piprökare kan jag inte påstå men har hyffsat koll på hur man röker iaf Du börjar med att trycka ner tobaken med en barnhand, sen en kvinno hand och tillslut med en manshand om du förstår vad jag menar. Först lätt, sen lite hårdare sen lite hårdare igen.

Att tänka på när du tänker den är att använda en "riktig" eld. Tändstickor helst för en gas tändare bara slocknar. Zippo funkar också ganska bra.

Lycka till och må du ha många fina stunder med din pipa

PS. När du har packat hyffsat rättså ska tobaken höjja sig i pipan när du tänder den.
Citera
2007-07-26, 23:06
Medlem
Problemet jag har är att pipan alltid slocknar, vad gör jag för fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in