Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-04-02, 20:07
  #1
Medlem
Jag har en naturligt mycket svankad rygg. jag skulle vilja träna bort svanken och få ryggen rakare i profil eftersom svanken innebär att magen putar ut litegrann också, kroppen blir lite S-formad med andra ord.

Är det möjligt att minska svanken genom träning, och isåfall hur?
Citera
2005-04-02, 20:13
  #2
Medlem
Jag är ingen träningsexpert och du får säkert bättre svar inom kort, men att träna ryggen tycker jag har gett mig mycket bättre hållning. Träna magen, bröst och axlar också, få en bra balans alltså. Somliga tränar bara magen med en massa crunches utan att bry sig om övriga kroppen och förvärrer putet på så sätt.
Citera
2005-04-02, 20:27
  #3
Medlem
Linkolns avatar
Den som är oproportionerligt stark i bröstet riskerar att bli lite s formad i ryggen. Det för att bröstmusklerna drar fram axlarna.
Citera
2005-04-02, 20:28
  #4
Medlem
Gwyllyras avatar
Svårt att träna bort svankrygg, men de e klart om du bygger lite mer ryggmuskler döljs ju svanken en aning.
Citera
2005-04-02, 20:46
  #5
Medlem
Stretcha höftböjarna ordentligt. Det är dessa som gör att du får en (sv)ankrygg.
Citera
2005-04-02, 22:54
  #6
Banned
Vikt_strikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeW
Stretcha höftböjarna ordentligt. Det är dessa som gör att du får en (sv)ankrygg.


Svankrygg beror på skellettet inte på muskulaturen, då hjälper det inte så mycket att Stretcha... får själv överdriven svankrygg när jag posar ryggen, annars syns det inte mycket...

Jag kör marklyft nästan varje vecka och har gjort det i nästan 5 år och ryggen e så fin nu så att man knappt tänker på "svanket"
Citera
2005-04-03, 03:52
  #7
Banned
izaruls avatar
Tänk på att alltid gå rak i ryggen, skönare snyggare och bättre.
Citera
2005-04-03, 10:00
  #8
Medlem
stretcha höftböjarna, träna baksida lår och sätesmuskulatur, samt se till att vara stark i mage och rygg.
Citera
2005-04-03, 18:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikt_strikt
Svankrygg beror på skellettet inte på muskulaturen, då hjälper det inte så mycket att Stretcha... får själv överdriven svankrygg när jag posar ryggen, annars syns det inte mycket...

Jag kör marklyft nästan varje vecka och har gjort det i nästan 5 år och ryggen e så fin nu så att man knappt tänker på "svanket"

svankrygg kan även bero på muskulaturen om den är för kort.
Citera
2009-07-08, 17:33
  #10
Medlem
Zekaths avatar
Förslappad muskelatur

Bump.
Skriver av det jag hittade i Fredreric Delavier's träningsbok.

"Hypertonus i ryggsträckarmusklerna medför krafig svank i länden."

"Det är viktigt med en balanserad träning av bukmusklerna och ryggsträckarmusklerna, erector spinae. Låg muskeltonus (hypotonus) eller tvärtom hypertonus i en av dessa två muskelgrupper kan ge dålig hållning, vilket i längden kan orsaka problem.

Exempel:
Hypertonus i den lägre delen av ryggsträckarmusklerna (korsryggens muskler) i kombination med hyptonus i bukmusklerna medför kraftig svank och nedsjuken buk. Hållningen kan, om den upptäcks i tid, förbättras med hjälp av övningar som stärker buken. På samma sätt kan hypertonus i bukmusklerna i kombination med förslappade ryggsträckarmuskler, speciellt de högre delarna, orsaka kyfos (krökning i ryggens övre del) och ge försämrad kotkurvatur. Denna hållning kan förbättras med hjälp av övningar som stärker ryggsträckarmusklerna."

Dvs om jag är svankryggad bör jag då träna nedre delen av ryggen samt magmusklerna?

Som jag förstår det så kan höftbäckenet även "rätas upp" genom att träning av hamstrings. Men det gav mig också uppfattningen av att det kanske inte är det sättet man bör försöka med för att upprätthålla ett problem med en svankig rygg (?).
Detta var det jag hittade i en text:
"När hamstrings dras ihop tippas bäckenet bakåt och ländens kotkurvatur försämras."
"Sammandragningen av musklerna på lårens baksida gör att bäckenet tippas bakåt, vilket ger ryggraden en dålig vinkel då den förlorar sin normala form. Detta leder till att man får en dålig hållning med insjunken rumpa och rundad rygg, vilket i längden kan ge upphov till ryggradsproblem."

Om jag är svankig, är kanske inte mina chanser att få problemen (bieffekter) av detta lika fort eller kanske ses som lika aktuella i frågan? Men så vad är isåfall korrekt?
__________________
Senast redigerad av Zekath 2009-07-08 kl. 18:03.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback