• 1
  • 2
2005-04-02, 19:35
Medlem
Ibland får man frågan, Vad tänker du på? Då brukar man säga "ingenting". Men det går ju inte att inte tänka på någonting förutom kanske när man sover. Man har alltid nån tanke i huvet...eller va säger ni?
Citera
2005-04-02, 20:38
Medlem
Fast när jag säger "ingenting", t.ex., så betyder det nog snarare "ska du skita fullständigt i" än någonting annat.
Citera
2005-04-02, 21:08
Medlem
tulans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handlarn
Fast när jag säger "ingenting", t.ex., så betyder det nog snarare "ska du skita fullständigt i" än någonting annat.

Att dagdrömma kan vara en behaglig företeelse då annat är mindre "värt" att lyssna på. "Ingenting" kan som sagt betyda mycket, bl.a det du skriver där. Jag skulle kanske kalla "ingenting" för "annat", men om "annat" innehåller obehagligheter så kan "ingenting" vara att föredra. Jag gillar att dagdrömma, att tänka, då får man fantisera hej vilt om saker... och nu i vuxen ålder bestraffas man inte heller av en svenska lärare som högt kallar en "absent minded" inför klassen.
Citera
2005-04-02, 21:25
Medlem
Nä, jag kan nog vara ganska tom i huvudet, faktiskt.
Liksom att världen både utanför och innanför skallen fryses, stannar upp.
Det sköna tillståndet bryts av att någon knuffar hårdhänt på mej och säger "whööööö, vakna tjockhövve!"
Citera
2005-04-02, 23:12
Medlem
Man måste inte svara eller tänka "...det ska du skita i...".
Det man egentligen vill säga med ordet "ingenting" är väl att ens tankar leker runt i allt och inget... och att det inte är läge att sätta ord på det just då.
Det är mestadels inget som förknippas med frågeställaren ändå......
Citera
2005-04-03, 01:22
Avstängd
moshans avatar
Jag tom-tänker brukar jag säga ¶:¬þ
Citera
2005-04-03, 20:47
Medlem
1056s avatar
Ja, jag följer nog efter tulans & catamis tankegångar där.
Hjärnan går på frigång och man låter alla fria associationer leka runt i skallen.
Jag brukar nog svara "ingenting" eller möjligen "allt & inget".
Citera
2005-04-03, 21:15
Medlem
Viss meditation går ju ut på att i princip, "tänka på ingenting". Alltså att rensa huvudet från tankar, att bara vara för ett kort tag. Av erfarenhet vet jag att det inte är speciellt lätt. Rent språkligt kan man väl inte "tänka på ingenting", antingen så tänker man på något, eller så tänkar man inte alls.
Citera
2005-04-09, 11:32
Medlem
enolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egosum
Viss meditation går ju ut på att i princip, "tänka på ingenting". Alltså att rensa huvudet från tankar, att bara vara för ett kort tag. Av erfarenhet vet jag att det inte är speciellt lätt. Rent språkligt kan man väl inte "tänka på ingenting", antingen så tänker man på något, eller så tänkar man inte alls.

Trixet är att låta allt vara.
Citera
2005-04-11, 09:20
Medlem
Zenastes avatar
Hjärnan arbetar alltid. Man drömmer men kommer en strax inte ihåg. Intet finns och det kan även vara svårt att bli föreställt. Lösningen kan vara att bli uppmärksam om nutid. Särkilt om de andra, tycker jag.
Citera
2005-04-11, 09:24
Medlem
gakushis avatar
Jag har upplevt icke-tänkande på dxm. rätt skönt.
Citera
2005-04-11, 09:30
Medlem
Kundalinis avatar
När man säger att man tänker på "ingenting" menar man väl oftast att man inte tänker koncentrerat eller på nåt speciellt. Jag tänker väldigt sällan aktivt; det är ju så jobbigt!
Vid meditation tänker man inte heller så ofta på "ingenting" - snarare ersätter man det fria flödet med repetetiva ljud, bilder eller begrepp. Inom Zen kanske man försöker tänka "ingenting", men det känner jag inte till i så fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in